شناسایی 800 سازه آبی تاریخی در خوزستان

منبع: همگردی

53

1399/7/24

18:02


ایرنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، شناسایی 800 سازه آبی تاریخی در خوزستان صورت گرفت.

قضیه چیست؟

پیمان نبهانی پیرامون شناسایی 800 سازه آبی تاریخی در خوزستان اظهار داشت: طرح جامع ساماندهی مدیریت سازه های آبی و تاریخی برگرفته از تفاهم نامه ای بوده که میان وزارت نیرو و وزارت میراث فرهنگی منعقد شده است.

وی با بیان اینکه مطالعاتی پیرامون مشخص کردن مسیرهای گردشگری، ایجاد و شناسایی جاذبه ها با رویکرد تاریخی و تفریحی در این طرح انجام شد، افزود: رسالت سازمان آب و برق خورستان ساماندهی سازه های مرتبط با آب و مسیلهاست. از این رو، این مساله در دستور کار آنها قرار گرفت و با هماهنگی معاونت های مختلف اداره کل میراث فرهنگی فرآیند مطالعاتی آغاز شد.

معاون برنامه ریزی و تامین منابع اداره کل میراث فرهنگی خوزستان توضیح داد: در فاز اول این طرح 550 سازه آبی تاریخی و در فاز دوم نیز در حدود 250 سازه شناسایی و در دستور کار قرار گرفت و پرونده اولیه ثبت برای تبدیل به پرونده ثبتی در حوزه آبی و تاریخی تشکیل شد، سازه های شناسایی شده شامل آب انبار، آسیاب بادی، قنات، مسیل هستند.

وی با بیان اینکه در این طرح 6 مسیر گردشگری نیز شناسایی و بررسی شد، تصریح کرد: پراکندگی این مسیرها شامل کل استان هستند و از جمله آنها می توان به مسیرهایی در لالی، مسجدسلیمان، اندیکا، بهبهان، ایذه و باغملک و دهدز، اهواز و دشت آزادگان هویزه، خرمشهر، آبادان، ماهشهر اشاره کرد.

نبهانی گفت: مسیرهای گردشگری تنها از روی نقشه مشخص نشده اند، بلکه این مسیرها به صورت پیمایشی و هدفمند و با لحاظ سازه های آبی تاریخی و دیگر جاذبه های گردشگری طبیعی و با همکاری راهنمایان گردشگری شناسایی شده اند.

وی افزود: با تصویب این طرح و مسیرهای گردشگری می توان امیدوار بود که زیرساخت های گردشگری به صورت هدفمند و در راستای سفرهای موجود توسعه می یابند، اگر زیرساخت های رفاهی و امنیتی بیشتر شود سفرها نیز بیشتر خواهند شد و این همان هدفی است که ما دنبال می کنیم تا سفرهای به صورت هدفمند دنبال شوند.

معاون برنامه ریزی و تامین منابع اداره کل میراث فرهنگی خوزستان بیان کرد: در زمینه طرح جامع ساماندهی مدیریت سازه های آبی و تاریخی هفت پروژه توسط سازمان آب و برق خوزستان شناسایی شده و جز سازهای پشت سد محسوب می شوند که حاصل نشستهای کارگروه گردشگری آب است.

وی ادامه داد: این هفت پروژه باید از طرف سازمان آب و برق در قابل مزایده به بخش خصوصی واگذار شود، اینها پروژه های بزرگی هستند که از جمله آنها می توان به تاسیسات اقامتی سد گدار در مسجد سلیمان، تاسیسات اقامتی مارون، امیدیه، کوشک مسجد سلیمان اشاره کرد. اگر این پروژه ها وارد چرخه تاسیسات خدمات دهنده گردشگری شوند، هم به ظرفیت اقامت و پذیرایی استان اضافه می شوند و هم بخاطر کیفیت خوبی که دارند، اقامت باکیفیتی برای گردشگران رقم می زنند.

نبهانی گفت: به عنوان مثال تاسیسات اقامتی سد کرخه و سد مارون حدودا چهار ستاره هستند، تاسیسات سد گدار دارای 550 اتاق 2 تخته است که امکان سه تخته شدن را نیز دارد و نزدیک به یک هزار و 500 اقامت را می توانند فراهم کنند.

وی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از موارد مورد نظر ما تهیه سرفصل های آموزشی در حوزه آموزش گردشگری نوین به جوامع محلی است، موفقیت در زمینه گردشگری نیاز به همراهی جامعه محلی دارد.

معاون برنامه ریزی و تامین منابع اداره کل میراث فرهنگی خوزستان بیان کرد: جامعه محلی باید بتواند از طریق آموزش هایی که در خصوص چگونگی ارائه خدمات به گردشگران فراگرفته در اطراف این پروژهه ها اقدام به سرمایه گذاری خرد کند. بعنوان مثال، ایجاد اقامتگاه های چند ساعته در قالب سیاه چادر، ارائه خدمات پذیرایی، استفاده از تولیدات محلی، راه اندازی بازارچه های موقت صنایع دستی از جمله این موارد است.

وی بیان کرد: در تحلیلی که بر روی هزینه های گردشگران صورت گرفته، 13 درصد از هزینه گردشگر برای سوغات اختصاص داده می شود. لذا باید بستری از سوی جوامع محلی ایجاد شود تا گردشگران 13 درصد را برای تولیدات محلی منطقه هزینه کنند و از این طریق، منجر به ارتقای اقتصادی منطقه شود.

نبهانی با اشاره به ظرفیت استان خوزستان در گردشگری آبی بیان کرد: حدود 40 درصد دارایی وزارت نیرو در استان خوزستان است، بیش از یک سوم آبهای کشور در خوزستان جاری است و 18 هزار کیلومتر مسیل، رودخانه و نهرهای فصلی در این استان وجود دارد. از سوی دیگر، وجود تاسیسات گردشگری متوسط رو به بالا همگی ظرفیت خوبی را برای حضور گردشگران فراهم می آورد.

وی یادآور شد: بسیاری از تاسیسات اقامتی سازمان آب و برق پیش از انعقاد این تفاهم نامه صرفا برای کارمندان وزارت نیرو مورد استفاده قرار می گرفت، اما با واگذاری آنها به بخش عموم مردم می توانند از هر جای کشور که سفر کنند از این تاسیسات استفاده کنند.

شناسایی ۸۰۰ سازه آبی تاریخی در خوزستان

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو