خواص زیتون سیاه و فواید گوناگون آن

خواص زیتون سیاه و فواید گوناگون آن


منبع: آرگا

255

1399/7/24

12:58


زیتون یکی از میوه های پر خاصیت است که دارای مصارف گوناگونی است. زیتون هم به صورت خام و هم فرآوری شده مصرف می شود. همچنین روغن زیتون نیز کابرد زیادی دارد. زیتون در دو نوع سبز و سیاه وجود دارد. در این مطلب درباره خواص زیتون سیاه برای سلامت بدن آشنا می شوید.

خواص زیتون سیاه و فواید گوناگون آن

از مهمترین خواص زیتون سیاه رسیده که در طب سنتی بارها بر آن تاکید شده است قابض بودن آن است. طبع زیتون رسیده گرم و طبع زیتون نارس سرد و خشک است. طبع برگ زیتون نیز گرم و خشک می باشد. علاوه بر زیتون، برگ و روغن آن نیز دارای فواید زیادی است که در ادامه به آنها می پردازیم. تلخی میوه زیتون به دلیل وجود گلوکزید موجود در آن است. تلخی این میوه در زمان چیدن از درخت بیشتر است و زیتون پرورده دارای تلخی کمتری است. به همین سبب زیتون پرورده دارای محبوبیت بیشتری است.

 خواص برگ زیتون سیاه

خواص زیتون سیاه

زیتون سیاه دارای ارزش تغذیه ایی بالایی می باشد. عمده دلیل خواص زیتون سیاه به خاطر روغن آن است. روغن زیتون سیاه بیشتر بوده و هر چقدر رنگ زیتون تیره تر باشد روغن آن بیشتر و مقوی تر است.

در بسیاری از کشورها مرحله روغن گیری از زیتون در مراحل اولیه برداشت صورت می گیرد. ترکیبات زیتون محلول در آب می باشند و دارای خواص ضد میکروبی، ضد باکتریایی و آنتی اکسیدانی می باشند. زیتون سبز با زیتون سیاه از نظر طعم و رنگ تفاوت دارند ولی از نظر میزان ارزش تغذیه ای تفاوت ندارند. فقط در زیتون سیاه میزان کارتنوئید بیشتر است.

 خواص زیتون سیاه در درمان روماتیسم

کاهش کلسترول

از مهمترین فواید زیتون سیاه می توان به خواص درمانی فراوان آن اشاره کرد. چربی موجود در زیتون سیاه چربی مضر نیست و می تواند کلسترول بد خون را پایین آورد. زیتون سیاه سرشار از ویتامین E می باشد و با خواص آنتی اکسیدانی که دارد می تواند با رادیکال های آزاد مبارزه و از بروز بیماری های مزمن جلوگیری می کند.

 خواص دارویی زیتون سیاه

 تقویت دستگاه گوارش

زیتون در تقویت دستگاه گوارش نقش مهمی دارد. دارای خواص سم زدایی و پاک کنندگی است. یکی از دلایلی که زیتون همراه غذا سرو می شود، اشتها آوری آن است. برای تاثیر بیشتر بهتر است که از زیتون پرورده همراه غذا استفاده شود. محققان دریافتند که خواص زیتون در کاهش وزن نقش مهمی دارد به همین دلیل به افرادی که قصد کاهش وزن دارند توصیه می شود که از زیتون در رژیم غذایی روزانه شان استفاده کنند.

از دیگر فواید زیتون سیاه برای دستگاه گوارش، درمان یبوست است. به افرادی که معده حساس دارند و بعد از صرف غذا دچار یبوست می شوند توصیه می شود که از زیتون سیاه استفاده کنند.

 خواص درمانی زیتون سیاه

تنظیم فشار خون

از دیگر خواص زیتون سیاه می توان به کاهش فشار خون در افرادی که از فشار خون بالا رنج می برند اشاره کرد. جوشانده برگ زیتون سبز دارویی موثر در تنظیم میزان فشار خون به شمار می رود. برای تهیه جوشانده برگ زیتون کافیست ۱۵ عدد برگ زیتون را در چند لیوان آب به مدت یک ربع بجوشانید. بعد از پخته شدن برگها زیر شعله را خاموش کرده و بگذارید تا سرد شود. سپس به آن چند حبه قند اضافه کنید تا کمی شیرین شود. از این مایع در طی روز دو مرتبه استفاده کنید. طی دوره مصرف این نوشیدنی به مدت ۱۴ روز است. بعد از طی این دوره، به مدت یک هفته مصرف آن را قطع کرده و بعد از آن دوباره به مدت ۱۴ روز مصرف کنید تا فشار خون برای همیشه در حد متعادلی بماند.

 خواص زیتون سیاه

 کاهش چین و چروک

وجود مقادیر فراوانی آنتی اکسیدان در زیتون سیاه آن را به یک روش عالی جهت کاهش چین و چروک پوست و اطراف چشم تبدیل کرده است و در نتیجه باعث جوان سازی پوست خواهد شد.

درخشان شده پوست

زیتون سیاه دارای مقادیر زیادی ویتامین A است که کمک زیادی به کاهش رادیکال های آزاد در پوست کرده و در نهایت سبب کاهش خطر مبتلا شدن به سرطان پوست می شود همچنین، وجود این ویتامین در زیتون باعث سفید و درخشان شدن پوست نیز خواهد شد.

خواص زیتون سیاه بر سلامت پوست

افزایش رشد مو

زیتون سیاه دارای مس، آهن، ویتامین E به مقدار فراوان است که سبب بهبود گردش خون در پوست سر می شود و کمک شایانی به تقویت فولیکول های مو و افزایش رشد مو ها می کند.

درمان اسهال

اسهال یکی از مشکلات گوارشی بسیار شایع در بین اکثر مردم می باشد که با مصرف منظم زیتون می توانید این مشکل را برطرف کنید زیرا استفاده از زیتون سیاه کمک زیادی به سلامت روده ها می کند و برای درمان اسهال و پیشگیری از آن نیز گزینه بسیار مناسبی است.

فواید درمانی زیتون سیاه

پیشگیری از پوکی استخوان

امروزه افراد زیادی از داشتن پوکی استخوان رنج می برند که طبق تحقیقات انجام شده وجود ترکیبات فنلی در زیتون سبب تقویت استخوان و کاهش خطر مبتلا شدن به پوکی استخوان ها می شود.

رفع کم خونی

زیتون سرشار از مس و آهن است که این دو عنصر برای ساخت گلبول های قرمز ضروری می باشد و در نتیجه برای درمان کم خونی بسیار مفید است و باعث رفع علایم این بیماری می شود.

فواید بی نظیر زیتون سیاه

خواص برگ زیتون

یکی دیگر از فواید دم کرده برگ زیتون، کاهش تب است. در هنگام بروز سرما خوردگی می توان از جوشانده برگ زیتون برای از بین بردن تب استفاده کرد. جویدن برگ های زیتون برای درمان زخم های ناحیه دهان موثر می باشد. آبسه لثه یا دندان با جویدن برگ زیتون تا حدی درمان می شود و از درد آن کاسته شده و تورم لثه ها نیز کم می شود.
همچنین گفتنی است که جوشانده برگ زیتون در درمان روماتیسم و نقرس کاربرد زیادی دارد. افرادی که مبتلا به این بیماری هستند می توانند در کنار درمان های دارویی، یک مرتبه در طی روز از جوشانده برگ زیتون استفاده کنند تا با بهره بردن از این خواص زیتون سیاه سلامتی شان را به دست آورند.

 خواص زیتون سیاه در کاهش کلسترول

دفع سنگ صفرا با روغن زیتون

همانطور که گفته شد بخش زیادی از فواید زیتون سیاه به دلیل وجود روغن آن است. به همین خاطر بخش زیادی از مصارف درمانی زیتون مربوط به روغن آن می شود. روغن زیتون یکی از داروهای موثر در درمان مشکلات صفراوی است. به عنوان صفرا بر و نرم کننده آن شناخته می شود و باعث دفع سنگ کیسه صفرا می شود. برای تاثیر درمانی بیشتر توصیه می شود که روغن زیتون همراه با مقدار کمی آبلیمو مصرف شود.

فواید روغن زیتون سیاه

خواص روغن زیتون

از خواص روغن زیتون به درمان سرفه های خشک می توان اشاره کرد. روغن زیتون نقش تعیین کننده ایی در سلامت پوست و مو دارد. ترک های پوستی و اگزما با روغن زیتون درمان می شوند، برای مصارف پوستی بهتر است که روغن زیتون با گلیسیرین مخلوط شود تا تاثیر درمانی بیشتری داشته باشد.

متخصصان تغذیه پیشنهاد می دهند که از روغن زیتون در هنگام طبخ غذا استفاده و این روغن جایگزین روغن های نباتی شود. روغن زیتون برای سلامت قلب بسیار مفید است و با مصرف آن احتمال بالا رفتن کلسترول خون بسیار کم می شود. مصرف روغن زیتون به افرادی که کم خونی دارند توصیه می شود. همچنین کسانی که دچار پوکی و نرمی استخوان هستند باید از روغن زیتون به جای روغن های معمولی استفاده کنند. عده ایی از متخصصان طب سنتی بر این باورند که ماساژ دادن بدن با روغن زیتون نیز در پیشگیری و درمان بعضی از بیماری ها موثر است.

 خواص روغن زیتون سیاه

خشکی لثه از بیماری های دهانی است که ممکن است سلامت لثه ها را به خطر انداخته و باعث آسیب به دندان ها شود. استفاده از روغن لثه باعث از بین بردن خشکی لثه و پیشگیری از بیماری های مربوط به آن می شود.

سلامت پوست و مو با روغن زیتون

یکی دیگر از مصارف روغن زیتون برای پوست، برای درمان جوش های چرکی است. آغشته کردن روغن زیتون به جوش ها باعث خروج چرک ها و نهایتا از بین رفتن آنها می شود.

برای درمان خارش پوست، خصوصا اگر خارش ناشی از گزیدگی حشرات باشد استفاده از روغن زیتون توصیه می شود.

روغن زیتون در سلامت مو نقش مهمی دارد. علاوه بر تقویت پوست سر و ریشه مو، باعث نرم شدن موها می شود که در جلوگیری از بروز موخوره نقش مهمی دارد. همچنین از روغن زیتون برای درمان شوره سر نیز استفاده می شود. افرادی که مبتلا به شوره سر هستند می توانند در هفته دوبار قبل از استحمام موها و پوست سرشان را با روغن زیتون آغشته کرده تا شوره سر از بین برود.

فواید روغن زیتون سیاه

بررسی عوارض زیتون

۱. زیتون سیاه دارای سدیم زیادی است به همین خاطر نباید در مصرف آن افراط شود زیرا ممکن است باعث آسیب به دستگاه گوارش و سلامت آن شود. همچنین با وجود فواید زیتون سیاه و فایده های بی شمار، مصرف آن در حالی که معده خالی است نیز ممکن است باعث آسیب جدی به دستگاه گوارش شود.

۲. مصرف زیتون در برخی از افراد سبب بروز حساسیت و واکنش های آلرژیک می شود.

۳. طبق تحقیقات انجام زیتون سیاه به دلیل مقادیر زیادی آکریل آمید سبب افزایش خطر ابتلا به سرطان خواهد شد.

بررسی ارزش غذایی زیتون در صد گرم

  • چربی : ۱۵.۳ گرم
  • کالری : ۱۴۶
  • کربوهیدرات : ۳.۸ گرم
  • پروتئین : ۱ گرم
  • فیبر : ۳.۳ گرم

در پایان پیشنهاد می کنیم به منظور آشنایی بیشتر با خواص میوه جات می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو