به گزارش رویترز، کرملین امروز اعلام کرد با وجود ادعا‌های آمریکا، پیشرفت قابل توجهی درباره تمدید پیمان تسلیحاتی موسوم به «استارت نو»، آخرین پیمان هسته‌ای مهم میان دو کشور، صورت نگرفته است.

مقامات آمریکایی در شبکه‌های اجتماعی اعلام کرده‌اند که تمدید این توافق‌نامه به طور اصولی حاصل شده، این در حالی است که کرملین با صراحت این ادعا‌ها را رد می‌کند.

پس از آنکه سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه اعلام کرد مسکو به هیچ گونه توافقی با دولت آمریکا درباره تمدید پیمان تسلیحاتی استارت نو دست است چرا که مواضع واشنگتن درباره زرادخانه‌های هسته‌ای را قبول ندارد، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، امروز بار دیگر تاکید کرد هنوز هیچ توافقی در این زمینه حاصل نشده است.

بیشتر بخوانید

  • روسیه: به هیچ توافقی با آمریکا درباره پیمان استارت نو نرسیده‌ایم

پسکوف در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: در مورد درک نیاز به گسترش پیمان «نواستارت»، ما امیدواریم که در یک مسیر قرار بگیریم. ما درک می‌کنیم که گسترش این پیمان، به نفع هر دو کشور و امنیت استراتژیک کل جهان است.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نیز صبح امروز تاکید کرد مسکو چشم انداز روشنی را برای تمدید پیمان کنترل تسلیحات «استارت نو» با واشنگتن نمی‌بیند، اما قصد دارد گفتگو‌ها را ادامه دهد.

عدم تمدید این پیمان باعث می‌شود که ستون اصلی حفظ تعادل سلاح‌های هسته‌ای بین مسکو و واشنگتن از بین برود و عنصر دیگری از تنش به روابط پراهمیت آن‌ها افزوده شود.

«استارت نو» جانشین پیمان اصلی کاهش تسلیحات استراتژیک است که در سال ۱۹۹۱ بین اتحاد جماهیر شوروی وقت و آمریکا امضا شد. بر اساس توافق «استارت نو» که در سال ۲۰۱۰ امضا شد، تعداد کلاهک‌های هسته‌ای استراتژیکی که روسیه و آمریکا مستقر می‌کنند، محدود شد. این توافق‌نامه در فوریه سال آینده میلادی (بهمن ماه)، منقضی می‌شود.

معاملات تسلیحاتی میان رونالد ریگان، رئیس جمهور وقت آمریکا و میخائیل گورباچف در دهه ۱۹۸۰ و جانشینان آن‌ها جورج. اچ. بوش و بوریس یلتسین، رئیس جمهور روسیه در دهه ۱۹۹۰، بر اعتماد بین ابرقدرت‌ها افزود و به پایان جنگ سرد نیز کمک کرد.