«کلینیک سوگ» سنگ صبوری برای دل سوگوار

37

1399/7/24

12:37


سلامت نیوز:مرگ‌هایی در خانه و وطن اما در غربت؛ این سرنوشتی است که کرونا برای بسیاری زندگی‌ها رقم می‌زند. بازماندگان قربانیان کرونا باید از عزیز از دست رفته خود فاصله بگیرند. فامیل‌های دور و دوستان نباید در تشییع حضور داشته باشند، مجلس ترحیم نباید برگزار شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ،این «نباید ها» برای این است که شاید زنجیره این مرگ زجر آور و دردناک در جایی بریده شود. تا تشییع کنندگان همسفر متوفی نشوند و پروتکل‌های بهداشتی رعایت شود. اما در وانفسای این مرگ‌های غریبانه با دل سوگوار داغدیدگان چه کنیم؟ کسانی که در تنهایی باید عزادار عزیزشان باشند.

کسی که حتی در بستر بیماری و مرگ هم باید از او حذر می‌کردند! آنها در گورستان هایی که بوی الکل و مرگ و غربت در هم آمیخته است، از دور نظاره گر دفن عزیزی هستند که حسرت یک در آغوش کشیدن و فشردن دستش هم در دلشان مانده است. کیسه‌های آهک روی جنازه آرمیده در گور ریخته می‌شود و آنها در سکوت می‌گریند!به باور روانشناسان در شرایط کنونی که بسیاری از خانواده‌ها نمی‌توانند مرحله گذر از سوگ عزیزان را به طور کامل طی کنند، ادامه این روند می‌تواند در آینده جامعه را با مشکلات زیادی رو به رو کند.

همین موضوع سبب شده تا در دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان برای کاهش بار روانی خانواده‌هایی که عزیزانشان را در این روزهای کرونایی از دست می‌دهند، کلینیکی تحت عنوان «کلینیک سوگ» برای کمک به خانواده‌های عزادار راه‌اندازی کنند تا در آن با کمک روانشناسان به این خانواده‌ها آموزش دهند چگونه بحران سوگ را بگذرانند و بر مشکلاتی که ممکن است حتی در آینده نیز گریبانگیر آنان شود، فائق آیند.

این کلینیک امروز به مناسبت هفته بهداشت روان راه‌اندازی خواهد شد.«احسان فکور» رئیس اداره درمان و سلامت روان معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی زنجان از راه‌اندازی کلینیک سوگواری همزمان با هفته بهداشت سلامت روان خبر داد و گفت: در این کلینیک به خانواده‌های عزادار که عزیز خود را در اثر کرونا از دست داده‌اند، خدمات روانپزشکی رایگان ارائه می‌شود.

در حال حاضر در شرایط فعلی که شیوع بیماری کرونا باعث شده نحوه ارتباط‌ها تغییر کند و بسیاری از مراسم‌ها بخصوص عزاداری برگزار نشود، بسیاری از خانواده‌ها با مشکلات عاطفی رو به رو شده‌اند.وی با اشاره به اینکه محدودیت‌های موجود در خاکسپاری‌ها و برگزاری مراسم موجب شده خانواده‌ها دچار ناراحتی‌های روحی و روانی شوند، ادامه داد:

در گذشته خانواده‌هایی که عزیزان خود را از دست می‌دادند به راحتی مراسم عزاداری برگزار می‌کردند اما در این شرایط آنها نمی‌توانند مانند گذشته به سوگواری بپردازند. در واقع خانواده‌های داغدار نمی‌توانند مراحل سوگ را به طور کامل بگذرانند و همین موضوع در آینده تبعات بسیار زیادی مانند افسردگی و مشکلات روانی را برای آنان در پی خواهد داشت.

به همین منظور با توجه به اهمیت موضوع با راه‌اندازی کلینیک سوگواری تلاش کرده‌ایم با کمک روانشناسان و روانپزشکان به خانواده‌های داغدار کمک کنیم تا بحران سوگ را بگذرانند.فکور با تأکید بر اینکه در شرایط کرونایی باید اختلالات روان‌شناختی ناشی از کرونا را کنترل و مدیریت کنیم، افزود: از ابتدای شیوع بیماری کرونا در استان، روانشناسان در بیمارستان‌ها حاضر شده و به بیماران، همراهان بیمار و کادر درمان خدمات مشاوره و روانشناسی ارائه کرده‌اند.

کلینیک توسط واحد سلامت روان معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی زنجان با حمایت‌های معاون درمان ایجاد شده و قرار است در کنار آموزش‌هایی که به خانواده‌های داغدار ارائه می‌شود، کارهای پژوهشی در این زمینه انجام شود و نتایج حاصل از این پژوهش‌ها در اختیار عموم جامعه و پژوهشگران کشور قرار بگیرد. وی با اشاره به اینکه این کلینیک در بخش‌های مختلف به ارائه خدمات می‌پردازد، گفت:

ما معتقدیم به لحاظ روانشناختی باید مداخلاتی در شرایط فعلی برای خانواده‌های عزادار انجام شود و به آنها آموزش دهیم چگونه مراحل سوگ را به طور کامل بگذرانند. از دید ما سوگ یک بحران است و مراحل آن باید به طور کامل طی شود.

در شرایط فعلی خانواده‌های داغدار بعد از خاکسپاری عزیزشان دیگر مانند گذشته نمی‌توانند با دیگران ارتباط داشته باشند و مجبور هستند به تنهایی در خانه با غم خود کنار بیایند و کشیدن این بار روانی ناشی از سوگ متأسفانه بسیار سخت است، به همین خاطر ما تلاش داریم در این کلینیک روش‌های صحیح روبه‌رو شدن با غم را به آنان آموزش دهیم. وی با تأکید بر اینکه به تمام گروه‌های سنی در این کلینیک مشاوره ارائه خواهد شد، افزود:

مشاوران ما به تمام گروه‌های سنی مشاوره ارائه خواهند داد. در واقع دید ما این است که هر فردی که عزیزی را از دست می‌دهد نیاز به مشاوره دارد.رئیس اداره درمان و سلامت روان معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی زنجان در خصوص علت نامگذاری این کلینیک، اظهار داشت: این کلینیک مخصوص افراد سوگوار راه‌اندازی شده است. شاید کلمه سوگ برای یک فرد معمولی بار منفی داشته باشد اما برای یک فرد داغدیده این نام باعث یک همدلی و همدردی می‌شود.

روانشناسان معتقدند وقتی که ناراحتی به سراغ ما می‌آید نباید از آن فرار کنیم چون اجتناب از ناراحتی عواقب سختی را به‌دنبال دارد و اگر کسی بخواهد این موضوع را نادیده بگیرد دچار مشکلات فراوانی می‌شود.

گریه و ناراحتی به طی کردن مراحل سوگ و بحران کمک می‌کند.رئیس اداره درمان و سلامت روان معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی زنجان افزود: در این کلینیک به خانواده‌های عزادار که عزیز خود را در اثر کرونا از دست داده‌اند، خدمات روانپزشکی رایگان ارائه می‌شود. در شرایط فعلی که شیوع بیماری کرونا باعث شده نحوه ارتباط‌ها تغییر کند و بسیاری از مراسم‌ها بخصوص عزاداری برگزار نشود خانواده‌ها با مشکلات عاطفی روبه‌رو شده‌اند.

رئیس اداره درمان و سلامت روان معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی زنجان: در این کلینیک به خانواده های عزادار که عزیز خود را در اثر کرونا از دست داده اند، خدمات روانپزشکی رایگان ارائه می شود. در شرایط فعلی که شیوع بیماری کرونا باعث شده نحوه ارتباط ها تغییر کند و بسیاری از مراسم ها به خصوص عزاداری برگزار نشود، خانواده ها با مشکلات عاطفی رو به رو شده اند

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو