ارگ کریمخانی شیراز؛ نمادی از شکوه و قدرت شاه زند

ارگ کریمخانی شیراز؛ نمادی از شکوه و قدرت شاه زند


منبع: همگردی

179

1399/7/22

22:00


ارگ کریمخانی شیراز در مرکز شهر قرار دارد و نشان دهنده تغییرات عظیم در طی زمان و پیروزی های متعدد در برابر دشمنان در دهه 1700 میلادی هست. در سالهای اخیر مدتی اقامتگاه شاه بزرگ ایران، کریم خان زند بعنوان زندان مورد استفاده قرار می گرفت. خوشبختانه، سازمان میراث فرهنگی ایران کاربری آن را تغییر داد و این قلعه قرون وسطایی را به موزه تبدیل کرد. با ما در این مقاله جذاب و خواندنی همراه شوید تا شما را از جزئیات پلان ارگ کریم خان زند و ساعت بازدید از ارگ کریم خان زند آگاه کنیم.

ارگ کریمخانی شیراز

ارگ کریمخانی شیراز 2

تاریخچه

این دژ مستحکم بعنوان بخشی از بارگاه سلطنتی در سال 1767 مورد استفاده قرار گرفت. از آنجا که ارگ کریمخانی شیراز هم با هدف نظامی و هم برای اقامت کریم خان ساخته می شد، کریم خان دستور داد تا علاوه بر اینکه این سازه کاربردی باشد، باصفا و زیبا نیز شود. اینها تنها هفت سال پس از این بود که کریم خان به قدرت رسیده و فرماندهی و حکومت بر سلسله خود را در سال 1760 شروع کرده بود. او کنترل کامل تمام ایران به جز خراسان را در دست داشت، اما از پذیرفتن لقب شاه برای خود امتناع می کرد. او متعلق به قبیله کوچکی بود و برخلاف سلاطین پیش از خود، رویه ای فروتنانه را در پیش گرفت و برای خود لقب وکیل الرعایا را برگزید. کریم خان زند، کسی بود که سرانجام رشد و آبادانی را به ایران برگرداند. البته، همه این دستاوردها فقط تا زمان مرگش پایدار بودند.

کریم خان

معماری

مساحت قلعه 4000 متر مربع است و در میدان شهرداری شهر شیراز قرار دارد. فرمانده ایرانی دستور داد تا قلعه با بهترین مصالحی که از سرتاسر ایران و حتی خارج از ایران خریداری شده، ساخته شود. ارگ که با سبک معماری ایرانی ساخته شده، در خارج دارای 4 دیوار بسیار بلند 12 متری است که با 4 برج آجری دایره ای شکل با ارتفاع 14 متر و با زاویه 90 درجه به هم متصل شده اند. تمام دیوار و برجها با آجرکاری ایرانی به زیبایی تزئین شده اند. دیوارهای داخلی به نقاشی های زیبایی که شماری از رویدادهای زندگی و فتوحات رهبر فروتن آن دوران را نشان می دادند، مزین شدند، اما مدت کوتاهی پس از مرگ کریم خان، این نقاشی ها را با گچ پوشاندند.

محل زندگی کریم خان دارای شیشه کاری های حیرت انگیزی بر طاق درها و دیوارها بوده و کمی دورتر از ورودی، بازدید کنندگان با نمونه های زیبایی از گچکاری مواجه می شوند. با وجود آسیب هایی که به بخش اعظم این نقاشی ها در پلان ارگ کریم خان زند وارد شده، هنوز با یک نگاه به باقی مانده نقاشی ها می توان تحت تاثیر قدرت رهبر آن زمان قرار گرفت و بینش جدیدی نسبت به او پیدا کرد. شاید بخاطر کیفیت فوق العاده مواد اولیه بوده که این آثار هنوز در شرایط عالی باقی مانده اند.

معماری ارگ کریمخان زند

اطلاعات کلی

آدرس: خیابان هجرت، میدان شهرداری، بلوار کریم خان زند

روزهای بازدید: همه روزه از 8 صبح تا 21

هزینه ورودی: برای ایرانی ها 50000 ریال و برای غیر ایرانی ها 500000 ریال

در ادامه بخوانیدمعرفی دیدنی های شیراز | سفر به شهر عشاق

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو