زندگی پس پرده، ارزش نور و خلوتی با اشیاء بی‌جان / گالری‌گردی هنرآنلاین در 4 نمایشگاه

زندگی پس پرده، ارزش نور و خلوتی با اشیاء بی‌جان / گالری‌گردی هنرآنلاین در 4 نمایشگاه


252

1399/7/23

10:16


مریم درویش: در گالری‌گردی این هفته به نمایشگاه گالری‌های اعتماد، هما، شیرین و این‌جا پرداخته‌ایم.

زندگی پس پرده، ارزش نور و خلوتی با اشیاء بی‌جان / گالری‌گردی هنرآنلاین در 4 نمایشگاه

سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه آثار لیلی رشیدی رئوف با عنوان "مستور" در گالری اعتماد، نمایشگاه آثار گیتی سیف با عنوان "آشوب و آرامش" در گالری شیرین، نمایشگاه نقاشی رزیتا نصرتی با عنوان "نوزده شب" در گالری این‌جا و نمایشگاه آثار مسعود اصلانی با عنوان "سری قوری و زنبق" در گالری هما سوژه‌های این هفته گالری‌گردی هنرآنلاین هستند.

 

حضوری پس پرده

نمایشگاه آثار لیلی رشیدی رئوف با عنوان "مستور" در گالری اعتماد برپاست. رشیدی در ادامه آثار فیگوراتیو خود، این بار طراحی‌های سیاه‌وسفیدی را نمایش داده که باز هم به زنان پرداخته است. اما آنچه در این مجموعه جلب‌توجه می‌کند آن است که در این آثار تصویر واضح و آشکاری از آدم‌ها ارائه نمی‌شود. در واقع هدف این تابلوها نشان دادن افرادی است که پنهان شده در لایه‌های پوشاننده هستند. از پارچه‌های ضخیمی گرفته که به‌عنوان پوشش رایج انسان شناخته می‌شوند تا لایه‌های ظریف و شفافی که مقابل سوژه قرار گرفته‌اند، انواع ابزار پوشاننده هستند که انسان را در برگرفته‌اند.

رشیدی در تعدادی از آثارش بخش‌هایی از چهره زنانی میانسال را به شکلی طبیعی نشان داده است اما در تعداد دیگری از آنها چروک‌های طبیعی بدن را به چروک‌های ضخیم و حجیم پارچه تبدیل کرده تا آن پوشش بیرونی را به بخشی از وجود آن افراد تبدیل کند. اینجا پوشش دیگر چیزی جدا از انسان نیست، بلکه جزیی از ذات اوست که مانند حایلی میان او و دیگران قرار گرفته و مانع از ارتباط بی‌واسطه با آنها می‌شود.

نمایشگاه آثار لیلی رشیدی در گالری اعتماد

او در بعضی از آثار خود نیز از ماده‌ای خارجی استفاده کرده است. تورهای سیاهی که روی تابلو چسبانده شده‌اند با چروک‌ها و تیرگی‌های مضاعفی که به وجود آورده‌اند، مانعی هر چند نازک در برابر بیننده ایجاد می‌کنند که باعث می‌شود ارتباط او با سوژه با اختلال مواجه شود. این کار تاکیدی بر مستور بودن اشخاص در پس پرده‌ای است که خودخواسته یا به اجبار در مقابل آنها قرار گرفته و حریمی پیرامون آنها ایجاد می‌کند.

نمایشگاه آثار لیلی رشیدی رئوف تا 29 مهر در گالری اعتماد برپاست. گالری اعتماد به نشانی خیابان هفت‌تیر، مفتح جنوبی، بن‌بست شیرودی، پلاک ۲۵ میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.

 

احساسات متناقض انسان

نمایشگاه آثار گیتی سیف با عنوان "آشوب و آرامش" در گالری شیرین برپاست. در این مجموعه آثار نقاشی و مجسمه‌های این هنرمند به نمایش درآمده است. نقاشی‌های سیف تابلوهایی انتزاعی هستند که با الهام از مناظر طبیعی و اجزای تشکیل‌دهنده آنها به وجود آمده‌اند. گل‌ها، درختان و مناظر طبیعی اگرچه برای ذهن بیننده قابل‌شناسایی هستند و مخاطب می‌تواند نشانی از آنها را در نقاشی‌ها بیابد، اما این عناصر از شکل طبیعی خود به دور هستند و به شکل لکه‌های رنگ و حرکات قلم، تجسم‌یافته و ترکیب‌بندی‌هایی متنوع را ایجاد کرده‌اند.

 اگرچه در تعدادی از تابلوها نگاهی نسبتاً طبیعت‌گرایانه وجود دارد اما اغلب در هیاهوی رنگ‌ها، عناصر طبیعی فرم اصلی خود را از دست می‌دهند و با جنگل‌ها و باغ‌های گلی مواجه می‌شویم که با محو شدن و در هم رفتن اجزای آنها به تصاویری انتزاعی تبدیل شده‌اند و دیگر هیچ عنصر آشنایی در آنها به چشم نمی‌آید.

نمایشگاه آثار گیتی سیف در گالری شیرین

بخش دیگری از این مجموعه به مجسمه‌هایی فیگوراتیو اختصاص دارد. در این آثار نیز هنرمند با دور شدن از فرم واقعی اندام انسانی، حجم‌هایی را به وجود آورده است که بیانگر احساسات انسانی هستند. خطوط منحنی که گرداگرد فیگور را در برگرفته‌اند یا بدنی که در خود جمع شده و به فرم منحنی تبدیل شده است، در عین اینکه لطافت و ظرافت انسانی را منتقل می‌کنند، حسی از محصور بودن و پیچیده شدن در حایلی خارجی را به وجود می‌آورند. سیف در این آثار تضاد احساسات انسان و همچنین تناقض‌های او با دنیای بیرون از خود را به نمایش کشیده است.

نمایشگاه آثار گیتی سیف با عنوان "آشوب و آرامش" تا 6 آبان در گالری شیرین برپاست. علاقه‌مندان می‌توانند به آدرس خیابان کریم‌خان زند، خیابان سنایی، کوچه 13 شماره 5 مراجعه کنند.

 

ارزش نور

نمایشگاه نقاشی رزیتا نصرتی با عنوان "نوزده شب" در گالری این‌جا برپاست. نصرتی در این مجموعه به مناظر شهری پرداخته و با قرار گرفتن در یکی از مشهورترین مناطق شهر تهران، یعنی بلوار کشاورز، به نقاشی از عناصر تشکیل‌دهنده این منطقه پرداخته است. با این‌حال آنچه در این تابلوها دیده می‌شود عناصر ویژه و خاص این بلوار نیست و در اغلب موارد مخاطب با دیدن تابلوها نمی‌تواند موقعیت جغرافیایی خاصی را به یاد بیاورد، بنابراین وجه خاطره‌انگیزی در این تابلوها وجود ندارد.

آنچه برای نقاش اهمیت داشته و به آن پرداخته است، پوشش گیاهی این بلوار و درختان آن است، آن هم درختانی در یک موقعیت زمانی خاص. تمام تابلوها در شب کشیده شده‌اند و درختان با نور چراغ‌هایی که به آنها تابیده است روشن شده و در زیر این نور مصنوعی جلوه‌ای متفاوت پیدا کرده‌اند. بخش‌هایی از آنها در تاریکی فرو رفته و بخش‌هایی با تابش نور شدید برجسته شده است. اما در کنار این درختان، ساختمان‌های جدید و قدیمی نیز با پنجره‌های‌ خاموش یا روشن دیده می‌شود. کوچه‌های تاریک و بدون حضور انسان، فارغ از هیاهویی هستند که تا ساعاتی پیش در آنها وجود داشته و بیننده را به آرامش و سکوت دعوت می‌کنند.

نمایشگاه نقاشی رزیتا نصرتی در گالری این جا

نصرتی در این آثار در عین پرداخت واقع‌گرایانه مناظر، از پرداخت جزییات خودداری کرده و به‌این‌ترتیب همه عناصر را در هاله‌ای از غبار و تیرگی به تصویر کشیده است. غالب بودن فضای تاریک، ارزش بیشتری به نور کمرنگی می‌دهد که گاه از یک گوشه تابیده است و به بیننده این امکان را می‌دهد که عناصر موجود در تصویر را شناسایی کند.

نمایشگاه نقاشی رزیتا نصرتی تا 2 آبان در گالری این‌جا به نشانی خیابان کریم‌خان‌زند، میرزای شیرازی، شماره ۹۵ برپاست.

 

در خلوت اشیاء بی‌جان

نمایشگاه آثار مسعود اصلانی با عنوان "سری قوری و زنبق" در گالری هما برپاست. این مجموعه نیز مانند نمایشگاه قبلی اصلانی به طبیعت بی‌جان اختصاص دارد. سوژه‌ای که شاید در دوران معاصر چندان مورد توجه هنرمندان نقاش قرار نگیرد و برای آنها تنها جنبه مطالعاتی دارد. با این‌حال همچنان هنرمندانی هستند که اشیاء را به صفحه بوم خود دعوت می‌کنند تا با کنار هم قرار دادن آنها و ایجاد ترکیب‌بندی‌های متنوع، راهی برای انتقال احساسات خود به بیننده پیدا کنند.

اصلانی نیز هنرمند جوانی است که به جای رفتن به دنبال جریان‌های روز یا بیان مسائل اجتماعی و دغدغه‌های شخصی، ارتباط با اشیاء را انتخاب کرده و در خلوت و سکوت میان خود و سوژه، به کشف ویژگی‌های اشیاء و ارتباط میان آنها پرداخته است. او در هر کادر چندین عنصر را در کنار هم قرار داده است که همگی آنها عناصری ساده و دم‌دستی هستند. گلدان گل، قوری و میوه در همه تابلوها حضور دارند و در کنار آنها گاه اشیاء دیگری نیز قرار گرفته است.

نمایشگاه آثار مسعود اصلانی در گالری هما

طراحی ساده و آزادانه عناصر و نمایش بدون تکلف آنها باعث ایجاد فضایی ساده و صمیمی شده و این مسئله در کنار نحوه رنگ‌گذاری روی بوم تشدید می‌شود. حرکات آزادانه قلم و عدم پایبندی به ایجاد سایه و روشن‌های دقیق، از دیگر ویژگی‌های این آثار است.

انتخاب رنگ نیز در این آثار ویژگی‌های خاص خود را دارد و اصلانی از رنگ‌های محدودی در کار خود استفاده کرده است. آنچه در مرحله نخست به چشم می‌آید تضاد سیاه و سفید در پس‌زمینه است که به عنوان میز و فضای پشت آن دیده می‌شود. در سایر عناصر هم اغلب رنگ‌هایی خاموش و محدود دیده می‌شود و به ندرت رنگ‌های زنده‌ای در گلها وجود دارد که مانند نقطه‌ای درخشان در پس‌زمینه سیاه خودنمایی می‌کنند.

نمایشگاه آثار مسعود اصلانی تا 29 مهر در گالری هما واقع در خیابان کریم‌خان زند، خیابان سنایی، کوچه چهارم غربی، پلاک ۸، واحد یک میزبان هنردوستان است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو