باید اعتبارات بازسازی یخدان میرفتاح زودتر تامین شود

منبع: همگردی

79

1399/7/22

18:01


ایسنا/ براساس سخنان رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان ملایر، باید اعتبارات بازسازی یخدان میرفتاح زودتر تامین شود.

قضیه چیست؟

ابراهیم جلیلی اظهار کرد: فروردین سال 98 بخشی عظیمی از این بنا بر اثر شدت ریزش برف و باران فرو ریخت که مستندسازی از وضع موجود (فتوگرامتری) نخستین اقدام انجام شده در بحث مرمت یخدان میرفتاح بوده است.

وی با بیان اینکه یخدان میرفتاح یکی از بناهای تاریخی به جای مانده از دوره قاجاریه در ملایر است، گفت: دومین اقدام آسیب شناسی و تهیه حصار با اعتباری افزون بر 120 میلیون تومان بود که از محل استانی تهیه شد.

جلیلی به قرارداد بسته شده با پیمانکار برای مرمت یخدان میرفتاح اشاره و تصریح کرد: آواربرداری اولیه و لایه برداری از سستی هایی که امکان ریزش داشتند، انجام شده و به قسمت های محکم بنا رسیدیم همچنین با جمع کردن جداره خارجی بنا دیوار چینی را انجام دادیم.

وی خاطرنشان کرد: برای ادامه مرمت و بازسازی بنا منتظر اعتباری به مبلغ حدوداً 285 میلیون تومان از محل ملی یا مدیریت بحران هستیم که فرماندار و معاون عمرانی استانداری پیگیر این موضوع هستند.

جلیلی با بیان اینکه اساس بنای یخدان میرفتاح سالم است، گفت: قسمت پایینی یخدان که محل نگهداری یخ است، شش متر در عمق زمین است که بدنه و کف سنگی دارد و با توجه به اینکه یک سازه آبی است، صدمه ای ندیده و در واقع گنبد بنا که به منظور جلوگیری از عدم تابش مستقیم نور به یخ و نگهداری آن طی مدت زمان بیشتر ساخته شد، فرو ریخته است.

وی تأکید کرد: بارندگی به مرور زمان به بنای سالم صدمه می زند و با توجه به شرایط این بنا باید هرچه زودتر اعتبارات لازم برای ادامه روند بازسازی، طاق زدن و محوطه سازی آن تأمین شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان ملایر در پایان با بیان اینکه بازسازی بنا دارای طرح ناظر است، ادامه داد: این بنا که نماد و اثر تاریخی شهر است، باید اصولی مرمت شود که بتواند خود را حفظ کند.

باید اعتبارات بازسازی یخدان میرفتاح زودتر تامین شود

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو