ماسک مو چیست؟ + جزئیاتی که باید در مورد استفاده از ماسک مو بدانید

ماسک مو چیست؟ + جزئیاتی که باید در مورد استفاده از ماسک مو بدانید


منبع: مینویسم

122

1399/7/24

10:30


ماسک مو چیست؟ + جزئیاتی که باید در مورد استفاده از ماسک مو بدانید

اگر شما هم جزو افرادی هستید که برای سلامت موهایشان نگرانی دارند و به دنبال تقویت و افزایش رشد موهای خود هستند با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید. ما هر آنچه باید در مورد استفاده از ماسک مو بدانید را برایتان در این مطلب گردآوری کزده ایم.

عامل موخوره چیست و چگونه آن را درمان کنیم؟

ماسک مو چیست؟

شما احتمالا درمورد ماسک صورت بسیار شنیده اید و حتی آن را امتحان کرده اید. همانطور که یک ماسک صورت پوست شما را تغذیه و آبرسانی می کند، ماسک مو نیز به صورت مشابه، حالت و سلامتی موی شما را بهبود میبخشد.

از ماسک مو گاها به عنوان حالت دهنده های عمیق یا قوی مو نیز استفاده می شود. چیزی که ماسک مو را از حالت دهنده های عادی متمایز می کند این است که مواد آن غلیظ تر بوده و ماسک، مدت بیشتری بر روی موهای شما می ماند ( از ۲۰ دقیقه تا چندین ساعت).

انواع بسیاری از ماسک مو را میتوان از مواد موجود در آشپزخانه مانند موز، عسل یا حتی زرده تخم مرغ نیز تهیه کرد. یا اگر نمی خواهید درگیر درست کردن ماسک شوید، میتوانید از ماسک های آماده که در اکثر فروشگاه های بهداشتی موجود است استفاده کنید. در این مقاله، نگاهی به فواید ماسک مو، نحوه استفاده آن و انواعی از ماسک مو که برای موهای شما مناسب است، می اندازیم.

فواید استفاده از ماسک مو

فواید و مزایای استفاده از ماسک مو

فواید و مزایای استفاده از ماسک مو

ماسک مو فواید زیادی دارد که بر اساس مواد تشکیل دهنده و نوع مو متفاوت است. به طور کلی، فواید ماسک مو شامل موارد زیر است :

  • نرم کننده و درخشان کننده ی مو
  • مرطوب کردن مو
  • کاهش شکنندگی و آسیب موها
  • کاهش وزی مو
  • افزایش سلامت پوست سر
  • افزایش قدرت موها
  • کاهش آسیب های محیطی

چه موادی برای ماسک مو مناسب اند؟

ماسک مو سرشار از مواد مفید برای موهای شما هستند. مواد مناسب برای موهای شما، به نوع موی شما و وضعیت مو و پوست سرتان بستگی دارد. مواد زیر، مهترین موادی هستند که باید در خرید ماسک مو دنبالشان بگردید و یا برای تهیه ماسک خانگی از آن ها استفاده کنید :

۱) موز

اگر به دنبال کاهش وزی و شکنندگی موهایتان هستید، موز مواد مناسبی برای استفاده در ماسک مو هستند. سیلیس موجود در موز به نرم تر کردن و درخشان تر کردن موها کمک می کند. بر اساس مطالعه ای در سال ۲۰۱۱، موز خاصیت ضد میکروبی هم دارد که به کاهش خشکی و شوره سر کمک میکند.

بهترین ماسک خانگی برای موهای خشک و آسیب دیده با موز

۲) تخم مرغ

مواد مغذی موجود در زرده تخم مرغ، شامل ویتامین A و E، بیوتین و فولات، رشد مو را بهبود میبخشند و پروتئین موجود در سفیده ی تخم مرغ نیز به افزایش استحکام مو کمک میکند.

۳) روغن آووکادو

مواد معدنی موجود در روغن آووکادو مثل فولیک اسید، آهن و منیزیوم، به بسته شدن پوستک و کوتیکول مو کمک می کنند و این باعث استحکام موهای شما در برابر آسیب ها و شکنندگی ها می شود.

۴) عسل

عسل یک مرطوب کننده طبیعی بشمار می آید، یعنی میتواند به حفظ رطوبت موهای شما کمک کند. عسل همچنین باعث افزایش رشد سلول های پوست می شود و استحکام پیازچه مو را افزایش میدهد.

۵) روغن نارگیل

روغن نارگیل با وزن مولکولی پایین خود به غشای موها نفوذ کرده و به عنوان حالت دهنده ی قوی عمل میکند و به این ترتیب به کاهش خشکی و وزی مو کمک می کند. تحقیقات سال ۲۰۱۵ نیز نشان داده اند که روغن نارگیل از کمبود پروتئین در مو جلوگیری میکند.

۶) روغن زیتون

روغن زیتون حاوی اسکوالین است که به طور طبیعی توسط بدن تولید می شود اما با افزایش سن تولید آن کاهش میابد. اسکوالین برای داشتن پوست و موی مرطوب، ضروری است.

۷) آلوئه ورا

اگر می خواهید پوست سرتان صاف و نرم باشد، از ماسک موی حاوی آلوئه ورا که خاصیت ضد التهابی دارد، استفاده کنید. آلوئه ورا همچنین حاوی ویتامین های C، E، B-12، فولیک اسید و کولین است که به استحکام و تغذیه مو کمک میکنند.

نحوه ساخت ماسک مو

نحوه ساخت ماسک مو

نحوه ساخت ماسک مو

درست کردن ماسک مو، کاری بسیار آسان و گاهی سرگرم کننده است. اگر تا به حال از ماسک مو استفاده نکرده اید شاید بهتر است ماسک هایی با انواع مختلفی از نسخه ها و مواد را امتحان کنید تا بهترین ماسکی را که برای موهایتان مناسب است، پیدا کنید.

ماسکی مناسب موهای شماست که پس از استفاده از آن موهایتان نرم و مرطوب شده و چرب و آشفته نشود. برای شروع، یکی از روش های ساخت ماسک خانگی که در ادامه توضیح داده شده و در عین حال موثر اند، را امتحان کنید. براساس مقدار و ضخامت موهایتان، میتوانید مقدار مواد ماسک را تنظیم کنید.

طرز تهیه ماسک مو خانگی برای موهای وز یا آسیب دیده

مواد لازم

  • یک قاشق غذاخوری عسل خام طبیعی
  • یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل

طرز تهیه :

  1. عسل و روغن نارگیل را باهم در یک ماهی تابه حرارت دهید و هم بزنید تا کاملا مخلوط شوند.
  2. اجازه دهید مخلوط سرد شود و سپس آن را به موهای خود بمالید.
  3. بگذارید ۴۰ دقیقه روی موهایتان بماند و سپس موها را با شامپو شسته و حالت دهید.

طرز تهیه ماسک مو خانگی برای موهای خشک یا شوره دار

مواد لازم :

  • یک عدد آووکادوی رسیده
  • دو قاشق غذاخوری ژل آلوئه ورا
  • یک قاشق چایخوری روغن نارگیل

طرز تهیه :

  1. مواد را باهم مخلوط کرده و از ریشه به سمت نوک موهای خشک یا مرطوب، اعمال کنید.
  2. اجازه دهید ۳۰ دقیقه روی موها بماند و سپس با آب ولرم آبکشی نمایید.

طرز تهیه ماسک مو برای موهای ظریف و کم پشت

مواد لازم :

  • ۲ عدد سفیده ی تخم مرغ
  • دو قاشق غذاخوری روغن نارگیل

طرز تهیه :

  1. سفیده تخم مرغ ها و روغن نارگیل را هم بزنید تا مخلوط شوند.
  2. مواد را از ریشه به سمت نوک موهای مرطوب بمالید و اجازه دهید ۲۰ دقیقه روی مو ها بماند.
  3. با آب سرد و شامپو، موها را بشورید. این نوع شستشو برای ماسک های که حاوی تخم مرغ هستند ضروری است زیرا آب گرم میتواند باعث پختن تخم مرغ در موها شود.

ماسک مو های آماده

اگر زمان کافی برای تهیه ماسک خانگی ندارید و یا نمیخواهید با اندازه گیری و مخلوط کردن مواد درگیر شوید، می توانید از ماسک های آماده استفاده کنید. ماسک های آماده را می توانید از مغازه های آرایشی، داروخانه ها و یا به صورت اینترنتی تهیه کنید.

در صورتی که ماسک های آماده می خرید، دقت کنید که حاوی مواد طبیعی مانند روغن ها، کره ها، عصاره های گیاهان و بدون مواد شیمیایی و نگهدارنده ها باشند.

طرز استفاده از ماسک مو

اکثر ماسک های مو وقتی بهتر جواب میدهند که برای موهای تمیز و نمناک استفاده شوند. با این حال، اگر از ماسکی استفاده می کنید که عمدتا از روغن هایی مثل روغن نارگیل یا زیتون تهیه شده، بهتر است بر روی موهای خشک بمالید. زیرا روغن آب را دفع میکند. متخصصان مو بر این باورند که موهای خشک بهتر از موهای مرطوب، روغن را جذب میکنند.

هنگامی که ماسک آماده مصرف شد، مراحل زیر را انجام دهید :

  1. برای تمیز ماندن لباس هایتان در هنگام استفاده از ماسک، یک حوله کهنه روی شانه هایتان بیاندازید و یا یک تی شرت کهنه بپوشید.
  2. اگر موهای شما بلند و یا ضخیم است، بهتر است با گیره هایی آن را به چند بخش تقسیم کنید.
  3. می توانید ماسک مو را با انگشت های دست و یا یک قلم مو بر روی ساقه موهایتان بمالید.
  4. اگر موهای شما خشک است، از نزدیکی های پوست سر شروع کرده و ماسک را به سمت نوک موها اعمال کنید. وقتی که ماسک را تا نوک موهای خود آغشته کردید، می توانید برگردید و ماسک را با ملایمت روی پوست سر خود نیز بمالید.
  5. اگر ماسک را مخصوصا برای شوره سر استفاده می کنید، بهتر است از پوست سر شروع کنید و یه موها بمالید.
  6. اگر مو های شما چرب است، ماسک زدن را از وسط مو ها شروع کرده و تا نوک مو ها ادامه دهید.
  7. پس از آن که ماسک مو را استفاده کردید، موهای خود را با یک شانه ی دندان درشت شانه کنید تا ماسک به طور کامل بین موهایان پخش شود.
  8. موهای خود را با کلاه حمام یا یک پلاستیک بپوشانید. سپس یک حوله دور سرتان بپیچید. این کار از ریختن ماسک جلوگیری کرده و همچنین با افزایش حرارت به جذب مواد توسط موها کمک می کند.
  9. حداقل ۲۰ الی ۳۰ دقیقه ماسک را روی مو ها نگهدارید. بسته به مواد تشکیل دهنده، بعضی از ماسک ها را میتوان ساعت ها و یا کل شب روی مو ها نگهداشت.
  10. موها را با آب ولرم یا سرد آبکشی کنید. از آب گرم استفاده نکنید. آب سرد به بسته شدن کوتیکول مو کمک کرده و باعث حفظ رطوبت میشود.
  11. پس از شستشوی ماسک (احتمالا نیاز به آبکشی چند باره باشد) می توانید به طور عادی با سشوار یا حالت دهنده ها، به موهای خود حالت دهید.
  12. برای موهای خشک، وز و یا آسیب دیده، می توانید هر هفته یک بار ماسک مو استفاده کنید. اگر موهایتان چرب تر شد، دو هفته یک بار از ماسک استفاده کنید.

کلام آخر

ماسک مو به تغذیه و مرطوب کردن موهای شما کمک می کند و خصوصا برای موهای خشک، آسیب دیده و وز، بسیار مفیداست. برخی ماسک ها سلامتی پوست سر را بهبود بخشیده و استحکام مو ها را افزایش میدهد.

برخلاف حالت دهنده های فوری که فقط چند دقیقه روی موها می مانند، ماسک های مو حداقل ۲۰ دقیقه روی موها حفظ می شوند. برخی ماسک ها، بسته به مواد تشکیل دهنده آنها و نوع موی شما، می توانند ساعت ها روی موهایتان بمانند. با استفاده از موادی مانند روغن نارگیل، تخم مرغ، عسل یا موز، می توانید خودتان انواع زیادی از ماسک های خانگی تهیه کنید. اگر ماسک آماده می خرید، ماسک هایی را انتخاب کنید که برای موهای شما مناسب اند و حاوی کمترین مقدار نگهدارنده و مواد شیمیایی هستند.

فروشگاه قطعات آسانسور

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو