هشدار پلیس درباره «چالش MOMO»؛ بازگشت نهنگ آبی؟

منبع: روزیاتو

1,201

1399/7/24

10:28


چالش مومو (MOMO CHALLENGE HOAX) یا همان بازگشت نهنگ آبی، چالش جدیدی است که در میان کاربران نوجوان و جوان شبکه های اجتماعی داخلی و بین المللی در حال گسترش بوده و مخاطبان زیادی پیدا کرده است و رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری فتا هم نسبت به روند رو به رشد این چالش هشدار داده است.

چالش مومو به یک داستان ترسناک اشاره دارد که گفته می شود کودکان و نوجوانان را به سمت خودکشی و رفتارهای ناهنجار و فعالیت های خشونت آمیز می کشاند و آن ها را به شهروندان تهدید کننده سلامت اطرافیان تبدیل خواهد کرد.

داستان ترسناکی به نام مومو که چالش جدید شبکه های اجتماعی در سال کرونایی ۲۰۲۰ میلادی است، به نظر محققان علوم رفتاری و کارشناسان مطالعات سایبر، چالش خطرناکی نیست. مثل برخی از چالش هایی که در سال های اخیر مد شده، نقطه اوجی دارد و پس از مدتی فراموش می شود.

البته باید توجه داشت که زمانی که چالش مومو کاربران کم سن و سال شبکه های اجتماعی طیف ۷ تا ۱۵ سال را تحت تاثیر قرار می دهد، باید مراقب بود و نگران شد. چالش مومو مربوط به یک بازی به نام MOMO است که از طریق نرم افزار پیام رسان واتس آپ متعلق به شرکت فیسبوک قابل انجام بوده و یک چالش است تا یک بازی رایانه ای.

ذهن کاربرانی که از بازی نهنگ آبی مطلع هستند، به این سو هدایت شده است که چالش مومو همان بازی مومو است و به نوعی بازگشت بازی نهنگ آبی. مومو در حقیقت یک حساب کاربری در واتس آپ است. تصویر پروفایل یک اکانت شبیه تصویر یک دختر است که هیبتی کریه و زشت داشته و مثل یک تبسم جوکر ماننده درآمده!

در واقع تصویری که در پروفایل اکانت MOMO شاهد هستیم، فتوشاپ نیست و ویرایش با نرم افزارهای ویرایش عکس نشده است. تصویری از یک مجسمه از کلکسیون آثار عروسک‌هایی است که در نمایشگاهی در توکیو، پایتخت ژاپن به نمایش درامده است. توکیو، مهم ترین شهر آسیا در سال ۲۰۲۱ میلادی است و احتمالا پس از تاخیر یک ساله، میزبان بازی های المپیک تابستانی در روزگار کرونایی سال ۱۴۰۰ شمسی باشد.

تصویر مومو بخشی از تصویر یک عروسک است که گویا قسمت هایی از آن برش خورده و تصویر زشت صورت آن در پروفایل به نمایش درآمده است. مومو در افسانه های چشم بادامی های شرق آسیا، موجودی خطرناک، وحشتناک و پرنده بوده که برای دزدیدن بچه ها اقدام می کرد.

چالش مومو

تصویری از اسکرین شات گرفته شده از چالش مومو در نسخه دسکتاپ واتس آپ

در اینستاگرام، تصویر MOMO را برای نخستین بار، فردی به نام NANACO که عروسک ساز است به اشتراک گذاشت و سپس با قدرت هشتگ ها و طوفان لایک و کامنت ها به شهرت جهانی رسید که قدرت دیجیتال مارکتینگ و برندینگ را در عصر سایبر به نمایش می گذارد.

با این حال، در نیمه دوم سال کرونایی ۹۹ ایران که شاهد کشتار کرونا در ۳۱ استان کشور هستیم و ترس و وحشت میلیون ها خانوار ایرانی را تحت الشعاع قرار داده است، پلیس فتا با دستور ویژه، پیگیر مقابله با چالش مومو است.

چالش مومو از کجا آغاز شد؟

چالش مومو برای نخستین بار پیش از پیدایش در واتس آپ، از طریق یک گروه در شبکه اجتماعی فیسبوک که غول شبکه های اجتماعی جهان است، درست شد. پس از مشهور شدن مجسمه عروسک مومو ژاپنی در اینترنت، در گروهی در این شبکه اجتماعی، برخی از کاربران برای ایجاد ارتباط با یک اکانت ناشناس، چالشی درست کردند.

برخی از کاربران گفته اند که اگر مسیج یا پیامی را برای MOMO ارسال کنند، مومو پاسخ آن ها را با تصویری وحشتناک و تهدید آمیز می دهد! جالش مومو با یک پیام آغاز شده و فرستنده پیام نمی تواند پایانی برای آن در نظر بگیرد. چالش مومو با ارسال پیامی به مومو آغاز شده و بعد از آن وی شاهد دریافت پیام های تهدید آمیز خواهد بود.

چالش مومو از آرژانتین آغاز شد و سپس به آمریکا و آلمان و فرانسه کشیده شد و تا کنون خودکشی یک دختر نوجوان دوازده ساله به خاطر چالش مومو گزارش شده است. برخی از کارشناسان امنیت سایبر، چالش مومو را یک ترفند و فریب برای ورود به حریم خصوصی افراد و سرقت اطلاعات آن ها می دانند و برخی نیز معتقدند که چالش مومو یک چالش بیمار گونه شبیه بازی نهنگ آبی است.

خطرات چالش مومو چیست؟

خطرات چالش مومو در دسته ای از موضوعات سایکولوژیکال و تکنیکال قرار دارد. عدم پاسخ به پیام های یک کاربر ناشناس که مطالب و محتوای متنی و تصویری خشونت آمیز و تهدید آمیز ارسال میکند، کار عادی میلیون ها کاربر در شبکه های اجتماعی است که جدی هم نمیگیرند و نهایت کاربر مزبور را BLOCK یا REPORT می کنند!

اما شاید این امکان و این عکس العمل برای کودکان زیر ۱۵ سال سن سریع نباشد. اولین موضوعی که چالش مومو می تواند تهدید کننده باشد، به قضیه سرقت اطلاعات بستگی دارد. مزاحمت تلفنی در اثر ذخیره تلفن کاربران در پروفایل مومو موضوع فنی دیگری است که باید به آن توجه داشت.

اسکرین شاتی از پیام های چالش مومو به کاربران

دریافت مکرر پیام های خشونت آمیز و تهدید کننده با تصاویر وحشت آور که مشاهده آن سلامت روح و روان کودکان و نوجوانان را به خطر می اندازد. ترغیب نوجوانان به خودکشی و آسیب رساندن به دیگران و تهدید افراد از دیگر خطرات چالش مومو است که باید جدی گرفت. چالش مومو گامی برای اخاذی است و باج خواهی! لذا افراد را به این سمت ترغیب و تشویق می کند.

اگر در چالش مومو به کاربر مومو پیامی ارسال کنید، شماره تلفن خود را در اختیار وی قرار داده اید و برای شما مزاحمت ایجاد مکی کند. حتی پس از DELETE ACCOUNT و ایجاد یک NEW ACCOUNT چون دوباره از همان شماره قبلی استفاده کردید، این ویروس رایانه ای شما را پیدا می کند و به ارسال پیام های تهدید آمیز ادامه می دهد.

اگر درگیر چالش مومو شدید، حساب کاربری خود را پاک کرده و دوباره با یک شماره جدید حساب کاربری ایجاد کند تا از شر پیام ها و تصاویر وحشتناک چالش مومو خلاص شوید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو