تاثیر مستقیم سفرها در افزایش ابتلاهای کرونا

46

1399/7/24

12:36


تاثیر مستقیم سفرها در افزایش ابتلاهای کرونا

سلامت نیوز:رئيس انجمن متخصصان بيهوشي کشور با اشاره به آمار افزايشي ابتلا و بستريهاي ناشي از کرونا و خستگي کادر درمان، گفت: ما در حال حاضر از تمام ظرفيت خود استفاده مي‌کنيم و جايي براي افزايش اين ظرفيت نداريم؛ بنابراين هموطنان بحث را جدي گرفته و نگذارند همه‌گيري کرونا برايشان عادي شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ،دکتر عليرضا سليمي ضمن تبريک روز جهاني و ملي بيهوشي گفت: در حال حاضر شش هزار متخصص بيهوشي در نقاط مختلف کشور فعال هستند. مردم معمولا متخصصان بيهوشي را براي کار در اتاق عمل مي‌شناسند، اما از اين تخصص در اورژانس و بخش‌هاي مراقبت ويژه تا حد زيادي استفاده مي‌شود تا جايي که پس از شيوع کرونا بيماران بدحال مبتلا به اين ويروس توسط همکاران من در بخش‌هاي مراقبت ويژه مراقبت مي‌شدند.وي با اشاره به اين که متخصصين بيهوشي بيشترين درگيري را با بيماران بدحال کرونايي داشتند، اظهار کرد: ميزان ابتلا به ويروس و شهادت در ميان متخصصان بيهوشي بسيار بالاست.

تا جاي که 13 شهيد از متخصصان بيهوشي داشته‌ايم. روز گذشته طي مراسمي به بزرگداشت اين شهدا پرداخته و تمبر يادبود اختصاصي از اين شهدا را چاپ و رونمايي کرديم.وي افزود: با توجه به آمار ابتلا و مرگ و مير بالا به واسطه کرونا در متخصصين بيهوشي، از روز گذشته کميته‌اي تشکيل شده است تا علت و چرايي اين موضوع را مشخص کنيم. اميدواريم از اين به بعد درگيري کادر درمان کاهش يابد و مرگ و مير در ميان پرسنل درماني به ويژه متخصصان بيهوشي کم شود.


طريقه جذب دانشجويان پزشکي رشته بيهوشي
سليمي در پاسخ به سوالي درباره طريقه جذب دانشجويان پزشکي به رشته بيهوشي تصريح کرد: سالانه حدودا 290 تا 300 متخصص بيهوشي به اين جامعه اضافه مي‌شود، البته سال گذشته به‌رغم آن که ظرفيت پذيرش دستياران رشته بيهوشي افزايش پيدا کرد، اما استقبال از اين رشته کاهش يافته است و بيم آن مي‌رود که امسال نيز با اين مشکل مواجهه باشيم. در شرايطي که بايد براي صندلي‌هاي اين رشته رقابت وجود داشته باشد، اما به دلايل مختلفي مانند سختي کار زياد و درآمد کم تقاضاي دانشجويان براي اين رشته کم است.

اين نگراني وجود دارد که اگر تميهدات جدي انجام نشود در بازه زماني 10 تا 20 سال آينده با خلا جدي متخصصين بيهوشي رو‌به‌رو باشيم.وي در ادامه سخنان خود با تاکيد بر اينکه متخصصين بيهوشي کار مراقبت ويژه بيماران بدحال در آي سي يوها را برعهده دارند، افزود: همکاران من از اين منظر در معرض خطر هستند، البته تا اين لحظه تمامي بيماران مبتلا به کرونا بدون هيچ تبعيضي در بخش‌هاي مراقبت ويژه بستري شدند؛ اما اين کار به قيمت کار 120 درصدي براي همکاران من است.

در حالي که در شرايط عادي بايد پرسنل رزور براي اين بخش‌ها داشته باشيم در ماه‌هاي اخير از تمام ظرفيت خود براي ارائه خدمات استفاده کرديم که اين موضوع به تدريج سبب فرسودگي و خستگي کادر درمان شده است. در حال حاضر کمبود نيروي انساني مشکل اصلي ماست؛ زيرا خستگي کادر درمان ممکن است سبب شود کيفيت خدمات کاهش يابد. از طرف ديگر همکاران من به لحاظ مالي نيز نيازهايي دارند که بايد اين انتظارات تامين شود. طبيعي است که نسبت به ساير کشورها در زمينه تجهيزات و منابع وضعيت مناسبي داريم. اما نبايد اين تصور وجود داشته باشد که منابع و تجهيزات ما نامحدود است. بنابراين بايد براي روزهاي آينده چاره‌انديشي کرد.


پيش‌بيني وضعيت بيماري پس از تعطيلات
رئيس انجمن بيهوشي و مراقبت‌هاي ويژه ايران در خصوص پيش‌بيني وضعيت بيماري پس از تعطيلات پيش‌رو گفت: هر اتفاقي مانند يک تعطيلات طولاني مي‌تواند تاثير‌ مستقيمي در مبتلايان به کرونا داشته باشد. معمولا بازتاب اين رفتارها دو تا سه هفته بعد در آمار مشخص مي‌شود. ما در حال حاضر از تمام ظرفيت خود استفاده مي‌کنيم و جايي براي افزايش اين ظرفيت نداريم. از هم ميهنان خود مي‌خواهيم بحث را جدي گرفته و نگذارند همه‌گيري کرونا برايشان عادي شود. در اين زمينه بهتر است از رفتارهاي پرخطر و سفرهاي غير‌ضروري خودداري کند.

وي در ادامه سخنان خود درباره ميزان ابتلا به کرونا در کشورمان اظهار کرد: اگر آمار رسمي را ملاک قرار دهيم مرگ و مير در ايران جزو کشورهاي رده بالا قرار مي‌گيرد و به دنبال آن ميزان مرگ‌و‌مير در کادر درمان نيز نسبت به ساير کشورها بالاست. اين موضوع جاي تامل دارد و بهتر است به شکلي علمي در اين خصوص اظهار نظر شود.‌

عوامل مختلفي مي‌تواند در بالا بودن ميزان مرگ‌و‌مير در کشورمان موثر باشد به عنوان مثال شايد عدد حقيقي ميزان ابتلا به کرونا بالاتر از اعداد اعلام شده باشد که اين موضوع نيز به ملاک‌هاي شناسايي بيماران بازمي‌گردد؛ گاهي افراد کم‌علامت يا تست نمي‌دهند يا در خانه بهبود پيدا مي‌کنند. همچنين بيماراني که به بيمارستان مراجعه مي‌کنند بدحال بوده و اين طبيعي است که ميزان مرگ و مير در اين طيف بالا باشد.

در هر حال اين موضوع بايد ريشه‌يابي شود تا بتوانيم روي آن کار کنيم. اما مهم‌ترين نکته در هر شرايطي پيشگيري از ابتلا به بيماري است. اگر مي‌بينيم کشوري توانسته در کنترل بيماري موفق شود به آن علت است که در بحث پيشگيري سرمايه گذاري کرده است.وي با اشاره به اين که در شرايط کرونا ساير اعمال جراحي مانند سزارين و... همچنان ادامه دارد،‌تصريح کرد: اين افراد نيز نيازمند استفاده از تخصص بيهوشي هستند.

نکته مهم آن است که در شرايط کرونايي بيهوشي نيز پروتکل خاص خود را دارد که کار را سخت تر مي‌کند. اين در حالي است که فردي که قرار است عمل شود ممکن است مبتلا يا ناقل کرونا باشد که اين موضوع براي او و پرسنل درماني مي‌تواند خطر‌آفرين باشد.سليمي با اشاره به اين که در حال حاضر يافتن تخت خالي براي بستري بيماران بسيار سخت است، گفت: شايد در ظاهر مي‌بينيم که تخت فراهم مي‌شود اما بايد ديد که براي تهيه آن تخت چه مشکلاتي را پشت سر مي‌گذاريم.


همه‌گيري کرونا مشکلي چند‌وجهي است
معاون سازمان نظام پزشکي با تاکيد بر اينکه همه‌گيري کرونا يک مشکل چند‌وجهي است، ادامه داد: کرونا ابعاد مختلف امنيتي، اجتماعي، اقتصادي و ... دارد. در بعد درمان و پزشکي سازمان نظام پزشکي کشور به عنوان يک ارگان کمکي همواره براي کمک به وزارت بهداشت و ستاد کرونا اعلام آمادگي کرده است. البته ما هيچ‌گاه منتظر درخواست نيستيم و به‌طور مستقل هم در فعاليت‌هاي مطالعاتي و کارشناسي فعاليت مي‌کنيم و نظر مستقل و روشن خود را اعلام مي‌کنيم.

به عنوان مثال نظر مستقل سازمان نظام پزشکي را در مورد بازگشايي مدارس شاهد بوديد. البته تصور ما اين است که تاکنون از ظرفيت کامل سازمان نظام پزشکي در حلقه‌هاي تصميم گيري استفاده نشده است.معاون سازمان نظام پزشکي افزود: در مورد بازگشايي مدارس موضع‌مان را مشخصا اعلام کرديم که براساس پژوهش‌هاي صورت گرفته مشخص بود که برگزاري کلاس‌هاي حضوري نياز به الزاماتي دارد که بدون داشتن اين الزامات ممکن است مشکلاتي در زمينه بيماري به وجود آيد. بنابراين پيشنهاد ما ترکيب حضوري و مجازي مدارس به شرط تامين سلامت دانش‌آموزان بود.


مشکلات متخصصان بيهوشي
رئيس انجمن بيهوشي و مراقبت‌هاي ويژه ايران با اشاره به مشکلات متخصصان بيهوشي در بيمارستان‌ها اظهار کرد: در بسياري از بيمارستان‌ها حتي محل استراحت مناسب و تهويه مناسب وجود ندارد. اميدواريم با اختصاص بودجه بيشتر هم اين مشکلات رفع شود و هم همکاران بيشتري در بخش‌هاي مراقبتي ويژه به کار گرفته شوند تا ما کمتر شاهد از دست دادن اين سرمايه‌هاي ملي باشيم.وي در پاسخ به سوالي در خصوص نحوه تامين داروهاي بيهوشي بيان کرد:

زنجيره تامين داروهاي بيهوشي از آن جايي که مورد استفاده آن معمولا در بخش‌هاي بيمارستاني است مطمئن است و نظارت کافي براي تامين اين داروها صورت مي‌گيرد و بسيار به ندرت پيش مي‌آيد که برند داروي بيهوشي خاصي ما را با چالش مواجهه کنند.

وي در خاتمه سخنان خود با اشاره به اين که کرونا، ويروسي است که تمام قسمت‌هاي بدن را درگير مي‌کند، گفت: معمولا بيماران با حال بد به ما مراجعه مي‌کنند و در زمينه استفاده از داروهاي بيهوشي، آرامشبخش و غيره با توجه به شرايط بيمار تصميم‌گيري خواهيم کرد. درگيري‌هاي مغزي ناشي از کرونا که سبب کاهش هوشياري شود چندان شايع نيست و کم پيش مي‌آيد بيماراني با چنين شرايطي به ما مراجعه کنند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو