کشف نقش برجسته جدید از چهره انسان در تخت جمشید+عکس

20

1399/7/22

19:11


محققان دانشگاه هنر شیراز، با اتمام فصل چهارم کاوش آبراهه‌های تخت جمشید، موفق به کشف نقش برجسته جدید از چهره انسان شدند.

کشف نقش برجسته جدید از چهره انسان در تخت جمشید+عکس

کشف نقش برجسته جدید از چهره انسان در تخت جمشید+عکس

فصل چهارم کاوش آبراهه‌های تخت جمشید به روزهای پربار خود رسید ودر این فصل یک چهره انسان تراشیده شده کشف شد.دکتر علی اسدی عضو هیئت علمی دانشگاه هنر شیراز، در این خصوص گفت: در ضمن انجام کاوش در سال‌های گذشته و در جریان فصل سوم کاوش در محل دریچه A آبراهه خاوری دروازه ناتمام، به تراکمی از اسکلت‌های انسانی و حیوانی برخورد کردیم که این موضوع سبب شد در آن برهه زمانی با توجه به محدودیت فضای آبراهه و کند شدن روند کار، از قسمت جنوبی آبراهه به سمت شمال ادامه دهیم.

وی بیان داشت: کاوش فصل سوم در این قسمت تا فاصله ۵۰/۳۳ متری ادامه یافت که در آخر با شناسایی یک اسکلت کامل انسان به پایان رسید.

دکتر اسدی گفت: ادامه کار با توجه به پایان مدت مجوز کاوش، به فصل چهارم موکول شد که در این فصل با توجه به تجربه فصل سوم کاوش، در ابتدای فصل چهارم پیش بینی می‌شد که مجدداً با تراکم اسکلت‌های مواجه شویم، بر همین اساس کارگاه دیگری تحت عنوان D در فاصله ۴۰ متری جنوب دریچه A بر روی آبراهه ایجاد کردیم تا هم زمان امکان عملیات کاوش از این سمت نیز فراهم شود.
 
عضو هیأت علمی دانشگاه هنر شیراز اظهار داشت: در روزهای ابتدایی کاوش در جنوب دریچه A آبراهه‌های خاوری دروازه ناتمام به اسکلت‌های انسانی و حیوانی متعددی برخورد کردیم. پس از آن، کاوش در آبراهه یادشده با به هم رسیدن دو بخش از گروه و بازگشایی کامل محدوده جنوبی آن پایان یافت.
 
وی گفت: علاوه بر برخورد با اسکلت‌های انسانی و حیوانی، در روزهای پایانی کاوش این آبراهه در فصل چهارم، یک چهره انسانی تراشیده شده بر روی زائده صخره‌ای در دیواره شرقی کارگاه شناسایی شد که در نوع خود جالب توجه بود.
 
سرپرست گروه کاوش آبراهه‌های تخت جمشید در پایان بیان داشت: مهم‌ترین نتایج حاصل از این کاوش را با بازگشایی بیش از ۴۰ متر از جنوب آبراهه خاوری دروازه ناتمام، شناسایی بقایای ۹ اسکلت انسانی و یک اسکلت حیوانی در بخش جنوبی آبراهه خاوری در دروازه ناتمام، شناسایی یک چهره تراشیده شده بر دیواره شرقی آبراهه خاوری دروازه ناتمام، آشکارسازی بخش بیشتری از نمای دیوار جنوبی تخت گاه تخت جمشید عنوان کرد.
 
گفتنی است فصل چهارم کاوش در تخت جمشید از ۱۰ مرداد ماه سال جاری آغاز شد و در ۱۹ مهرماه پایان یافت.

نظرات


تصویری


ویدئو