۱۱۰ رستوران تهران به منوی خط بریل مجهز می‌شوند

27

1399/7/24

19:14


اداره کل سلامت شهرداری تهران با توجه به فرارسیدن روز جهانی عصای سفید و ضرورت توجه به نیاز‌های نابینایان، با همکاری انجمن باور از چاپ منو با خط بریل برای حدود ۱۱۰ رستوران شهر تهران خبر داد.

۱۱۰ رستوران تهران به منوی خط بریل مجهز می‌شوند

به گزارش بهداشت نیوز ، مدیرکل سلامت شهرداری تهران با اشاره به روز جهانی «عصای سفید»، اظهار کرد: شعار «تهران شهری برای همه» زمانی محقق خواهد شد که همه سازمان ها، نهاد ها، ارگان‌ها و حتی بخش‌های خصوصی با تغییر نگرش نسبت به افراد دارای معلولیت، نیاز‌ها و توانمندی‌های آنها، شرایط مناسب برای دسترس پذیری هرچه بیشتر شهر برای این گروه از جامعه را فراهم کنند.
 
وی ادامه داد: تحقق این امر صرفاً برعهده یک نهاد یا دستگاه نیست و اجرای آن جنبه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی و کالبدی شهر را در برخواهد داشت به همین منظور باید با عزم و اراده جدی، همه با هم در حوزه سیاستگذاری و اجرا و تغییر رفتار نسبت به افراد دارای معلولیت زمینه ساز تحقق شهری برای همه باشیم.
 
مدیرکل سلامت شهرداری تهران تصریح کرد: با توجه به فرارسیدن ۲۴ مهر ماه-۱۵ اکتبر (روز جهانی عصای سفید) و ضرورت توجه به نیاز‌های این گروه از جامعه، اداره کل سلامت شهرداری تهران با همکاری انجمن باور نسبت به چاپ منوی با خط  بریل  برای حدود ۱۱۰ رستوران سطح شهر تهران اقدام کرد. این اقدام با هدف ترویج مناسب سازی محیط شهری برای نابینایان و در راستای مسئولیت پذیری اجتماعی شهرداری تهران صورت پذیرفت.
 
وی افزود: در گام نخست این اقدام، از هر منطقه تعدادی از رستوران‌های اصلی توسط کانون معلولان انتخاب و پس از همراهی مدیریت این رستوران‌ها مذکور نسبت به تهیه و چاپ منوی بریل برای افراد دارای نابینایی و کم بینایی اقدام شد.
 
نصیری خاطرنشان کرد: این اقدام ضمن احترام به حقوق افراد کم بینا و نابینا و تکریم آنها، افزایش دسترس پذیری به خدمات را برایشان فراهم می‌سازد. امیدوارم با آغاز این کار که از روز جهانی نابینایان صورت گرفت، ضمن همراهی سایر رستوران ها، اماکن تجاری دیگر نیز در اقدام مشابه نسبت به رعایت حقوق این افراد تلاش کنند.
 
وی در ادامه گفت: این اقدام صرفاً یکی از قسمت‌های پازل مناسب سازی و دسترس پذیری برای افراد دارای معلولیت (نابینایان) است که در یک نگاه جامع باید سایر نیاز‌ها و اقدامات مناسب سازی برای افزایش دسترس پذیری خدمات برای این قشر نیز مدنظر قرار گیردکه با نگاه مثبت مجموعه مدیریت شهری گام‌های موثری در این خصوص در دست اقدام و اجراست.
 
مدیرکل سلامت شهرداری تهران تصریح کرد: برگزاری وبینار تخصصی با موضوع نابینایان و حقوق شهروندی با مشارکت انجمن نابینایان ایران، شبکه تشکل‌های نابینایان و کم بینایان، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی و جامعه اپتومتری در روز پنجشنبه ۲۴ مهر ماه از دیگر برنامه‌های پیش بینی شده به مناسبت روز است این برنامه از  ساعت ۱۶:۳۰ الی ۲۰ از صفحه اینستاگرامی لبخند سلامت به نشانی LABKHANDE_ SALAMAT۱ @ قابل مشاهده است.
 
 وی در پایان با تاکید بر اینکه  روز جهانی عصای سفید فرصت مناسبی برای توجه به حقوق افراد کم بینا و نابینا است، اظهار امید واری کرد  بتوان دست در دست هم شاهد شهری امن، دسترس پذیر برای همه‌ی افراد با نیاز‌های خاص باشیم.

نظرات


تصویری


ویدئو