خواص مارچوبه و مهمترین فواید دارویی و درمانی آن

خواص مارچوبه و مهمترین فواید دارویی و درمانی آن


منبع: آرگا

115

1399/7/24

10:43


مارچوبه گیاه خوراکی است که حاوی ویتامین C، ویتامین E، منیزیم، نیاسین، اسید فولیک، روی، بتا کاروتن، ریبو فلاوین و … است. این سبزی در فصل بهار برداشت می شود و در اکثر نقاط دنیا طرفداران زیادی دارد. در این مطلب درباره خواص مارچوبه برای سلامتی و درمان بیماری ها صحبت می کنیم.

خواص مارچوبه و مهمترین فواید دارویی و درمانی آن

یکی از خواص مارچوبه از بین بردن حالت خواب آلودگی در اوایل صبح است. برای از بین بردن کسالت و خستگی نیز می توان از آن استفاده کرد. در ادامه این مقاله با فواید درمانی و دارویی مارچوبه آشنا می شوید، پیشنهاد می کنیم تا پایان مطلب همراه ما باشید.

تقویت دستگاه گوارش

فواید درمانی و خواص مارچوبه    

از خواص مارچوبه به آنتی اکسیدانی بودن آن می توان اشاره کرد که باعث از بین بردن رادیکال های آزاد می شود و به عنوان یک ضد سرطان قوی شناخته می شود. علاوه بر این خاصیت ضد التهابی نیز دارد که باعث کاهش فعالیت متابولیکی سلول های سرطانی می شود. طی تحقیقاتی محققان دریافتند که مارچوبه تاثیر مثبتی بر پیشگیری، درمان و کند شدن روند پیشرفت سرطان کبد دارد.

خواص مارچوبه

پیشگیری از بیماری قلبی

خاصیت ضد التهابی مارچوبه باعث جلوگیری از بروز بیماری هایی مانند دیابت و بیماری قلبی می شود. ویتامین های گروه B موجود در مارچوبه در تنظیم قند خون موثر هستند. همچنین اسید فولیک و فیبر موجود در مارچوبه در پیشگیری از بیماری های قلبی موثر است. توصیه می شود که از مارچوبه در رژیم غذایی روزانه استفاده کنید تا از بیماری های قلب یا حمله قلبی در امان بمانید. می توانید از دم کرده مارچوبه نیز برای تسکین درد قلب بهره ببرید.

فواید درمانی مارچوبه

تقویت دستگاه گوارش

تقویت دستگاه گوارش یکی از فواید مارچوبه محسوب می شود. فیبر های موجود در این سبزی برای درمان بیماری های دستگاه گوارش مانند یبوست بسیار موثر هستند. فیبر های موجود در مارچوبه در از بین بردن تنبلی روده موثر هستند و به دفع مواد زائد از طریق روده کمک می کنند.

همچنین برای درمان نفخ نیز کاربرد دارد و باعث افزایش فعالیت باکتری های خوب معده می شود. فعالیت این باکتری ها باعث کاهش ناراحتی های معده می شود.

خواص مارچوبه

کاهش کلسترول

مارچوبه به از بین بردن کلسترول بد خون کمک می کند و از رسوب کلسترول در بافتهای بدن جلوگیری می کند. بنابراین افرادی که کلسترول خون دارند می توانند از مارچوبه به عنوان یک خوراکی مفید جهت درمان استفاده کنند.

سم زدایی با مارچوبه

یکی از املاحی که به وفور در مارچوبه وجود دارد پتاسیم است. پتاسیم باعث افزایش حجم ادرار شده و همچنین باعث دفع سموم بدن از طریق ادرار می شود. از طرفی به درمان ضعف مثانه نیز کمک می کند.

کاهش کلسترول از خواص مارچوبه است

تنظیم فشار خون و درمان کم خونی

از جمله فواید مارچوبه می توان به خون سازی اشاره کرد. مارچوبه می تواند گلبولهای قرمز خون را بسازد و به دلیل داشتن کلروفیل بالا، درمان مناسبی است برای افرادی که مبتلا به کم خونی هستند. همچنین مارچوبه به تنظیم فشار خون کمک می کند. بنابراین به افرادی که دچار افت فشار هستند یا فشار خون بالا دارند توصیه می شود که از مارچوبه به عنوان تنظیم کننده فشار خون استفاده کنند.

تقویت قدرت بینایی

مارچوبه باعث تقویت قوه بینایی می شود و در درمان بیماری های چشمی نیز موثر است. برای درمان بیماری پیر چشمی، تنبلی چشم و …. می توان از مارچوبه نیز استفاده کرد.

خواص آنتی اکسیدانی مارچوبه

کاهش وزن با مارچوبه

از فواید درمانی مارچوبه کاهش وزن است. افرادی که اضافه وزن دارند، رژیم های لاغری را دنبال می کنند می توانند روی مارچوبه به عنوان یک خوراکی لاغری حساب کنند. مارچوبه کالری کمی دارد بنابراین توصیه می شود که از آن در برنامه غذایی روزانه استفاده کنید و از طرفی باعث افزایش سوخت و ساز بدن می شود و به کاهش چربی بدن کمک می کند.

تقویت هورمون های جنسی

ویتامین ها و املاح موجود در مارچوبه باعث تقویت میل جنسی می شود و ویتامین E موجود در آن به تقویت و تحریک هورمون های جنسی کمک می کند.

فواید و خواص مارچوبه

تقویت حافظه

یکی دیگر از مهمترین خواص مارچوبه که می توان به آن اشاره کرد تقویت حافظه و افزایش هوش است. مصرف مارچوبه در سنین رشد کودکان باعث افزایش قدرت یادگیری در آنها می شود و در افراد مسن از بروز آلزایمر جلوگیری می کند.

 درمان روماتیسم

همانطور که می دانید آرتریت روماتوئید نوعی بیماری مزمن است که به التهاب مفاصل منجر می شود، طبق تحقیقات انجام شده استفاده از مارچوبه به تسکین درد کمک شگفت انگیزی می کند زیرا، مارچوبه دارای خاصیت ضد التهابی است.

بررسی فواید بی نظیر مارچوبه

بهبود افسردگی

مارچوبه به عنوان یک داروی ضد افسردگی و ضد التهاب محسوب می شود که سبب افزایش تولید استروژن شده و بر روی سیستم عصبی تاثیر آرامش بخشی خواهد داشت و همچنین این خوراکی بسیار مفید سبب افزایش حافظه می شود.

درمان جوش و آکنه

بروز جوش و آکنه بر روی پوست یکی از مشکلات پوستی بسیار رایج در بین نوجوانان می باشد که بنا به دلایل مختلفی بر روی پوست ظاهر می شوند یکی علل اصلی آن بسته شدن منافذ پوست به دلیل کثیفی ها می باشد که به منظور رهایی از مشکلات پوستی می توانید مارچوبه را به صورت منظم استفاده کنید زیرا، این ماده دارای آنتی اکسیدان و فیبر رژیمی می باشد.

فواید مارچوبه بر سلامت پوست

جلوگیری از پیری زودرس

وجود آنتی اکسیدان ها مانند ویتامین E، ویتامین C و دیگر ترکیبات آنتی اکسیدانی در مارچوبه با رادیکال های آزاد مبارزه کرد و از بروز پیری زودرس مانند : لکه های سیاه، چین و چروک و خطور ریز پیشگیری می کند.

فوی و در خشان شدن مو ها

مارچوبه به دلیل داشتن مقادیر فراوانی آنتی اکسیدان از آسیب اکسیداتیو به فولیکول های مو و پوست جلوگیری می کند و همچنین به بهبود گردش خون در پوست سر کمک کرده و در نتیجه سبب محکم و درخشان شدن موها می شود.

خواص مارچوبه بر سلامت مو

در این مطلب قصد داشتیم شما عزیزان را با فواید شگفت انگیز مارچوبه آشنا کنیم که امیدواریم از مطالعه مطلب گفته شده نهایت بهره را برده باشید، به منظور آشنایی بیشتر با دیگر خواص گیاهان دارویی می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو