الهام حاتمی تهیه کننده و کارگردان برنامه چهل تیکه +عکس خانواده

الهام حاتمی تهیه کننده و کارگردان برنامه چهل تیکه +عکس خانواده


منبع: ساتین

438

1399/7/24

19:26


الهام حاتمی تهیه‌کننده، کارگردان و مستندساز است.

الهام حاتمی فعالیت هنری خود را از سال ۱۳۷۸ با ساخت برنامه‌های کوتاه ۱۵ دقیقه‌ای برای شبکه جام‌جم، شبکه۱ و شبکه ۳ آغاز کردو تا اولین روزهای سال ۱۳۹۹ با ساخت برنامه تلویزیونی چهل‌تیکه به تولید برنامه‌های تلویزیونی مشغول بوده‌است.

ساخت برنامه تلویزیونی چهل تیکه

الهام حاتمی در سال ۱۳۹۷ اولین سری از برنامه تلویزیونی چهل‌تیکه را برای شبکه نسیم تولید کرد. این برنامه با اقبال عمومی مخاطبان تلویزیون مواجه شد.

اولین سری تولید و پخش این برنامه تلویزیونی با اجرای الهه پرسون همراه بود. بعد از آن مهرماه سال ۱۳۹۸ ساخت سری سوم این برنامه با اجرای محمدرضا علیمردانی آغاز شد و پخش آن از شبکه نسیم تا پایان اسفند ۱۳۹۸ ادامه داشت. الهام حاتمی برای ساخت سری بعدی چهل تیکه دو سال زمان خود را در آرشیو سازمان صداوسیما به جمع‌آوری مجموعه‌ای از فیلم‌ها و برنامه‌های کمتر دیده شده یا فراموش شده از مهمانان برنامه چهل تیکه گذراند. با افزایش مخاطبان این برنامه، تولید ویژه برنامه نوروزی شبکه نسیم برای سال ۱۳۹۹ نیز به چهل تیکه محول شد.

اقبال برنامه تلویزیونی چهل‌تیکه نزد مخاطبان تلویزیون بیشتر به‌خاطر رویکرد نوستالژیک به گذشته‌های دور مهمانان این برنامه بود. از جمله مهمانان این برنامه می‌توان به مهدی فخیم‌زاده، داریوش فرهنگ، مرجانه گلچین، مصطفی رحماندوست، محمد گلریز و … می‌توان اشاره کرد.

همسر الهام حاتمی محمد حاتمی کیست خانواده الهام حاتمی تهیه کنندگان تلویزیون بیوگرافی هنرمندان بیوگرافی الهام حاتمی برنامه چهل تیکه آرش ندایی کیست

الهام حاتمی در کنار مرتضی ضرابی

همسر الهام حاتمی محمد حاتمی کیست خانواده الهام حاتمی تهیه کنندگان تلویزیون بیوگرافی هنرمندان بیوگرافی الهام حاتمی برنامه چهل تیکه آرش ندایی کیست

الهام حاتمی در کنار برادرش محمد حاتمی

همسر الهام حاتمی محمد حاتمی کیست خانواده الهام حاتمی تهیه کنندگان تلویزیون بیوگرافی هنرمندان بیوگرافی الهام حاتمی برنامه چهل تیکه آرش ندایی کیست

الهام حاتمی در کنار جلال مقامی

همسر الهام حاتمی محمد حاتمی کیست خانواده الهام حاتمی تهیه کنندگان تلویزیون بیوگرافی هنرمندان بیوگرافی الهام حاتمی برنامه چهل تیکه آرش ندایی کیست

الهام حاتمی در کنار همسرش آرش ندایی

الهام حاتمی با انتشار عکس زیر در اینستاگرامش نوشت:

بهت افتخار می کنم پدرم،،، تو یک قهرمان واقعی هستی، .
نه به خاطر آنکه، آن موقع که جنگیدن مد بود، بهترین سالهای عمرت را با بمب و موشک و گلوله، هم صحبت شدی، و…. جنگیدی، .
بهت افتخار می کنم چون، در روزگاری که نامردی مد شد،تو همچنان مرد ماندی،
برای زندگی جنگیدی،،، روزگاری که میز و مقام، مردانش را بلعید، بی تفاوت به جنگ برای پست و رتبه،، گوشه ای نشستی، درونت آشوب بود، از هم پیمانانی که هم پیمان نماندن، ولی سکوت کردی،و مرد ماندی، .
با مد جلو نرفتی، رنگ عوض نکردی،،، بهترین روزهایت را ،برای سرزمینت، زخم خوردی،،، جوان روزهای دور، زخمهایت را هر روز می بینم،،، .
می دانم دلت پر از حرفهای نگفته است،، ببخش مارا اگر گاهی اوقات، ازین کهنه سرباز سختی ها، خرده می گیریم.. .
پدر، الگوی روزهای سخت زندگیم، بهت افتخار می کنم، . ممنون برای اینکه به ما انسانیت و حریت را آموختی
تو یک #مرد_واقعی هستی. .

همسر الهام حاتمی محمد حاتمی کیست خانواده الهام حاتمی تهیه کنندگان تلویزیون بیوگرافی هنرمندان بیوگرافی الهام حاتمی برنامه چهل تیکه آرش ندایی کیست

عکس پدر الهام حاتمی

الهام حاتمی کارگردان و تهیه‌کننده این برنامه درباره کنار آمدن با سختی‌های تولید چنین برنامه‌ای گفت: خیلی وقت‌ها با خودم فکر می‌کنم که اگر این همه به کارم عشق نداشتم، جایی کار را رها می‌کردم؛ چون خسته می‌شوم. ولی با وجود سختی‌ها کارم را با عشق انجام داده‌ام و از کاری که کرده‌ام راضی هستم. اول خودم از کارم لذت می‌برم و اولین مخاطبم خودم هستم. پیش آمده که کاری را با دو سه مهمان خیلی خوب ضبط کرده‌ام ولی آن را پخش نکرده‌ام؛ چراکه مثلاً آن فرد خیلی مریض بوده و نتوانسته کلمات را به‌درستی بیان کند و من هم چون شأن او برایم مهم بوده، نخواسته‌ام شأنش را پایین بیاورم.

حاتمی ادامه داد: در برنامه “چهل‌تیکه” شأن مهمان‌ها برایم مهم است و سعی می‌کنم تا آنجا که ممکن است همه چیز محترمانه برگزار شود و به آن‌ها خوش بگذرد. آقای علیمردانی هم به آن‌ها می‌گوید که امشب شب آن‌هاست و امیدوار است هر اتفاقی که آنجا رخ می‌دهد، چیزی باشد که آن‌ها دوستش دارند.

او همچنین افزود: همه تلاشمان این است که با چیزی که ارائه می‌دهیم، حال مردم و مهمانانمان را خوب کنیم.

همسر الهام حاتمی محمد حاتمی کیست خانواده الهام حاتمی تهیه کنندگان تلویزیون بیوگرافی هنرمندان بیوگرافی الهام حاتمی برنامه چهل تیکه آرش ندایی کیست

تهیه‌کننده “چهل‌تیکه” در پاسخ به این سؤال که “چهل‌تیکه” تا چه زمانی ادامه خواهد داشت، اظهار کرد: واقعاً هیچ برنامه‌ای برای ادامه این کار ندارم؛ باید به آن فکر کنم و ببینم اگر قرار باشد کار دیگری انجام دهم، آن‌قدر جذاب هست که هویت این برنامه را خراب نکند یا نه. برای من بسیار مهم است که مردم از یک برنامه خاطره خوب داشته باشند، نه این که مدام یک برنامه را ادامه دهم تا جایی که مخاطبم از آن خسته شود. واقعاً دوست دارم برنامه‌ام بهترین باشد و بهترین تمام شود.

حاتمی در پاسخ به این سؤال که اگر بخواهد برنامه را ادامه دهد، آیا از حالت نوستالژی خارج خواهد شد؟ توضیح داد: من در حوزه اجتماعی کارهای مختلفی انجام دادم و اگر بخواهم بعد از این نیز کاری کنم، قطعاً در حوزه اجتماعی – فرهنگی خواهد بود؛ چون تخصص من در این حوزه است. اما پیش درآمد ذهنی درباره ادامه برنامه ندارم؛ زیرا وقتی یک کار را انجام می‌دهم، تمام تمرکزم روی آن است و می‌خواهم آن را به بهترین نحو تمام کنم.

او در ادامه گفت: بسیاری از شب‌ها حین ضبط برنامه “چهل‌تیکه” باوجود تعداد زیاد تماشاچی، برق می‌رود ولی به‌یک‌باره مهمان برنامه شروع می‌کند به آواز خواندن و فضا را تغییر می‌دهد تا مخاطبان خسته نشوند. زمانی که آدم‌ها وارد محیط برنامه “چهل‌تیکه” می‌شوند، اول با یک مقاومتی در برنامه حضور پیدا می‌کنند ولی پس از آن همه چیز بسیار صمیمی و لذت‌بخش هم برای مهمان و هم برای ما می‌شود.

این تهیه‌کننده و کارگردان ادامه داد: مهم‌ترین چیزی که با آن روبرو شده‌ام، مقاومتی است که مهمان‌ها نسبت به برنامه دارند. آن‌ها اینجا می‌آیند و زمانی که در حال ترک برنامه هستند، آن‌قدر پر از شور و انرژی‌اند که من خودم تعجب می‌کنم که چه چیزی تا این حد حال آن‌ها را خوب کرده است؟ دو نکته برای مهمان‌های برنامه “چهل‌تیکه” بسیار مهم بوده است؛ یک این که خیلی وقت‌ها خودشان آن تصاویری که از آن‌ها پخش می‌کنیم را ندیده‌اند و دیگر این که آقای علیمردانی خیلی به کسی که صحبت می‌کند، احترام می‌گذارد و سعی می‌کند فضا را به‌گونه‌ای فراهم کند که مهمان اضطراب این را نداشته باشد که حرفش توسط میزبان قطع شود و حرفش نصفه بماند.

حاتمی گفت: یکی از نکات زیبای دیگر این برنامه دعوت از افرادی است که مدت‌زمان طولانی از آن‌ها خبری نبوده و اکنون پس از حضور در برنامه دوباره دیده شده و دعوت به کار شده‌اند. درواقع یکی از اهداف برنامه ما یادآوری چهره‌های فراموش‌شده است؛ چراکه در حال حاضر افراد بااستعدادی هستند که به علت حضور مکرر افراد تکراری دیگر از آن‌ها استفاده نمی‌شود.

او همچنین در پاسخ به این سؤال که با چه محدودیت‌هایی به‌عنوان یک کارگردان خانم در تلویزیون مواجه بوده‌ است، عنوان کرد: فضای برنامه “چهل‌تیکه”، آن‌گونه نیست که بخواهند محدودیتی در آن اعمال کنند. من برای ساخت این برنامه تلاش زیادی کردم و در کنارش از اعتماد و حمایت دیگران برخوردار بودم. البته برای کاری که می‌کنم یک سابقه ۲۰ ساله دارم. این برنامه علاقه‌مندی‌های من را داشت و هم فرصتی بود که به‌عنوان یک تهیه‌کننده و کارگردان خانم، به تثبیت جایگاه خانم‌ها به‌عنوان کارگردان و تهیه‌کننده کمک کنم. در حال حاضر من تنها تهیه‌کننده و کارگردان خانم شبکه نسیم هستم و این برای من افتخار بزرگی است.

حاتمی در پایان درباره علت کمتر ساخته شدن برنامه‌های خوب در تلویزیون نیز گفت: به نظرم امروزه آدم‌ها خیلی کم‌صبر و بی‌حوصله شده‌اند و خیلی دوست دارند سریع به نتیجه برسند. در صورتی که تهیه‌کنندگی یا کارگردانی کاری است که فرد باید در آن زمان بگذارد و حوصله کند. مثلاً چرا “هزاردستان” آقای حاتمی تا این همه مدت برای ما باقی می‌ماند؟ چون او عمری را روی آن کار زمان گذاشت و هر فریم کار برایش یک تابلوی نقاشی بود. آدم‌ها کم‌صبر هستند، دیر می‌آیند و زود می‌خواهند بروند. شاید دیگر خیلی محتوا برایشان مهم نباشد و کارها محتوا محور نیستند. همچنین برخی از آن‌ها انتظار دارند که رسانه همه چیز در اختیارشان قرار دهد.

او اضافه می‌کند: رسانه یک قابلیت دارد و به شما یک فرصت و آنتن می‌دهد. اگر شما آدم توانمند و قابلی باشید می‌توانید از آن استفاده کنید ولی اگر نباشید شانستان از بین می‌رود. این که می‌گویند تلویزیون محدودیت دارد، من تا به حال این را ندیده‌ام، بالاخره هر سازمان‌ و اداره‌ای قوانین خاص خود را دارد که باید آن را رعایت کرد و با توجه به آن، کار خود را پیش برد. به نظرم مشکل اینجاست که افراد به کارشان عشق ندارند. مهمان‌هایی که به برنامه می‌آیند و صحبت می‌کنند، می‌بینم که چقدر به کارشان عشق و علاقه داشته‌اند. نمی‌دانم شاید هم بخشی از عشقی که به کارم دارم، به زن بودنم برمی‌گردد؛ چون وجود زنان سرشار از عشق است.

تولید برنامه‌های تلویزیونی

برنامه سازی تلویزیونی
نام برنامهکارگردانتهیه‌کنندهپخش سیما
شبکه ۱ شبکه هر ایرانیالهام حاتمیشبکه ۱
بیدمشکالهام حاتمیشبکه ۱
خانه امن وطنالهام حاتمیشبکه ۱
هفت سینگروه کارگردانیشبکه ۱
فیروزه[۹]الهام حاتمیشبکه ۱
چهل تیکهالهام حاتمیالهام حاتمیشبکه نسیم

تولید فیلم مستند

مستندسازی
نام مستندکارگردانموضوعپخش
بهشت نقره‌ایالهام حاتمیشهر تهران
بازگشتالهام حاتمی – محمد حاتمیمشکلات زیست محیطی
صادره از تهرانالهام حاتمی – محمد حاتمی
مستوره آفرینشالهام حاتمینقش زنان در جامعهشبکه ۳

ساتین

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو