آینده کودکان بیش فعال، چه مهارتهایی را باید یاد بگیرند؟

منبع: نی نی بان

111

1399/7/24

10:11


 داشتن روابط مثبت در یک گروه سنی و روابط دوستی برای همه کودکان مهم است. متأسفانه، بسیاری از کودکان مبتلا به اختلال کمبود توجه و یا بیش فعال (ADHD) در پیدا کردن و یا نگه داشتن دوست دچار مشکل می شوند و به سختی در گروه های همسالان خود پذیرفته می شوند. تحریک پذیری و عدم توجه در کودکان بیش فعال فاجعه ای را به بار می آورد که کودک نتواند برای برقراری ارتباط مثبت با دیگران تلاشی بکند.
عدم پذیرش توسط گروه همسالان، احساس انزوا، متفاوت بودن، دوست نداشته شدن و تنهایی از دردناکترین عیوب اختلالات مربوط به کودکان دچار نقص توجه و بیش فعال می باشد و همه­ی این تجربیات دارای اثرات طولانی مدت هستند. ارتباطات مثبت با دیگران بسیار مهم است. اگرچه کودکان مبتلا به نقص توجه کاملاً تمایل دارند که دوستی برای خود داشته باشند و مورد دوست داشتن آنها قرار بگیرند، اما اغلب آنها نمی دانند که چگونه این کار را انجام دهند. خبر خوب این است که شما می توانید به فرزندتان در بهبود این مهارت­ها و شایستگی ­های اجتماعی لازم کمک کنید.
 
مهارت های مورد نیاز برای کودکان بیش فعال
1. مهارت مدیریت زمان
مهارت مدیریت زمان به کودک بیش فعال کمک می کند که کارها را اولویت بندی کرده و متمرکز کار کند و در زمان کمتر نتیجۀ بهتری بگیرد. عادات بد را کنار گذاشته و عادات خوب را جایگزین کند. کار با حجم زیاد را به بخش های مختلف تقسیم بندی کند.
برای آموزش این مهارت ابتدا باید یک تقویم ساده را برای کودک تهیه کنید. برای جذابیت این تقویم از شخصیت های کارتونی یا رنگ آمیزی مورد علاقه کودک، رویداد های مهم مانند تعطیلات، تاریخ تولد، زمان کلاس های خارج از مدرسه، کلاس های ورزشی و تاریخ تحویل تمرین و امتحان را روی آن مشخص کنید. به کودکتان یاد دهید که تکالیف روزانۀ خود را به تقویم اضافه کند، ابتدا این کار را همراه با بازی انجام دهید.
2. مهارت نه گفتن
برخی از والدین معتقدند که مهارت نه گفتن کودک را در بزرگسالی دچار رفتارهای منفی خواهد کرد. در حالی که این مهارت می تواند هم برای کودک و هم برای بزرگسال تاثیرات و پیامدهای مثبت داشته باشد. کودک بیش فعال به عاقبت کار خود فکر نمی کند، بدون درنظر گرفتن پیامدهای کارش تنها می خواهد فعالیتی را شروع کند. با آموزش این مهارت می توان کودک را از خطرهای بسیاری حفظ کرد.
3. یادگیری حرکات ورزشی
ورزش برای کودک بیش فعال بسیار مفید است. از تاثیرات مثبت ورزش می توان به درک مقررات، احساس تعلق، مصرف انرژی و کاهش سطح اضطراب و تنش اشاره کرد. با انجام بازی هایی می توانید به فرزندتان حرکات ورزشی را یاد دهید. متخصصان در زمینه کودک با ترتیب دادن بازی هایی که فعالیت بدنی دارد به کودکان بیش فعال حرکات ورزشی را یاد می دهند.
برای مثال در بازی میدان مغناطیسی کودکان در یک فضای باز قرار گرفته و وسایلی مانند طناب، قیچی، قوطی و توپ روی زمین به صورت نامنظم قرار می گیرد. کودکان به یک گروه دو نفره تقسیم می شوند، چشمان یکی از کودکان را می بندند و هم گروهی او باید تنها با استفاده ازدستورات زبانی و گفتاری به کودکی که چشم بند دارد راهنمایی دهد تا در آن مسیر بدون خوردن به چیزی راه برود. این بازی بر روی اعتماد، همکاری گروهی، ارتباطات و شنیدنِ موثر متمرکز می باشد.
4. مهارت شروع تکلیف
کودکان بیش فعال علاقه زیادی به شروع فعالیت دارند، اما بیشتر اوقات فعالیت هایش را نیمه کاره رها کرده و زود دلسرد می شوند. برای جلوگیری از این چرخه معیوب، مهارت شروع تکلیف به کودک بیش فعال کمک زیادی می کند. می توان برای آموزش این مهارت از استیکرهای مورد علاقه کودک استفاده کرد. به این صورت که به کودک بگویید "اگر تکالیفت را انجام دهی و ۲ استیکر از من بگیری به شهربازی می رویم". برای نتیجه بخش بودن این کار لیستی از مکان ها، اسباب بازی ها و فعالیت هایی که کودک مایل به انجام دادن آن هاست تهیه کنید.
5. مهارت های اجتماعی
مهارت های اجتماعی را هر فردی باید به خوبی یاد بگیرد. کودکان بیش فعال به دلیل لجبازی و نافرمانی از والدین خود دیرتر این مهارت ها را یاد می گیرند. با آموزش صحیح به این کودکان می توان این مهارت را در آنان نهادینه کرد. به عنوان مثال برای آموزش صبر کردن، می توانید با ایستادن در صف یا به تعویق انداختن بعضی نیاز های غیر ضروری و گفتن زمان، صبر کردن را به آنان اموزش دهید. همچنین می توانید با تعیین برخی از حالات و اشارات رمزی بین خودتان رفتار صحیح را در موقعیت های مختلف آموزش دهید؛ برای مثال هنگامی که وارد مهمانی می شوید و کودک سلام می دهد، مادر با چشمک زدن همراه با لبخند این کار او را تقویت کند. 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو