قبل از دیدن بسوزان: 10 فیلم ممنوع معروف تاریخ سینما!

منبع: سیمرغ

119

1399/7/24

03:28


قبل از دیدن بسوزان: 10 فیلم ممنوع معروف تاریخ سینما!

با ده فیلم جذاب و مشهوری که اکران و تماشای آنها در برخی از کشورهای جهان ممنوع اعلام شد آشنا شوید

فیلم های ممنوع شده دنیا کدامند؟

اگر به فهرست فیلم های توقیف شده در جهان نگاه كنید، خواهید دید كه اسامی‌ فیلم های كارگردانان بزرگ تاریخ سینما مثل استنلی كوبریك و برناردو برتولوچی و سام ریمی‌ در این میان وجود دارد. اما پس از مدتی كه این فیلم ها از توقیف درآمدند، تماشاگران دیدند كه توقیف این فیلم ها چندان هم بی دلیل نبوده است. شرح ما وقع 10 فیلم اول و مشهورترین های این فهرست هم جذاب است و هم خواندنی.

بیشتر بدانید : 12 پوستر ترسناک و خشن سینمای هالیوود که نمایششان ممنوع شد!!

كشتار با اره برقی در تگزاس (تاب هوپر /1974)

این فیلم به دلیل تعدد سكانس های خشونت آمیز و ترسناك در كشورهای فنلاند، انگلستان، برزیل، استرالیا، آلمان، شیلی، سوئد، نروژ و ایرلند به نمایش درنیامد. فیلم بر اساس زندگی واقعی قاتلی به نام ادگین ساخته شده بود كه پوست انسان می‌پوشید، اما از اره برقی استفاده نمی‌كرد. حقیقت همیشه از داستان عجیب تر و صدالبته ترسناك تر است. «كشتار با...»، كه بر مبنای جنایت هایی واقعی و وحشتناك ادگین ساخته شده است، در نگاه اول مستندی قدیمی‌ و كم هزینه به نظر می‌رسد. تاب هوپر می‌گوید: «انتخاب این عنوان برای فیلم باعث شد دوستان زیادی را از دست بدهم. فكر می‌كنم آنها كمی‌ زیاده روی كردند، شاید هم واقعا دلیلی برای این كارشان داشتند.»

پرتقال كوكی (استنلی كوبریك /1971)

در كشورهای ایرلند، سنگاپور، مالزی، اسپانیا و كره به مدت دو دهه ممنوع شد. یك اقتباس جنجالی از كتاب آنتونی بورخس كه خود كوبریك آن را به پیشنهاد پلیس و به خاطر تهدیدهایی كه علیه او و خانواده اش انجام شده بود، در انگلستان به نمایش درنیاورد و این موضوع را همسرش بعد از مرگ او فاش كرد. در «پرتقال كوكی» كوبریك با این مشكل روبه رو است كه تماشاگر را متقاعد كند آنچه در فیلم می‌بیند آینده نزدیك است. راه حل هنری اش این است كه به مكان فیلم ظاهر و حس و حال مكان های زندگی روزانه مان را می‌دهد، در عین حال كه به آن نوعی جلوه غیرعادی می‌بخشد. یكی از صحنه های تكان دهنده تر پرتقال كوكی صحنه قتل یك زن به دست الكس با اثر هنری ساخت خودش - یك مجسمه - است.

جن گیر (ویلیام فریدكین /1973)

این فیلم یكی از ترسناك ترین و جنجال برانگیز ترین فیلم های تمام ادوار سینماست و نمایش آن در كشورهای انگلستان، مالزی و سنگاپور ممنوع شد. منتقدان استقبال بسیار گرمی‌ از فیلم كردند و فیلم نامزد 10 جایزه اسكار و برنده دوتای آنها (صدا و تدوین) شد. «جن گیر» علاوه بر موضوع جنجالی اش، یكی از مهوع ترین و دلخراش ترین فیلم هایی است كه تابه حال ساخته شده است. هنگام نمایش این فیلم اخبار زیادی از غش، حملات تشنجی و هیستری و حتی در بعضی موارد سقط جنین از تماشاگران گزارش شد. نمایش این فیلم در فنلاند ممنوع شد. این فیلم در انگلستان دو بار رده بندی سنی شد. قسمت هایی از آن حذف شد. جین فوندا و شرلی مك لین نامزد بازی در نقش كریس مك دا نیل (مادر دختر جن زده) بودند. جك نیكلسون هم قرار بود در نقش پدر كاراس (كشیش جوان) بازی كند.

زندگی برایان (تری جونز /1979)

این فیلم هم در كشورهای نروژ، ایرلند و سنگاپور ممنوع بود. این هزل توسط بسیاری از فعالان مذهبی تقبیح شد. در سوئد با جمله «آنقدر خنده دار است كه در نروژ ممنوع شده» از ممنوعیت آن استفاده كردند. «زندگی برایان» از نگاه شهروندان انگلیسی، به عنوان بهترین فیلم كمدی تاریخ سینما انتخاب شد. روزنامه گاردین پس از نظرسنجی از شهروندان انگلیسی برای انتخاب بهترین فیلم های كمدی سینما، فهرست 50 اثر بر تر انتخاب شده را اعلام كرد كه فیلم «زندگی برایان» در رده اول قرار گرفته است. این فیلم محصول سال 1979 و ساخته «تری جونز» است.

آخرین تانگو در پاریس (برناردو برتولوچی/1972)

این فیلم در كشورهای ایتالیا، نیوزلند، پرتغال، سنگاپور و كره جنوبی ممنوع شد. آخرین تانگو در پاریس نامـزد دو جــایــزه اسـكار بــود و یكـــی از مشهور ترین فیلم های بدنام تاریخ سینماست. داستان حول محور یك آشنایی اتفاقی بین بیوه مرد 45 ساله یی دور می‌زند به نام پُل (براندو) و زن جوان 20ساله یی به نام جین (اشنایدر). این دو به طور تصادفی در آپارتمانی كه برای اجاره گذاشته شده، به هم بر می‌خورند. پل می‌خواهد درد جانكاه از دست دادن همسرش را تسكین دهد. جین كه در برابر اصالت این احساس واكنشی توام با احساس ترحم دارد، رابطه با پل را بهتر از حرافی های پوچ و بی مغز نامزدش می‌داند. از لحظه یی كه این دو اسم شان را به یكدیگر می‌گویند، رابطه شان رو به افول می‌گذارد. در حالی كه در عین سادگی چشم همه به صحنه های آخرین تانگوی پاریسی مانده بود. اما آخرین تانگو، راوی داستان رویاپردازان و سیاستمداران نبود.

در جبهه غرب خبری نیست (لوئیس مایلستون/1930)

در كشورهای آلمان و اتریش حدود سه دهه ممنوع اعلام شده بود. این فیلم موفق به كسب دو جایزه اسكار بهترین فیلم و بهترین كارگردانی شد، اما به خاطر مضامین ضدجنگ و پیام ضدآلمانی اش توسط هیتلر و متحدانش ممنوع شد. در نمایش بسیار كوتاه مدتش در سینماهای آلمان نیز نازی ها با رها كردن موش در سالن های سینما نمایش را به هم ریختند. «در جبهه غرب خبری نیست» یكی از شكوهمند ترین داستان هایی است كه در رابطه با جنگ جهانی اول نوشته شده است و فیلمی‌ كه از روی آن ساخته شد، یكی از موفق ترین فیلم های تاریخ سینمای جهان است. این داستان مستقیما به نسلی از مردم آلمان اشاره دارد كه زندگی شان را برای جنگ فنا كردند.

كالیگولا (تینتو براس و باب گوچیونه /1979)

در كشورهای كانادا و ایسلند به نمایش درنیامد. داستان جنجالی امپراتوری روم و نمایش خشونت فراوان به همراه مضامین غیراخلاقی دیگر باعث شد این فیلم جنجالی ترین آثار سینمایی لقب بگیرد. در این فیلم بازیگران مطرحی مثل مالكوم مك داول، پیشتر اوتول و هلن میرن شركت داشتند. كالیگولانام امپراتوری است كه در سال 38 پس از میلاد در روم حكومت می‌كرد. زندگی این امپراتور پس از مرگ خواهرش در وسیلا كاملا تغییر می‌كند. كالیگولا همچنین عنوان نمایشنامه یی است كه آلبر كامو آن را بر اساس داستان این امپراتور به رشته تحریر درآورد.

آخرین خانه سمت چپ (وس كریون/1972)

در كشورهای سنگاپور، ایسلند، نیوزیلند، نروژ و آلمان غربی به نمایش درنیامده و برای 18 سال در انگلستان و بیشتر از 32 سال در استرالیا ممنوع بوده است. این فیلم را وس كریون ساخت كه فیلم «تپه ها چشم دارند» او هم در فنلاند ممنوع شده بود. او برای فیلم های ترسناكی مثل كابوس در خیابان الم و سری جیغ هم شهرت چشمگیری دارد.

عجیب الخلقه ها (تاد برونینگ /1932)

نمایش آن در كشورهای ایتالیا، فنلاند و ایرلند ممنوع شد. تصمیم عجیب برونینگ برای استفاده از آدم های معمولی با شكل و شمایل عجیب و درهم به جای بازیگران گریم شده حسابی تماشاگران را شگفت زده كرد و با اینكه این فیلم حالا یك فیلم كالت به حساب می‌آید، اما برونینگ برای ساختن فیلم بعدی اش باید خیلی تلاش می‌كرد.

شیطان مرده (سام ریمی/1981)

ممنوع شده در كشورهای مالزی، انگلستان، آلمان غربی، سوئد، ایسلند، ایرلند و سنگاپور. این فیلم از اولین فیلم هایی بود كه توسط فعالان مذهبی با عنوان «كثافت ویدئویی» - اصطلاحی كه برای انتقاد از نمایش صریح خشونت توسط سازمان های مذهبی، منتقدان و رسانه ها به كار گرفته می‌شود- مورد شماتت قرار گرفت.

 

بیشتر بدانید : جنجال برانگیزترین فیلم‌های تاریخ سینما!! (+عکس)

بیشتر بدانید : 6 فیلم کلاسیک سینما که تماشا کردنشان ممنوع اعلام شد!!

بیشتر بدانید : 10 فیلم جنجالی که نباید با همسر یا نامزدتان تماشا کنید! (قسمت1)

بیشتر بدانید : 5 فیلمی كه فیلمبرداری آنها که در کشورهای خارجی جنجال برانگیز شد


گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: روزنامه اعتماد

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو