اطلاعات جالب درباره کشور بحرین و تاریخچه این کشور کوچک

اطلاعات جالب درباره کشور بحرین و تاریخچه این کشور کوچک


منبع: آرگا

107

1399/7/24

00:02


توجه داشته باشید که کشور بحرین در واقع از دسته کشور های منطقه خلیج فارس می باشد که ما در این مطلب سعی داریم به بیان تاریخ، فرهنگ و حتی جاذبه های گردشگری این کشور زیبا بپردازیم با ما همراه باشید.

اطلاعات جالب درباره کشور بحرین و تاریخچه این کشور کوچک

به طور کلی کشور بحرین در همسایگی سرزمین هایی از جمله ایران، قطر و عربستان قرار گرفته و دارای تعداد زیادی جزایر و دریاچه های کوچک و بزرگ است. این کشور از نظر جغرافیایی دارای بخش های اقتصادی بسیار مهمی می باشد و در واقع علت نامگذاری آن به دلیل وجود دریاچه ای در قسمتی از این سرزمین است که امروزه از اهمیت زیادی برای ساکنان آن برخوردار است.

آشنایی با کشور بحرین

بهتر است بدانید بحرین در واقع از کوچک ترین استان ایران هم کوچک تر است و تنها حدود ۷۵۶ کیلومتر مربع مساحت دارد. برخی از سرزمین های اطراف این کشور را با نام جزیره یک میلیون نخل نیز می شناسند. هر چند که بحرین تنها سه شهر و یا سه جزیره اصلی دارد اما روستاهای زیادی در آن مشاهده می شود و با وجود وسعت کمی که دارد ساخت و ساز در آن هدفمند پیشرفت کرده است و موفق شده در چندین سال اخیر به یکی از پر جاذبه ترین کشورهای جهان تبدیل شود به طوری که سالانه گردشگران زیادی به این کشور سفر می کنند. جالب است بدانید که این کشور از ۴۰ جزیره کوچک تشکیل شده و در مرکز خلیج فارس واقع شده است و به همین خاطر اغلب ساکنان آن این کشور را مجمع الجزایر بحرین می خوانند.

خصوصیات کشور بحرین

خلاصه ای از تاریخچه:

توجه داشته باشید که سرزمین بحرین در واقع از سال ۱۸۲۰ میلادی تحت سرپرستی و کنترل کشور بریتانیا درآمد و سرانجام در سال ۱۹۷۱ اعلام استقلال نمود و به طور قاطع می توان گفت که ایران اولین کشوری بود که استقلال آن را به رسمیت شناخت. در سال ۱۹۲۷ ایران در شکوائیه ای رسمی به بریتانیا نسبت به قرارداد این کشور با سلطان نجد و حجاز که پس از مدتی به عربستان سعودی تبدیل شد اعتراض نمود زیرا در بخشی از این پیمان تعهد به حفظ روابط صلح آمیز و دوستانه با سرزمین های کویت و عراق یاد شده بود. اما انگلیسی ها در این میان امیر بحرین را حاکمی مستقل و جزیره و حتی اهالی آن را تحت حمایت بریتانیا دانستند و مدعی شدند که ادعای حاکمیت ایران بر بحرین هیچ پایه و اساسی ندارد. در سال ۱۳۳۶ قانون تقسیمات کشوری جدیدی به تصویب رسید که در آن بحرین به عنوان چهاردهمین استان ایران تعبیه شده بود. پس از گذشت مدتی و در اسفند ماه سال ۱۳۴۹ جکومت پهلوی با درخواست از دبیر کل سازمان ملل برای اعمال مساعی جمیله به منظور تشخیص خواست واقعی مردم بحرین پیشقدم شد و اعلام کرد که نظر نمایندگان سازمان ملل را در صورتی که با تایید شورای امنیت سازمان ملل همراه باشد می پذیرد. بریتانیا نیز از این پیشنهاد استقبال نمود و دبیر کل سازمان ملل هیئتی را به ریاست ویتوریا گیچاردی مامور انجام این کار نمود. این گروه پس از مدتی اعلام کردند که تمامی مردم بحرین خواهان یک حکومت مستقل می باشند و اکثریت آن را یک کشور عربی می دانند. بنابراین این تصمیم در شورای امنیت تایید شد و بحرین استقلال خود را در ۱۴ اوت ۱۹۷۱ اعلام کرد و در این راستا حکومت پهلوی نخستین کشوری بود که آن را رسمیت شناخت.

خلاصه ای از تاریخ بحرین

موقعیت جغرافیایی:

جالب است بدانید که این کشور کوچک در مجاورت با کشور قطر، عربستان سعودی، امارات متحده عربی و ایران  قرار دارد و از مجموعه ای از جزایر بزرگ و کوچک تشکیل شده است. در دوران های گذشته بحرین بر مملکتی وسیع اطلاق می شد که یک سوی آن بصره و سوی دیگر آن عمان بود. همچنین برخی علت نامگذاری آن را به بحرین به خاطر وجود دریاچه ای بخشی از این سرزمین می دانستند اما امروزه بر مجمع الجزایری اطلاق می شود که در حاشیه جنوبی خلیج فارس و در میان شبه جزیره قطر در مشرق و جنوب و همچنین خاک عربستان در غرب قرار دارد. در واقع سرزمین بحرین با وسعت ۷۶۷ کیلومتر مربع از ۳۵ جزیره بزرگ و کوچک تشکیل شده که بزرگ ترین آن ها در قدیم با نام تیلوس شناخته می شده است. بهتر است بدانید که بحرین فاقد مرز زمینی می باشد که تنها با پلی به طور ۲۵ کیلومتر که به نام پل فهد معروف است و در سال ۱۹۸۶ افتتاح شده به عربستان سعودی متصل است.

آب و هوا:

بهتر است بدانید که سرزمین بحرین دارای آب و هوایی خشک با زمستان هایی معتدل و تابستان هایی بسیار گرم و مرطوب است که به دلیل آب و هوای خوبش سالانه مقاصد گردشگری در فصل بهار برای بسیاری از گردشگران می باشد. جالب است بدانید که نفت و گاز و همچنین ماهی و مروارید از دسته منابع طبیعی این کشور محسوب می شوند ولی کاهش ذخیره نفتی آن در سال های اخیر موجب شده تا بحرین به سمت فرآوری و تصفیه نفت حرکت کند و در نتیجه به یکی از مراکز بانکی بین المللی تبدیل شود.

آب و هوای سرزمین بحرین

فرهنگ مردم بحرین:

توجه داشته باشید که بسیاری از مراسمات و آداب و رسوم مردم بحرین نیز مشابه ایرانیان است برای مثال مراسم و آداب اجرای ماه رمضان در بحرین به صورت دقیق برگزار می شود و در فرهنگ این کشور شب نشنی های زیادی رواج دارد که مردم در آن سعی می کنند از خدا طلب بخشش کنند. به طور کلی در فرهنگ اسلامی بحرین رویکرد های اسلامی زیاد وجود دارد و این موضوع حتی در نوع پوشش و حجاب مردم نیز دیده می شود. معمولا ساکنین این کشور لباس های بلندی به تن می کنند و اغلب سعی دارند موی سر خود را کامل بپوشانند. در این کشور مردم ارتباط مسالمت آمیزی با یکدیگر دارند و بانوان معمولا سعی دارند یکدیگر را برای احوالپرسی در آغوش بگیرند و این درحالی است که اصول احوالپرسی در میان آقایان اغلب به با دست دادن ختم می شود.

آشنایی با فرهنگ غنی مردم بحرین

زبان رسمی و ادیان مردم:

به طور کلی عربی زبان رسمی مردم بحرین است که یکی از رواج ترین گویش ها در میان مردم محسوب می شود و گرچه زبان انگلیسی نیز به صورت گسترده ای در این کشور تکلم می شود. همچنین در میان بسیاری از مردم بحرینی و غیر بحرینی نیز برخی به زبان فارسی« زبان رسمی ایران» و زبان اردو« زبان رسمی پاکستان» و یکی از زبان های منطقه هند صحبت می کنند. بهتر است بدانید که در مورد دین رسمی نیز می توان به اسلام اشاره نمود. حدود ۷۰ درصد از مردم ساکن بحرین شیعه و بقیه سنی می باشند . همچنین خاندان سلطنتی نیز همه پیرو آیین سنی هستند. البته که پیروان سایر ادیان نیز در این کشور سکونت دارند هرچند که بسیاری از آن ها را مهاجران تشکیل می دهند.

قوانین عمومی در بحرین:

توجه داشته باشید که در کشور بحرین هر گونه بی احترامی نسبت به دین اسلام تحت پیگرد قانونی و جدی قرار می گیرد زیرا به طور کلی این کشور دارای قوانین مشخصی در زمینه آداب و رسوم است که شما ملزم به رعایت کردن آن ها هستید. همچنین هر گونه تمسخر در خصوص زبان این کشور نیز غیرقانونی خواهد بود. هر یک از شهر های بحرین دارای قوانین متفاوتی می باشد که شما در هر یک از شهر های کشور بحرین که زندگی می کنید باید از قوانین آن تبعیت نمایید. بهتر است بدانید که حتی بی احترامی نسبت به پرچم بحرین نیز پیگرد قانونی دارد و بهتر است دقت کنید. همچنین لازم است بگوییم که در طول ماه رمضان نیز خوردن و آشامیدن در ملا عام برای تمامی افراد ممنوع می باشد.

آشنایی با قوانین عمومی رایج در بحرین

جاذبه های گردشگری:

همانطور که می دانید کشور بحرین امروزه از لحاظ گردشگری در صدر کشور های جهان قرار گرفته به گونه ای که سالانه تعداد زیادی از گردشگران به این کشور سفر می کنند و به همین منظور در ادامه سعی داریم به بیان جاذبه های گردشگری این سرزمین زیبا بپردازیم:

شهر منامه:

بهتر است بدانید منامه در واقع پایتخت بحرین می باشد. شهری که آسمان خراش هایش در کنار مساجدی که دارد چهره شهر را مدرن و مذهبی تر کرده است و بندر مشهور آن مکانی برای پهلو گرفتن کشتی ها کروز می باشد. به طور کلی این شهر به دلیل داشتن مراکز مختلف خرید، موزه های ملی، مساجد دیدنی، زمین گلف و خانه قرآن سالانه توریست های زیادی را به سوی خود جذب می کند.

بازدید از شهر زیبای منامه

شهر محرق:

جالب است بدانید که این شهر تا پیش از ۱۹۳۲ به عنوان پایتخت بحرین شناخته می شده و این شهر نیز به دلیل جزیره هایی که دارد می تواند جز جاذبه های گردشگری بحرین محسوب می شود. به طور کلی امروزه کل منطقه محرق با هدف ایجاد اماکن جدید مسکونی، تجاری و هتل شکلی مدرن پیدا کرده و همچنین بازار های سنتی شهر، صنایع دستی و غذاهای سنتی نظر گردشگران زیادی را به خود جذب کرده است.

جاذبه های گردشگری بحرین

مرکز هنری الجسره:

به طور کلی الجسره یکی از مراکز هنری واقع در ساحل غربی کشور بحرین می باشد که با قدم زدن در این مکان زیبا می توان هنرمندانی سفالگر و بافندگان سبد را که مشغول انجام کارهای هنری خود می باشند را تماشا کرد و از مشاهده آن ها لذت برد و همچنین از آن ها خرید کرد. پس از گشت در این مرکز می توانید در باغ زیبا و آرامبخشی که در وسط آن قرار گرفته استراحت نمایید.

بازدید از مراکز هنری در بحرین

جزیره هوار:

جزیره هوار در واقع یکی از مکان های تفریحی در بحرین می باشد که می توان آن را بهترین فضا برای ورزش های آبی دانست. معمولا توریست های زیادی به این شهر می آیند تا ورزش های آبی هیجان انگیز را تجربه کنند. توجه داشته باشید که شما برای رسیدن به این منطقه باید از شهر الدر توسط قایق مسافت ۴۵ دقیقه را سپری نمایید.

بازدید از جزیره زیبای حوار

شهر ریفا:

به طور کلی آثار شگفت انگیز و تاریخی زیادی در ریفا شهری در بحرین واقع شده اند که به همین خاطر می توان آن را یکی از توریستی ترین شهر های بحرین دانست. در میان آثار تاریخی بحرین پبشنهاد می شود که حتما به قلعه گلی ریفا سر بزنید که این قلعه زیبا در قرن نوزدهم ساخته شده است. همچنین می توانید برای خرید صنایع دستی و سوغاتی به بازار بوکوورا بروید زیرا این بازار از انواع لباس های محلی و اشیای سفالی پر شده است. همچنین برج ساعت ریفا نیز از دیدنی های این شهر می باشد که در طول روز رنگ سفید و در طول شب دارای نورپردازی طلایی می باشد و می توانید با تماشای آن نهایت لذت را ببرید.

سفر کردن به شهر ریفا در بحرین

شهر البوداییه:

همچنین یکی دیگر از جاذبه های سیاحت در بحرین شهر البوداییه می باشد که در شمال غربی کشور و بر روی حاصلخیز ترین زمین های آن قرار گرفته است. می توانید در این شهر علاوه بر مشاهده ساخت و ساز های بی نظیر از سایه درختان نخل نیز بهره مند شوید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو