به نقل از خبرگزاری رویترز، کره شمالی که تاکنون گزارشی از ابتلا به کرونا ویروس نداشته از سال ۲۰۰۶ تاکنون به دلیل برنامه های هسته ای و موشکی اش تحت شدیدترین تحریم های بین المللی بوده است و این تحریم ها طی سال های اخیر شدت گرفته است.

توماس اوجا، مخبر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر کره شمالی در گزارش خود آورده است: امسال علاوه بر اقدامات برای مقابله با ویروس کرونا کنترل های مرزی در کره شمالی بسیار شدیدتر شده انداین کشور با تحریم های شدید و به تبع آن مشکلات اقتصادی و شرایط بد آب و هوایی روبرو بوده است.  

اگرچه قوانین کره شمالی برای حفاظت از حق زیستن مردم و سلامتی آنها است اما قرنطینه شدید تاثیر بسیار مخربی بر تجارت داشته است. فروپاشی تجارت تهدیدی برای تامین غذا و دسترسی به کمک های انسان دوستانه است . تحت این شرایط بی سابقه پاندمی کرونا معتقدم مسئولیت جامعه بین الملل ضرورت ارزیابی مجدد تحریم ها را بیش از هر موقع دیگر ایجاب می کند.

وی افزوده است: اعمال تحریم های شدیدتر تاثیری جدی بر کل اقتصاد کشور داشته است و در نتیجه پیامدهای مخربی بر اقتصاد مردم و حقوق اجتماعی آنها داشته است. حقوق بشر در کره شمالی نیز تحت تاثیر شدید پاندمی قرار گرفته و مردم تحت نظارت و مراقبت  و کنترل بیشتر  کاهش تماس ها با دیگر نقاط جهان قرار دارند.

در این گزارش همچنین آمده است: تیراندازی اخیر به یک مقام شیلات کره جنوبی توسط نیروهای مرزی کره شمالی غیرقانونی و نقض حقوق بشر بوده است پیونگ یانگ باید جزییات بیشتری در این باره ارائه کند و مسئولیت کار خود را بپذیرد و به خانواده این فرد غرامت بپردازد و از حوادث مشابه جلوگیری کند.