آنچه باید درباره قرص آملودیپین بدانید

آنچه باید درباره قرص آملودیپین بدانید


منبع: آرگا

144

1399/7/23

11:16


از جمله درمان های موثر برای کاهش فشار خون تجویز قرص آملودیپین است. این دارو به تنهایی یا همراه قرص های دیگر برای کاهش فشار خون مورد استفاده قرار می گیرد.

آنچه باید درباره قرص آملودیپین بدانید

قرص آملودیپین برای کاهش فشار خون تجویز می شود. همچنین برای تسکین درد قلب نیز از آن استفاده می شود زیرا باعث گشاد شدن رگهای خونی و کاهش ضربان قلب می شود. و همین امر باعث کاهش فشار خون و گردش بهتر خون می شود، در ادامه مطلب شما را با این دارو بیشتر آشنا خواهیم کرد بنابراین اگر شما نیز در مورد این دارو اطلاعات کافی ندارید بهتر است تا پایان مطلب همراه ما باشید.

از این دارو برای بعضی از دردهای قلبی مثل آنژین نیز مورد استفاده قرار می گیرد. دقت داشته باشید که مصرف این دارو در زمان بروز حمله قلبی تنها از درد شدید جلوگیری می کند و به هیچ وجه نمی تواند جای قرص نیتروگلیسیرین را در سبد دارویی بیماران قلبی بگیرد. این قرص به گروهی از داروها به نام بلوک کننده های کلسیمی تعلق دارد که سبب منبسط شدن دیواره عروق و کاهش فشار خون می شود.

فشار خون

مقدار مصرف قرص آملودیپین

این قرص ها را می توانید قبل یا بعد از غذا مصرف کنید. بزرگسالان روزانه بین ۵ تا ۱۰ میلی گرم از این دارو را می توانند مصرف کنند. در کودکان, افراد مسن و یا کسانی که ضعف بدنی دارند میزان آن باید ۲.۵ میلی کرم در روز باشد. این دارو را در ساعت و مدت تعیین شده مصرف کنید. معمولا از آن در روز یک مرتبه استفاده می شود.

ممنوعیتی برای مصرف آن قبل یا بعد از غذا نیست. اما مصرف بیشتر از مقدار تجویز شده این قرص ممکن است مشکلاتی را بوجود آورد. در صورت فراموش کردن مصرف یک روز این دارو اگر تا زمان بعدی بیشتر از ۸ ساعت زمان مانده بود می توانید دارو را مصرف کنید و اگر کمتر از ۸ ساعت زمان بود تا مصرف بعدی صبر کنید. قطع این دارو باید به تدریج انجام شود, قطع ناگهانی دارو ممکن است آسیبهایی به بدن بزند. گاهی در صورت بهبودی نیز، تشخیص پزشک این است که دارو تا پایان عمر باید استفاده شود.

نکات

عوارض جانبی داروی

مصرف این قرص ممکن است باعث بوجود آمدن عوارضی مانند حالت تهوع, اسهال و یبوست شود. از دیگر عوارض آن می توان به سردرد, ضعف, سرگیجه و بی خوابی اشاره کرد. ممکن است در اثر مصرف این دارو اختلالاتی در دستگاه تنفس مانند تنگی نفس ایجاد شود. وزوز گوش, خارش, درد عضلات, طپش قلب, درد در ناحیه قفسه سینه از دیگر عوارض مصرف این دارو است.

تداخل دارویی

از مصرف همزمان قرص آملودیپین با آدنوزین بپرهیزید زیرا سبب بروز برادیکاری می شود. همچنین مصرف این دارو با داروهای اریترومایسین, سیکلوسپورین و نیاسین باعث بوجود آمدن رابدومیولیز در بیمارانی که نارسایی کلیوی دارند می شود.

مکانیسم اثر

داروی آملودیپین با تاثیر بر روی عضلات قلب باعث انقباض آنها می شود. همچنین از انتقال کلسیم به داخل سلولهای قلب و عضلات صاف جدار عروق که از طریق کانال کلسیم انجام می شود، جلوگیری می کند. بیشترین میزان دفع این دارو از طریق ادرار و در حدود ۳۰ درصد دفع آن نیز از طریق مدفوع انجام می شود.

نحوه مصرف قرص آملودیپین

موارد احتیاط

افرادی که هرگونه حساسیت دارویی یا غذایی دارند باید قبل از مصرف این قرص با پزشک مشورت کنند. اثر یا عوارض بدی از مصرف قرص آملودیپین در هنگام بارداری یا شیردهی گزارش نشده است اما بهتر است که با پزشک در این زمینه نیز مشورت شود. افرادی که ناراحتی قلبی, نارسایی یا هرگونه بیماری کبدی و کلیوی دارند باید در مصرف این دارو جانب احتیاط را رعایت کنند.

بهتر است افراد سیگاری که داروی آملودیپین مصرف می کنند, سیگار را ترک کنند. همچنین مصرف الکل نیز با این دارو ممنوع است. وزن و قد را در حد متعادل نگه دارید و در صورت اضافه وزن, وزنتان را کم کنید.

آملودیپین را از دسترس کودکان دور نگه دارید. همچنین در برابر نور مستقیم, رطوبت و حرارت محافظت کنید.

مصرف این دارو ممکن است تاثیر سو بر روی دهان و دندان داشته باشد لذا توصیه می شود که بهداشت دهان و دندان را حفظ کرده تا دچار مشکلات پوسیدگی دندان یا التهاب لثه نشوید.

یکی دیگر از تاثیراتی که ممکن است این قرص بر روی بدن بگذارد, سرگیجه است. لذا توصیه می شود که در هنگام بیدار شدن از خواب, ابتدا بنشینید و سپس دراز بکشید تا بدن در وضعیت بهتری قرار گیرد و دچار سرگیجه نشوید.

عوارض قرص آملودیپین

افرادی که از این دارو استفاده می کنند باید به رژیم غذایی خود توجه کرده و از مصرف زیاد نمک بپرهیزند. سدیم موجود در نمک با ترکیبات قرص آملودیپین در تقابل بوده و ممکن است باعث بوجود آمدن اثرات سو شود.

نکاتی که در مورد آملودیپین باید بدانید

۱. پیش از مصرف آملودیپین در مورد سوابق پزشکی تان با پزشک مشورت نمایید.

۲. مصرف این دارو در افراد سالمند باید با احتیاط فراوان مصرف شود.

۳. پیش از مصرف دارو لیستی از تمام دارو هایی که مصرف می کنید را تهیه و در اختیار پزشک تان قرار دهید زیرا، ممکن است این دارو با دیگر دارو هایی که مصرف می کنید تداخل داشته باشد.

۴. دارو را طبق دستور پزشک مصرف نمایید.

۵. از مصرف دارو تاریخ گذشته پرهیز کنید.

۶. در زمان استفاده از این دارو از مصرف الکل و ماری جوآنا پرهیز نمایید زیرا، ممکن است سبب تشدید عوارض آن شود.

اطلاعات دارویی آملودیپین

۷. از اشتراک گذاشتن آملودیپین با دیگران خودداری نمایید.

۸. این دارو را با یک لیوان آب به همراه غذا یا بدون غذا میل کنید.

۹. به دلیل اینکه مصرف این دارو باعث گیجی و خواب آلودگی می شود لذا از انجام کارهایی که نیاز به دقت و هوشیاری دارند خودداری نمایید مانند : رانندگی، کار با ماشین آلات و…

۱۰. در صورت مشاهده علایم تورم صورت، زبان، گلو، بروز اختلال در بلع، کهیر و مشکلات تنفسی به پزشک تان اطلاع دهید.

۱۱. پیش از انجام هر گونه عمل جراحی پزشک تان را در جریان استفاده از این دارو قرار دهید.

۱۲. به صورت منظم به پزشک مراجعه نمایید تا بهبودی تان را بررسی کند.

۱۳. قبل از مصرف دارو راهنمایی روی بسته را به دقت مطالعه نمایید.

نکاتی در مورد داروی آملودیپین

در این مطلب قصد داشتیم شما عزیزان را با دارو آملودیپین آشنا کنیم تا در مورد آن اطلاعات کافی به دست آورید در پایان پیشنهاد می کنیم به منظور آشنایی با دیگر دارو ها می توانید بر روی اطلاعات دارویی کلیک نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو