مراقبت های مهم قبل از سزارین که خانم های باردار باید بدانند

مراقبت های مهم قبل از سزارین که خانم های باردار باید بدانند


منبع: تاپ ناز

112

1399/7/23

17:12


مراقبت های مهم قبل از سزارین که خانم های باردار باید بدانند

در عمل سزارین پزشک متخصص بدن مادر را می شکافد و نوزاد را از آن خارج می کند. در این بخش توصیه های قبل و پس از سزارین را بیان می کنیم تا بتوانید با داشتن اطلاعات در مورد سزارین، زایمان بهتری داشته باشید.

زایمان کار آسانی نیست و با درد و بعضی از مشکلات همراه خواهد بود ولی نیازی نیست که از این درد بترسید، بعضی از مادران باردار یش از حد از زایمان می ترسند و به همین دلیل ترجیح می دهند که زیر تیغ عمل جراحی سزارین شوند ولی زایمان طبیعی نداشته باشند.

اطلاعاتی که باید در مورد عمل سزارین داشته باشید

سزارین عملی است که متخصص زنان و زایمان برای خارج کردن نوزاد از بدن مادر، یک شکاف روی شکم مادر ایجاد می کند و این روش جراحی یکی از روش ای شناخته شده در جهان است.

قبل از انجام دادن سزارین توسط ماما و یا پزشک متخصص با شما در مورد خطرات سزارین صحبت می شود و برای انجام سزارین از شما اجازه گرفته می شود. قبل از انجام سزارین باید لباس مخصوص آن را بپوشید و تمام زیورآلات خود را باز کنید هر چند که باقی ماندن انگشتر در دست ایرادی ندارد اگر چه آرایش یا لاک ناخن داشتید باید آنها را هم پاک کنید زیرا موقع عمل از طریق عمل از طریق رنگ پوست متوجه وضعیت شما می شوند و یا اگر عینک میز نید آن را به همراه خود یا دکتر داده و پس از عمل تحویل بگیرید تا بتوانید نوزادتان را ببینید.

در بعضی از بیمارستان همسرتان هم اجازه ورود به اتاق دارد ولی باید لباس مخصوصی به تن کند، ماسک بزند و کلاه و کفش مخصوص استفاده کند.

در موقع عمل شما باید بر روی میز جراحی که شی ملایمی دارد دراز بکشید و دلیل این شیب این است که وزن رحم باعث کاهش جریان خون نشود و با افت فشار خون مواجه نگردید.

مطلب پیشنهادی: شیوه های نوین زایمان طبیعی و روش های مختلف زایمان طبیعی

توصیه های قبل از سزارین که باید دانست

خانم باردار قبل از انجام سزارین باید نکاتی را رعایت کند هر چند که این نکات برای خانم هایی که زایمان طبیعی دارند هم مفید است زیرا ممکن است دچار سزارین اورژانسی شوند. ورزش کردن در دوران بارداری باعث می شود تا وزن شما بالا نرود و از افسردگی های پس از عمل هم جلوگیری می کند. (تحقیقات نیز نشان داده است که مادران بارداری که در دوران بارداری خود به طور مداوم در هفته ۳ بار و هر بار ۵۰ دقیقه به انجام حرکات ایروبیک در آب می پردازند زایمان راحت تری را خواهند داشت).

وقتی که دردهای اولیه زایمان شروع می شوند باید سعی کنید به بیمارستان نروید زیرا همهمه و فریادهای دیگر زنان باردار باعث می شود تا آرامش روحی و روانی خود را از دست بدهید ولی می تواند موقعی که دردتان شروع شد با پزشک معالج خود تماس بگیرید و او حتما به شما می گوید تا زمانی که انقباض بدن کمتر از 5 دقیقه یک بار نشده، کیسه آب شما پاره نشده یا واقعا درد شما غیر قابل تحمل نشده است به بیمارستان مراجعه نکنید.(توجه داشته باشید که ماندن شما در خانه باعث می شود تا دارو هایی را که نیاز به آن ها احتیاجی ندارید را به شما ندهند برای مثال دارویی که مدت زمان زایمان را کوتاه تر می کند اما باعث دو برابر شدن درد های آن خواهد شد که به آن ها آمپول های فشار می گویند).

خانم باردار باید روز قبل از انجام سزارین حمام کند زیرا این حمام کردن باعث پیشگیری از عفونت های محل جراحی می شود ولی در مورد خانم هایی که زایمان طبیعی دارند توصیه می شود که موقع بروز درد خفیف این کار را انجام دهند(توجه داشته باشید که برداشتن موهای زائد بایستی در روز عمل انجام شود نه روز قبل).

توصیه می شود که بیمار حداقل هشت ساعت پیش از سزارین هیچ چیزی نخورد هر چند که خوردن آب میوه و آب ممنوع نشده است ولی بهتر است مادر باردار حتی آب هم نخورد اگر چه در مواردی مصرف آنتی اکسیدان باعث خنصی شدن اسید معده می شود.

دفع مدفوع در روز قبل از انجام سزارین باید انجام بگیرد زیرا باعث روند بهبودی و کاهش درد پس از عمل می شود.

ممکن است دوران بارداری بدن مادر باردار با ورم دست و پا مواجه شود پس توصیه می شود که قبل از این اتفاق انگشتر یا النگوهای خود را در بیاورید در غیر این صورت در حین عمل با وسایل مناسب آنها توسط پرسنل اتاق عمل بریده شده و از دستان شما خارج می کنند.

بعضی از خانم های باردار ممکن است قبل از سزارین استرس زیادی داشته باشند در این صورت بهتر است شب قبل از سزارین از یک قرص آرام بخش مانند دیازپام استفاده کنند.

بخوانید: زایمان طبیعی چگونه است؟(جهت آشنایی زنان باردار)

در روز عمل

در روز عمل سزارین، شمار با به اتاق می برند و لباس های مخصوص به شما می دهند تا به تن کنید، وضعیت شما بررسی می شود و به شما یک سرم وصل می کنند و بعد شما را به اتاق زایمان منتقل می کنند در اتاق زایمان باید روی تخت جراحی دراز بکشید و سوند جراحی را وصل می کنند. در ناحیه نیم تنه پرده ای می کشند و شما را از تیم جراحی حدا می کنند و دست های شما را می بندند که اگر احساس درد کردید آنها را تکان ندهید و مزاحم کار آنها نشوید، البته اگر قرار باشد بی حسی موضعی انجام گیرد شما در حین عمل بیهوش هستید و متوجه کار آنها نمی شود ولی اگر قصد زدن بی حسی (آمپول اپیدورال) را داشته باشند ممکن است در موقع عمل دردهای را حس کنید و در نهایت بعد از به دنیا آمدن نوزاد او را به شما نشان می دهند.

 

توصیه های پس از انجام عمل سزارین

  • مراقبت های درست در طول 6 تا 8 هفته اول بعد از زایمان برای مادر، رشد و تکامل نوزاد بسیار موثر می باشد.
  • نوزاد در طول هفته های اول تغییرات رشد و تکاملی بسیار زیادی دارد و به همین دلیل سلامتی و بهبودی کامل مادر در آن نقش تاثیرگذاری خواهد داشت.
  • آشنایی مادر با مراقبت های پس از زایمان به آنها کمک زیادی می کند تا بتوانند دوران پس از زایمان را به خوبی پشت سر بگذارند.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو