دسته بندی : پزشکی و سلامت

جو دوسر چه فوایدی دارد؟  (خواص و عوارض جو دو سر)

جو دوسر یکی از غلات کامل بدون گلوتن است و منبع خوبی از ویتامین ها ، مواد معدنی ، فیبرها و آنتی اکسیدان هایی است که برای بدن مهم است و همچنین فواید زیادی برای سلامتی فراهم می کند ، مثلا به کاهش وزن و کاهش سطح قند خون کمک می کند. به علاوه خطر بیماری های قلبی را کاهش می دهد. شاید به خاطر همین خواص شگفت آور است که این روزها انقدر محبوب و مشهور شده است. لازم به ذکر است که محصولات جو دو سر مانند جو دوسر پرک، سپوس جو دوسر ، بلغور جو دوسر و … این روزها در بازار وجود دارند و به فروش میرسند. این مدل جو ردر آب یا شیر تهیه و پخته می شوند و شما می توانید برخی از مواد سالم مانند میوه ها یا مغزها را به آن اضافه کنید. یا انواع سوپ و آش را با آن بپزید.

توصیه می شود افرادی که آلرژی به گندم دارند مثل بیماران سلیاک و رژیم غذایی خاصی را دنبال می کنند مطمئن شوند که برچسب غذایی فاقد گلوتن روی آن وجود دارد، زیرا برخی از محصولات جو دو سر ممکن است در حین برداشت یا فرآوری با غلات دیگر مانند گندم مخلوط شده باشند.

بسم الله الرحمن الرحیم 

خواص و فواید جو دوسر

 

فواید جو دوسر 

جو دو سر فواید زیادی برای سلامتی بدن دارد و از جمله مهمترین آنها این ۱۴ مورد است:

 

  • سرشار از آنتی اکسیدان است :

در میان غلات جو دوسر کامل سرشار از آنتی اکسیدان و ترکیبات پلی فنول است و مهمترین این ترکیبات آوینانتامیدها است که به کاهش سطح فشار خون کمک می کند ، با افزایش تولید اکسید نیتریک (که به گسترش رگ های خونی کمک می کند ) در نتیجه آن جریان خون را بهبود می بخشد . به علاوه آونانترامید دارای اثر ضد التهابی و ضد خارش است.

 

  • حاوی فیبرها ست :

جو دوسر حاوی فیبرهای بتا گلوکان محلول است که محلول غلیظ و ژلاتینی را در معده تشکیل می دهد . مشخص شده است که این فیبرها مزایای سلامتی زیادی از جمله کاهش سطح قند خون برای بدن دارند. افزایش احساس سیری و افزایش رشد باکتریهای خوب در سیستم هضم از دیگر مزایای فیبرهاست.

 

  • به کاهش سطح کلسترول در خون کمک میکند :

از آنجا که فیبرهای بتا گلوکان موجود در جو دو سر ، سطح کلسترول مضر و کلسترول را در خون کاهش می دهد ، از لیپوپروتئین با چگالی کم نیز در برابر آسیب محافظت می کند . حتما میدانید که کلسترول بالا در خون یکی از اصلی ترین خطرات بیماری های قلبی است. این یکی از مهمترین دلایل مرگ و میر در سراسر جهان محسوب می شود. علاوه بر این ، فیبر موجود در جو دوسر باعث افزایش ترشح کلسترول از کیسه صفرا می شود که باعث کاهش سطح کلسترول در خون می شود.

 

  • تنظیم کنننده سطح قند خون است :

خوردن جو دوسر کنترل قند خون را بهبود می بخشد ، به خصوص برای افرادی که دارای اضافه وزن هستند و مبتلایان به دیابت نوع ۲ . همچنین حساسیت به انسولین را بهبود می بخشد ، زیرا حاوی فیبرهای بتا گلوکان است که تخلیه و جذب معده را به تعویق می اندازد.

 

  • به کاهش وزن کمک میکند :

بلغور جو دوسر یکی از غذاهایی است که پس از خوردن غذا مدت زیادی احساس سیری ایجاد می کند ، زیرا حاوی فیبرهای بتا گلوکوئان است که روند تخلیه معده از غذا را کند می کند ، بنابراین میزان کالری دریافتی را کاهش می دهد که به نوبه خود به کاهش وزن کمک می کند.

 

  • از پوست مراقبت میکند :

از زمان های بسیار قدیم استفاده از جو دوسر آسیاب شده برای درمان پوست آسیب دیده و تحریک شده در بسیاری از موارد رایج بوده و همچنین در بهبود علائم اگزما نیز اثرات آن اثبات شده است . در ادامه مطلب به صورت کامل به فواید جو دوسر برای پوست به همراه دستور العمل ساخت و استفاده از انوع ماسک با جو دو سر پرداخته خواهد شد.

 

  •  مشکلات مو را درمان میکند :

جو دو سر غنی از اسیدهای چرب مهم امگا ۶ برای درمان موهای آسیب دیده است و همچنین به درمان شوره سر و جلوگیری از ریزش مو کمک می کند. این باعث زیبایی ، براقیت و نشاط بیشتر موها می شود و باعث درمان پوست سر می شود و باعث سالم تر و قدرتمندتر نشان دادن آن می شود و لازم به ذکر است که ماسک های جو دوسر مفید بسیاری برای مو وجود دارد که به راحتی قابل استفاده هستند.

 

  • به رفع یبوست کمک میکند :

جو دوسر به رفع یبوست شدید در افراد مسن کمک می کند ، که این امر نیاز آنها به استفاده از ملین های پزشکی را کاهش می دهد.حتما میدانید که افراد مسن از حرکات روده ای نامنظم رنج می برند که باعث یبوست می شوند ، اما سبوس جو دو سر به درمان این مشکل کمک می کند ، توجه داشته باشید که سبوس عبارت است از: لایه خارجی دانه های غنی از فیبر.

 

  • باعث کاهش خطر سرطان روده بزرگ و راست روده میشود:

تحقیقات انجام شده در مورد حدود دو میلیون نفر تایید کرده است که رژیم غذایی سرشار از فیبر از غلات کامل مانند جو دو سر با کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ و رکتوم مرتبط است.

 

  • فواید جو دوسر برای زنان باردار :

یکی از بهترین مواد غذایی برای خوردن در دوران بارداری جو دوسر است. این ماده برای مادر و فرزندش بی خطر است و حاوی بسیاری از مواد مغذی مفید است که انرژی لازم را برای مادر باردار در طول روز فراهم می کند ، مانند کربوهیدرات های پیچیده ای که به آهستگی حل می شوند ، که احساس سیری را برای مدت طولانی تری افزایش می دهد و خطر ابتلا به دیابت بارداری یا افزایش وزن بیش از حد در دوران بارداری را کاهش می دهد. همچنین حاوی ویتامین ها ، کلسیم ، اسید فولیک و فیبر است که در صورت مصرف با مقدار کافی آب ، یبوست را در دوران بارداری کاهش می دهد.

 

  • فواید جو دو سر برای دیابت :

جو دوسر حاوی فیبرهای بتا گلوکان است که در آب حل شده است ، که می تواند به بهبود پاسخ بدن به انسولین و کاهش سطح قند خون کمک کند. بنابراین ، به افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ توصیه می شود که جو دو سر را در رژیم روزانه خود قرار دهند ، زیرا جو دو سر می تواند در کنترل دیابت و سطح قند خون آنها موثر باشد. طبق یک بررسی سیستماتیک از ۱۴ مطالعه اولیه و منتشر شده در مجله Nutrients در سال ۲۰۱۵ ، مصرف جو دو سر دیابتی نوع ۲ میزان قند ناشتا ، کلسترول و لیپوپروتئین با چگالی کم یا آنچه به عنوان کلسترول بد خون شناخته می شود را به طور قابل توجهی در مقایسه با دیابتی های نوع ۲ که جو دوسر نمی خورند کاهش می دهد.

 

  • فواید جو دو سر برای حافظه:

جو دوسر ممکن است به تقویت عملکردهای شناختی (عملکرد ذهنی) در بزرگسالان سالم کمک کند ، اما هنوز شواهد کافی در مورد این فایده وجود ندارد. یک مطالعه مقدماتی که در مجله علوم مغذی مغز و اعصاب در سال ۲۰۱۷ منتشر شد ، نشان داد که مصرف عصاره جو دو سر ممکن است به افزایش متابولیسم ، عملکرد ذهنی ، بهبود حافظه و کاهش زمان لازم برای فکر کردن در مورد انجام کارها کمک کند.

 

  • کاهش آرتروز:

خوردن غلات سبوس دار مانند جو دوسر معمولاً به کاهش التهاب به طور کلی ، از جمله آرتروز کمک می کند و اگرچه ورزش به تقویت استخوان ها و عضلات کمک می کند . بنابراین تمرکز بر خوردن غذاهایی که به آنها کمک می کند ( مانند یک وعده جو دو سر ، برخی از میوه ها ، مغزها و ماست ، به عنوان مثال ، به جای بیسکویت یا پنکیک) بعد از تمرین ضروری است.

 

  • پیشگیری از آسم در کودکان:

برخی مطالعات نشان داده اند که ورود جو دو سر به رژیم غذایی نوزادان قبل از شش ماه اول خطر ابتلا به آسم در کودکان را کاهش می دهد.

 

جو دوسر (۱)

 

مقدار کالری  و جدول ارزش غذایی جو دو سر

جدول زیر مواد مغذی موجود در نصف فنجان یا معادل ۶۴ گرم بلغور جو دوسر را نشان می دهد:

ارزش غذایی جو دوسر جدول

کالری جو دوسر ، کالری سبوس جو دو سر ، کالری جو دو سر پرک

جو دوسر (۳)

 

سوالات متداول در مورد جو دوسر

چند سوال در مورد جو دوسر وجود دارد که برای خیلی ها مهم است ،از جمله اثر آن روی لاغری ، ورزش ، پوست و البته این که جودوسر گلوتن دارد یا خیر اینجا به این سوالات میپردازیم:

 

۱- آیا جو دوسر برای ورزش هایی مثل بدن سازی مفید است؟

هرچه سطح فعالیت بدنی برای کسانی که ورزش می کنند بیشتر باشد ، نیاز آنها به غذا برای حفظ بدن بیشتر است و این قانون در مورد همه کسانی که ورزش منظم انجام می دهند اعمال می شود ( به جز افرادی که برای از دست دادن چربی و لاغری ورزش می کنند. آنها باید کالری مصرفی خود را کاهش دهند تا کمتر از کالری مصرفی هنگام ورزش باشد.) بدنسازان گیاهخوار با مصرف جو دو سر می توانند مقدار خوبی پروتئین دریافت کنند.

خوردن جو دو سر بعد ورزش خوب است یا نه؟

۲- آیا جو دو سر باعث کاهش وزن می شود؟

جو دو سر حاوی فیبرهای بتا گلوکان است که مدت زمان لازم برای عبور غذا از سیستم گوارش را افزایش می دهد ، که احساس سیری و سیری را برای مدت طولانی تری پس از خوردن احساس می کند ، بنابراین مقدار غذا و کالری مصرف شده در طول روز را کاهش می دهد ، و این به کاهش وزن کمک می کند . بخصوص که جو دو سر یکی از غذاهایی است که دارای بسیاری از مواد مغذی مفید است ، که افزودن آن به رژیم های لاغری را راحت می کند.

خوردن جو دوسر باعث لاغری میشود ؟

خوردن جو دو سر به جای غلات صبحانه آماده برای کنترل اشتها به مدت چهار ساعت پس از خوردن آن کمک می کند و باعث ترشح هورمون های کنترل اشتها میشود که میل به غذا خوردن را کاهش می دهد و بنابراین به کاهش وزن کمک می کند.

اثر جو دو سر در لاغری

لازم به ذکر است که جو دو سر خام مقادیر بیشتری فیبر بتا گلوکان در مقایسه با جو دو سر پخته به بدن می رساند.  جو دو سر خام ۲۶ درصد فیبر بدن را تأمین می کند ، در حالی که جو پخته فقط حدود ۹ درصد از آن را می دهد اگرچه جو دو سر خام ممکن است به کاهش وزن کمک کند ، با این حال بهتر است آن را در آب ، آب میوه یا شیر خیس کنید . این کار باعث میشود تا از برخی عوارض جانبی ناخواسته مانند یبوست یا سوi هاضمه جلوگیری کنید .

جو دوسر برای لاغری خوبه ؟

فیبر موجود در سبوس جو دوسر همچنین به کاهش سطح هورمون گرلین کمک می کند. این هورمون باعث تحریک اشتها ، افزایش ولع مصرف و ذخیره چربی در بدن می شود.  بنابراین ، خوردن غذاهای غنی از فیبر مانند سبوس جو دوسر به کاهش وزن و کاهش پرخوری کمک می کند .

استفاده از جو دوسر برای لاغری؟

لازم به ذکر است که نان جو دو سر یکی از انواع نان های سالم است که می تواند به رژیم اضافه شود ، زیرا سرشار از فیبر است و به احساس سیری کمک می کند ، با وجود همه اینها ، باید توجه داشت که هیچ غذای خاصی وجود ندارد که به چربی سوزی یا کاهش وزن کمک کند. از آنجا که روند کاهش وزن به سوزاندن کالری بیشتر از کالری مصرفی بستگی دارد. این کار با خوردن کمتر غذا و افزایش فعالیت بدنی انجام می شود.

چرا دو دو سر برای کاهش وزن مفید است؟

۳- آیا جو دوسر فاقد گلوتن است ؟

جو دوسر به طور طبیعی فاقد گلوتن است و برای بیماران آلرژی به گندم (مثل بیمارن سلیاک) مناسب است ، مگر اینکه در حین تولید یا برداشت محصول  آن را با آرد گندم یا جو مخلوط کنند. بنابراین ، بیماران آلرژی به گندم باید هنگام خرید جو دو سر به برچسب مواد غذایی توجه کنند تا از عدم وجود گلوتن در جو دو سر اطمینان حاصل کنند. در مورد گلوتن ، لازم به ذکر است که برخی از افراد مبتلا به آلرژی گندم ممکن است از آلرژی یا عدم تحمل پروتئین آوینین موجود در جو دوسر رنج ببرند که از نظر ساختار مشابه پروتئین گلوتن موجود در گندم است.

جو دوسر گلوتن داره یا نه ؟

خواص جو دوسر برای پوست

 

فواید جو دوسر برای پوست

وقتی صحبت از پوست می شود، جو دوسر فواید زیادی دارد. همانطور که با آکنه در آن مبارزه می کند آن را بهبود می بخشد ، زیرا پاک کننده و لایه بردار طبیعی پوست است . در ادامه به خواص مهم جو دو سر برای پوست و انواع ماسک ساده و راحت با جو دو سر و طرز استفاده از آن را شرح میدهیم:

 

۱- درمان آکنه :

جو دوسر روغنهای اضافی موجود در پوست را جذب می کند که به درمان آکنه کمک می کند . روش کار برای درمان آکنه با ج و دو سر به این صورت است:

مواد لازم :

  • نصف فنجان جو دوسر.
  • یک سوم فنجان آب .

طرز تهیه:

  • جو دوسر را در آب بجوشانید ، بگذارید خنک شود و یک خمیر تشکیل شود.
  • خمیر را روی دانه ها و آکنه های پوست قرار دهید.
  • خمیر را به مدت ۲۰ دقیقه روی پوست بگذارید.
  • صورت را با آب ولرم بشویید.

 

۲- از بین بردن پوست مرده :

جو دو سر، همراه با مواد دیگر در این دستور العمل ، کمک به حذف مرده پوست را از صورت و دست، همچنین کاهش لکه های تیره میشود. روش استفاده از ماست به این صورت است:

مواد لازم:

  • یک قاشق غذاخوری پودر جو دوسر.
  • یک قاشق غذاخوری شکر قهوه ای آسیاب شده .
  • یک قاشق غذاخوری عسل طبیعی.
  • یک قاشق غذاخوری روغن جوجوبا .
  • چند قطره روغن اسطوخودوس.

طرز تهیه:

  • مواد را خوب مخلوط کنید.
  • مقدار کمی از مخلوط را برداشته و روی صورت مرطوب قرار دهید.
  • با استفاده از حرکات دورانی ، این ترکیب را روی پوست ماساژ دهید.
  • این کار را به مدت ۱۰ دقیقه ادامه دهید.
  • پوست را با آب گرم بشویید و خشک کنید.

 

۳- درمان خارش و خشکی پوست :

جو دو سر حاوی خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی است که به از بین بردن خارش ناشی از خشکی پوست کمک می کند . روش کار به این صورت است:

مواد لازم:

  • جوش شیرین .
  • جو دوسر

طرز تهیه:

  • وان آب را گرم کنید.
  • جوش شیرین و جو دوسر را به آب اضافه کنید.
  • بدن را به مدت یک ربع در حمام خیس کنید.
  • مرطوب سازی پوست جو دوسر به آبرسانی پوست کمک می کند .
  • چرا که زیرا حاوی بتا گلوکان است که رطوبت مورد نیاز پوست را تأمین می کند.

 

۴- از بین بردن سلولهای مرده پوست :

بلغور جو دوسر به از بین بردن سلولهای پوستی مرده کمک می کند . مواد موجود در جو دوسر به پوست نفوذ کرده و آن را مرطوب می کند. روش کار به این صورت است :

موارد لازم:

  • یک لیوان شیر.
  • دو فنجان جو دوسر.
  • یک قاشق غذاخوری عسل .

طرز تهیه:

  • مواد را خوب مخلوط کنید.
  • این مخلوط به مدت ده دقیقه روی پوست قرار می گیرد.
  • پوست را با آب سرد بشویید.

 

۵- از جوش های سرسیاه خلاص شوید :

جو دو سر در درمان جوش های سرسیاه مفید است . روش کار به این صورت است:

مواد لازم:

  • دو قاشق غذاخوری بلغور جو دوسر.
  • سه قاشق غذاخوری ماست.
  • آب نصف لیمو.

طرز تهیه:

  • مواد به خوبی مخلوط می شوند.
  • این کار باید طوری باشد که مواد به شکل خمیر دربیایند.
  •  خمیر را به ناحیه جوش سرسیاه بمالید.
  • خمیر را به مدت ۱۰-۱۵ دقیقه بگذارید بماند.
  • پوست را با آب گرم بشویید.

 

۶- لایه برداری پوست :

از جو دوسر برای لایه برداری پوست استفاده می شود. این به دلیل توانایی آن در از بین بردن سلولهای مرده پوست است . روش به شرح زیر است:

موادر لازم :

  • بلغور جو دوسر
  • آب ولرم.
  • قند.
  • روغن نارگیل.

طرز تهیه:

  • مواد با هم مخلوط می شوند.
  • مخلوط را به پوست بمالید.
  • این ترکیب را به مدت ۲۰ دقیقه روی پوست بگذارید.
  • دستور را هفته ای دو بار تکرار کنید.

 

۷- لایه برداری از پوست حساس :

بلغور جو دوسر یک ماده ایده آل برای لایه برداری پوست حساس است. زیرا به آرامی پوست را لایه برداری می کند . روش کار به این صورت است:

موارد لازم:

  • بلغور جو دوسر
  • عسل.
  • روغن زیتون.
  • طرز تهیه:
  • مواد را خوب مخلوط کنید.
  • مخلوط را روی دست تست کنید.
  • در صورت عدم حساسیت روی صورت بمالید.
  • با دست ها به آرامی ماساژ دهید.
  • پس از ۱۰ دقیقه آن را از روی پست بشویید.

 

۸- پاکسازی پوست :

جو دوسر پاک کننده ای برای پوست است. جو دو سر میتواند پوست شما را هم گرد و غبار و چربی مضر پاکسازی کند. . روش کار این است:

مواد لازم :

  • جو دو سر
  • مقدار آب.

طرز تهیه:

  • جو دوسر را با آب خیس کنید ،
  • ترکیب آب و جو باید باید حالتی شیر مانند پیدا کنند.
  • از این شیر برای شستن صورت استفاده کنید.

 

جو دو سر (۷)

 

محصولات جو دو سر (انواع و فواید)

خوردن انواع جو دوسر و فرآورده های آن ممکن است در تأمین مواد مغذی و فوایدی که برای بدن مشخص می شود ، نقش داشته باشد . مهمترین این محصولات و انواع این موارد عبارتند از:

 

  • بلغور جو دوسر

بلغور جو دو سر با خرد کردن جو دوسر کامل ساخته می شود و این آرد عطر و طعم بهتری نسبت به آرد گندم به شما می دهد و همچنین بافت منسجم و لطیف تری نسبت به محصولات پخته شده می دهد ، زیرا جو دو سر حاوی گلوتن نیست و برای رسیدن به بافت بهتر مناسب تر است. شایان ذکر است که در صورت حساسیت به گندم ، هنگام خرید بلغور جو دوسر باید توجه داشته باشید که این ماده فاقد گلوتن است.

 

  • سبوس جو دو سر

لوبیای جو دوسر با پوسته بیرونی غیر خوراکی پوشانده می شود و هنگامی که این پوست برداشته می شود ، دانه جو دو سر باقی می ماند (به انگلیسی: Oat Groat) ، لایه بیرونی آن از سبوس جو دوسر تشکیل شده است (به انگلیسی: Oat Bran) که مستقیماً زیر پوسته خارجی و غیرقابل خوردن است. بیشتر اوقات ، سبوس جو دو سر به همراه دانه جو به صورت جو دوسر کامل به فروش می رسد ، که از آن بلغور جو دوسر درست می شود (به انگلیسی: Oatmeal) و سبوس را نیز می توان از آن جدا کرد و به تنهایی مصرف کرد .

 

  • نان جو دوسر

نان جو دوسر از مخلوط جو دو سر ، آرد گندم کامل ، مخمر ، آب و نمک تهیه می شود و از آنجا که جو دوسر حاوی مواد مغذی بسیاری است که برای سلامت بدن مفید هستند ، نان جو دوسر یک انتخاب سالم است ، اما شایان ذکر است که برخی از انواع نان جو دو سر موجود در بازار ممکن است ناسالم باشد ، زیرا حاوی مقدار بسیار کمی جو دو سر و مقادیر زیادی آرد گندم تصفیه شده ، شکر و روغن است

برای اطمینان از اینکه نان جو دو سر دارای ارزش غذایی بالایی است ، باید توجه داشت که روی محصول هم مقدار جو دوسر و هم مقدار آرد گندم کامل نوشته شده باشد. معمولا کالری و ارزش غذایی یک برش حاوی نان تهیه شده از بلغور جو دوسر  (که حدود ۴۸ گرم وزن دارد ) به شرح زیر است:

  • ۱۳۰ کالری ۶ گرم پروتئین.
  • ۱.۵ گرم چربی.
  • ۲۳ گرم کربوهیدرات.
  • ۴ گرم فیبر.

 

جو دوسر (۵)

 

خواص جو دوسر و شیر

هم شیر و هم جو دوسر فواید زیادی برای سلامتی انسان دارند ، اما هیچ مطالعه ای در مورد فواید خوردن آنها به طور همزمان وجود ندارد. بنابراین به ذکر خواص و فاواید هر کدام جداگانه میپردازیم. در بالا در مورد خواص و فواید جو دو سر صحبت کردیم . در ادامه در مورد فواید شیر هم مختصرا گفت و گو میکنیم.شیر حاوی ویتامین ها و مواد معدنی بسیاری است .بنابراین بدن فواید زیادی برای سلامتی بدن فراهم می کند و در ادامه برخی از آنها را ذکر خواهیم کرد:

  • شیر منبع خوبی از پروتئین کامل است.

این پروتئینی است که حاوی ۹ اسید آمینه ضروری است و مشخص شده است که خوردن آن به کاهش از دست دادن عضلات ناشی از پیری کمک می کند و همچنین به جایگزینی سلول های عضلانی آسیب دیده در حین ورزش کمک می کند.

  • خطر پوکی استخوان و شکستگی را کاهش می دهد.

این به این دلیل است که شیر حاوی کلسیم و فسفر است ، زیرا این عناصر و سایر عناصر گروه مهمی از مواد مغذی را برای سلامت استخوان تشکیل می دهند.

  • خوردن شیر ، به ویژه شیر کامل ، از افزایش وزن جلوگیری می کند .

در تحقیقی که روی کودکان سه ساله انجام شد ، مشخص شد کودکانی که شیر کامل بیشتری مصرف می کنند کمتر دچار چاقی کودکان می شوند ، همانطور که مطالعه دیگری که روی گروهی از زنان انجام شد نشان داد که زنانی که بیشتر از محصولات لبنی پر چربی استفاده می کنند کمتر دچار چاقی می شوند.

 

جو دو سر (۹)

 

استفاده از جو دوسر در رژیم غذایی

جو دوسر وقتی با بعضی غذاها به عنوان وعده های اصلی یا دسر ترکیب شود ، می تواند خوشمزه تر و سالم تر باشد و ترجیح داده می شود جو دوسر سبوس دار انتخاب شود تا مفید بودن آن افزایش یابد و در اینجا برخی از غذاهایی که طعم خوبی به جو دو سر اضافه می کنند آورده شده است:

  • جو دو سر + ادویه ها:

مانند دارچین که ادویه ای با طعم شیرین محسوب می شود و طعم خوبی به جو دوسر می بخشد.

  • جو دوسر+ شیر:

شیر حاوی کربوهیدراتهایی است که طعم غنی و کاملی به جو دو سر می دهد.

  • جو دوسر+ میوه ها و آجیل ها:

می توانید میوه های تازه را به همراه جو دوسر ، شیر یا میوه های خشک و آجیل های خام به جو دو سر اضافه کنید.

  • جو دوسر+ غذا های پخته شده:

جو دوسر را می توان در بسیاری از غذهای پخته شده مانند نان ، آش ، سوپ ، کیک و پای و پنکیک پیدا کرد .

  • سایر موارد:

همچنین می توان آن را به آب میوه های حاوی شیر اضافه کرد.

 

جو دوسر (۲)

 

فواید جو دو سر برای کودکان و نوزادان :

 

  • جو دو سر این ماده غنی از ویتامین E و ویتامین های گروه B و روی است (که باعث افزایش عملکرد مغز میشود ) .
  • جو دو سر حاوی مقدار زیادی فیبر است که به کودک شما احساس پری و سیری میدهد، که این باعث مصرف کمتر وعده های غذایی ناسالم خواهد شد.
  • متخصصین استفاده از جو دو سر را به جای برنج برای کودکانی که در بلعیدن مشکل دارند (دیسفاژی) یا ریفلاکس معده دارند، توصیه می کند.
  • جو دوسر حجم غذاهایی را که کودکان می خورند افزایش می دهد ، بلع آن را راحت تر می کند و ریفلاکس آنها را تسکین می دهد .
  • ضمن این که برنج حاوی عنصر آرسنیک است که در صورت خوردن زیاد ممکن است آسیب زا باشد ، بنابراین جو دو سر به عنوان یک جایگزین ایمن برای برنج در نظر گرفته می شود .
  • حتی کودکان مبتلا به آلرژی گندم (بیماری سلیاک)نیز میتوان جو دو سر داده شود به این خاطر که این ماده غذایی بدون گلوتن محسوب می شود
  • در این خصوص دقت کنید گاهی اوقات در برخی از کارخانه های تولید گندم جو دوسر آسیاب می شود که ممکن است منجر به مخلوط کردن آن با مقداری گلوتن شود .
  • بنابراین بهتر است والدین جو دوسری را برای کودکان دارای مشکل گلوتر خریداری کنند که دارای برچست بدون گلوتن (gluten free) است.

جو دو سر برای بچه ها کودکان خوبه مفیده؟

جو دوسر (۴)

 

خطرات احتمالی و عوراض مصرف جو دوسر

خطرات کمی برای خوردن جو دوسر وجود دارد ، از جمله :

  1. وجود آلرژی به غلات در بعضی از افراد ، که مهمترین آنها آلرژی به گندم یا سلیاک (Celiac disease) است .
  2. برای افرادی که به گندم حسایت دارند، اثراتی مثل افزایش دفع و حجم مدفوع ، نفخ و گاز شکم ممکن است رخ دهد.
  3. مصرف جودوسر به همراه دارو هایی که خاصیت مهارکنندگی مونوآمین اکسیداز دارند می تواند مشکل ساز شود.
  4. بیماران با مشکل انسداد روده از مصرف فرآورده های جو دوسر پرهیز کنند.
  5. همچنین بیماران با مشکل اختلال عملکرد تیروئید  باید از مصرف جو دو سر خودداری کنند.
  6. گفته میشود جو دو سر فاقد گلوتن است اما بیمارن سیلیاکی باید در مصرف آن احتیاط کنند.

 

oat