استرداد مجرم بزرگ اقتصادی به کشور: داستان علیرضا حیدرآبادی پور

استرداد مجرم بزرگ اقتصادی به کشور: داستان علیرضا حیدرآبادی پور


منبع: روزیاتو

105

1399/7/24

19:18


علیرضا حیدرآبادی پور دکترای اقتصاد و یکی از چهره های مطرح اقتصادی کشور در دهه هشتاد و نود شمسی است که در شرکت های سرمایه گذاری و تولیدی و صنعتی بسیاری از فولاد تا تجارت و سرمایه گذاری عضو هیات مدیره بوده و اعضا هیات مدیره بانک گردشگری نیز محسوب می شد. علیرضا حیدرآبادی پور در ششم بهمن سال ۹۵ به عنوان مدیرعامل بانک سرمایه منصوب شد.

علیرضا حیدرآبادی پور یکی از متهمان پرونده بزرگ اختلاس در بانک سرمایه بوده که از کشور متواری شده و در مهر ۹۹ خبر از استرداد وی به تهران از اسپانیا داده شد. پیش از حضور علیرضا حیدرآبادی پور در بانک سرمایه، وی عضو هیات مدیره بانک سپه و بانک گردشگری بود.

علیرضا حیدرآبادی پور مدیرعامل سابق بانک سرمایه است. بانک سرمایه یکی از بزرگ ترین پرونده های اخلال در نظام اقتصادی کشور را در سال های اخیر در دادگاه های رسیدگی به جرایم اقتصادی در تهران داشت و صدها متهم و ده ها محکوم را به اقتصاد ایران معرفی کرد.

بانک سرمایه بزرگ ترین افتضاح نظام بانکی پس از انقلاب را رقم زده و هنوز هم رد پای دانه درشت های فاسد که از این بانک تسهیلات گرفته اند، مشاهده می شود. از سید محمد امامی تا عابر بانک پرسپولیسی ها و سید محمد هادی رضوی داماد وزیر کار.

علیرضا حیدرآبادی پور در جریان رسیدگی به پرونده متهمان اختلاس در بانک سرمایه، به ۱۲ سال حبس محکوم شد. علیرضا حیدرآبادی پور مدیرعامل سابق بانک سرمایه در زمان تحقیقات مقدماتی درباره فساد در بانک سرمایه، از کشور خارج شده و به اسپانیا فرار کرد. با همکاری پلیس اینترپل ایران و پلیس بین الملل، وی به کشور مسترد شد.

علیرضا حیدرآبادی پور در شعبه سوم دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اخلال گران اقتصادی به صورت غیبابی محاکمه شد و ۱۲ سال حبس گرفت. استرداد علیرضا حیدرآبادی پور از مفسدان دانه درشت فساد اقتصادی در دهه نود شمسی، می تواند مسیر را برای استرداد یکی از دانه درشت های فساد اقتصادی ایران پس از انقلاب یعنی بهمن خاوری (مدیرعامل سابق بانک ملی) که به کانادا فرار کرده است فراهم کند.

اتهامات علیرضا حیدرآبادی پور

علیرضا حیدرآبادی پور را خاوری شماره ۲ نامیده اند. در دادگاه رسیدگی به اتهامات علیرضا حیدرآبادی پور در سال ۹۸ گفته شد که وی با تیم شبکه عنکبوتی فساد مرتبط بود.

هجدهم تیر ماه سال نود و هشت، در هفدهمین جلسه رسیدگی به اتهامات متهمان پرونده بانک سرمایه، وکیل علیرضا حیدرآبادی پور به قاضی مسعودی مقام گفته بود که موکلش از ترس، فراری است و ۳۰ سال در عرصه بانکداری فعالیت داشته و تحصیلات دکترا دارد.

وکیل علیرضا حیدرآبادی پور گفته بود که ایشان بعید است بخاطر ۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال پول ، حیثیت خود را به باد دهد! نماینده دادستان در جلسه محاکمه علیرضا حیدرآبادی پور گفته بود که وی پیش از آمدن به بانک سرمایه، مدیرعامل شرکت آتیه صبا بود و با فردی به نام بخشایش همکاری داشت.

علیرضا حیدرآبادی پور طبق اعلام نماینده دادستانی، با شرکت سید محمد امامی (تهیه کننده سریال شهرزاد) قرارداد کارگزاری امضا می کنند و ایشان از این طریق، ضمانت نامه قیر دریافت می کند که تسویه نشده است. نماینده سازمان بازرسی کل کشور در جلسه محاکمه غیابی علیرضا حیدرآبادی پور هم گفته بود که وی چهارصد و شصت میلیون تومان از بانک سرمایه دریافت کرده و از شرکت سایه گستر نیز ۳ میلیارد گرفته است.

فعالیت‌های علیرضا حیدرآبادی پور

علیرضا حیدرآبادی پور در دهه هشتاد هجری شمسی ، به عنوان عضو هیات مدیره در شرکت صنعت پژوهان فولاد فراز، شرکت بانک سپه (سهامی خاص)، شرکت سرمایه گذاری ملی ایران (سهامی عام)، شرکت سنگ آهن گل گهر (سهامی خاص)، شرکت مدیریت سرمایه گذاری امید، شرکت پترو امید آسیا و شرکت پترو تجارت هرمز حضور داشت.

علیرضا حیدرآبادی پور

آگهی روزنامه رسمی شرکت سرمایه گذاری اقتصاد و رفاه فرهنگیان که علیرضا حیدرآبادی پور نایب رئیس هیات مدیره شرکت در سال ۱۳۹۵ بود

علیرضا حیدرآبادی پور در دهه هشتاد هجری شمسی ، به عنوان عضو هیات مدیره در شرکت بانک سپه (سهامی خاص)، شرکت سرمایه گذاری ملی ایران (سهامی عام)، شرکت سنگ آهن گل گهر (سهامی خاص)، شرکت مدیریت سرمایه گذاری امید، شرکت پترو امید آسیا و شرکت پترو تجارت هرمز حضور داشت.

علیرضا حیدرآبادی پور در سال ۹۵، در شرکت بانک گردشگری که از شرکت های سهامی عام بورس است نیز عضو هیات مدیره بود. او اینجا به نمایندگی از شرکت فراز عمران آریانا حضور داشت.

علیرضا حیدرآبادی پور در شرکت بانک گردشگری

طبق روزنامه رسمی به شماره ۲۰۷۶۷ مورخ سوم تیر ماه سال ۹۵، علیرضا حیدرآبادی پور همکار علی اصغر سفری، علی سنگینیان و یحیی دانش بود. شرکت پترو صنعت گامرون و شرکت طرح سازه تنیان از همکاران و شرکای علیرضا حیدرآبادی پور در بانک گردشگری در سال ۹۵ بودند.

علیرضا حیدرآبادی پور در شرکت سرمایه گذاری آتیه صبا نیز عضو هیات مدیره بود

در ۲۲ اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۵ نیز طبق روزنامه رسمی به شماره ۲۰۷۳۷، علیرضا حیدرآبادی پور در شرکت سرمایه گذاری آتیه صبا در کنار مهدی مشایخی، علی بخشایش و احمد رضا نیک کار اصفهانی، نماینده شرکت طراحی مهندسی بهور (سهامی خاص) بود.

علیرضا حیدرآبادی پور عضو هیات مدیره شرکت پترو تجارت هرمزان بود که برای این شرکت نیز از بانک سرمایه ضمانت نامه دریافت کرده بود

طبق روزنامه رسمی به شماره ۲۰۱۲۶ مورخ ۲۴ فروردین ماه سال ۱۳۹۳، علیرضا حیدرآبادی پور به نمایندگی از شرکت سرمایه گذاری گروه فیلی، نایب رئیس هیات مدیره شرکت پترو تجارت هرمزان (سهامی خاص ) بود و همکار شرکت توسعه تجارت نعمت و سید باقر مرتضوی و جواد منشی زاده شد. مدیرعامل این شرکت، علیرضا شیر محمدی فرد بود.

علیرضا حیدرآبادی پور عضو هیات مدیره شرکت فولاد اکسین خوزستان در سال ۱۳۹۳

طبق روزنامه رسمی به شماره ۱۹۸۴۰ مورخ ۲۹ فروردین سال ۱۳۹۲، علیرضا حیدرآبادی پور به نمایندگی از شرکت لوله سازی اهواز، رئیس هیات مدیره شرکت فولاد اکسین خوزستان (سهامی خاص) شده بود و همکار محسن خوانین، شهامرزوحیدی و فتح الله طیبی از شستا و صندوق بازنشستگی کشوری بود.

تابلو معاملاتی نماد سمایه متعلق به بانک سرمایه در بازار پایه زرد فرابورس ایران که ۴ میلیارد قطعه سهم است و فعلا زیر ۹۴۰ تومان قیمت دارد

آخرین خبرها درباره وضعیت سهام بانک سرمایه را در سایت بانک سرمایه در نشانی sbank.ir دنبال کنید. «سمایه« یکی از سهام جا مانده از رشد است که گزینه خوبی برای پرتفو بلند مدتی سهامداران صبور است. سهامدار عمده بانک سرمایه، شرکت سرمایه گذاری توسعه پایدار صدف، لیزینگ و رفاه فرهنگیان و شرکت ساختمانی معلم است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو