واکسن آنفولانزا کودکان، کی تزریق شود؟

منبع: نی نی بان

147

1399/7/24

19:41


امسال دریافت واکسن آنفولانزا نسبت به همیشه اهمیت و ضرورت بیش‌تری دارد. این کار از شما و اطرافیان در برابر ابتلا به آنفولانزا محافظت می‌کند و از طرفی از آمدن فشار به کادر درمان در زمانه‌ی همه گیری بیماری کووید 19 خواهد کاست.

چرا مردم باید در برابر بیماری آنفولانزا واکسینه شوند؟
بیماری آنفولانزا یک بیماری جدی است که در مواردی منجر به بستری شدن بیمار و حتی مرگ او می ‌شود. هر فصل آنفولانزا متفاوت بوده و عفونت حاصل از این بیماری افراد را به شیوه‌های متفاوتی درگیر می‌کند، با این همه هر ساله میلیون‌ها نفر به این بیماری مبتلا شده و صدها تا هزاران نفر به خاطر آن در بیمارستان بستری شده و هزاران تا ده ها هزار نفر از بیماران هم هر ساله جان خود را بر اثر این بیماری تنفسی از دست می‌دهند. واکسن سالانه آنفولانزا بهترین راه برای محافظت در برابر این بیماری است.
واکسیناسیون مزایای زیادی دارد که از آن جمله می‌توان به کم‌تر شدن خطر ابتلا به بیماری، بستری شدن در بیمارستان و حتی خطر مرگ در کودکان ناشی از بیماری‌های مرتبط را اشاره کرد.

واکسن آنفولانزا چگونه عمل می ‌کند؟
واکسن آنفولانزا باعث می‌شود که بدن دو هفته بعد از واکسیناسیون شروع به تولید آنتی بادی کند. این آنتی بادی‌ها در برابر عفونت ناشی از ویروسی که واکسن بر اساس آن ساخته شده در بدن مصونیت ایجاد می‌کند.
واکسن‌های فصلی آنفولانزا از بدن در برابر ویروس‌هایی که به گفته دانشمندان در فصل‌های پیش رو رایج هستند، محافظت می‌کند. بیش‌تر واکسن‌های تولید شده در کشور آمریکا در برابر 4 ویروس مختلف آنفولانزا مصونیت ایجاد کرده و به اصطلاح به آن‌ها واکسن‌های چهار ظرفیتی یا چهارگانه (quadrivalent) گفته می‌شود. این واکسن‌ها حاوی دو ویروس‌ آنفولانزای نوع A یعنی ویروس H1N1 و ویروس H3N2 و دو ویروس آنفولانزای نوع B هستند. همچنین گروه دیگری از واکسن‌های آنفولانزای تولید شده سه ظرفیتی یا سه گانه (trivalent) بوده و از بدن در برابر سه نوع ویروس مختلف آنفولانزا یعنی دو ویروس‌ آنفولانزای نوع A ویروس H1N1 و ویروس H3N2 و یک ویروس آنفولانزای نوع B محافظت می‌کنند.
دو نوع از واکسن‌های سه ظرفیتی مشخصاً برای افراد 65 سال و بالاتر طراحی شده‌اند که در نهایت باعث ایجاد پاسخ دستگاه ایمنی قوی‌تری در آن‌ها خواهد شد.

انواع واکسن آنفولانزا
واکسن آنفولانزا در انواع مختلفی تولید می‌شود، این واکسن‌ها نسبت به یکدیگر برتری خاصی نداشته و فاقد اولویت بندی هستند و شامل:
واکسن آنفولانزای خنثی کننده (IIV)
واکسن آنفولانزای نوترکیب (RIV)
واکسن آنفولانزای تضعیف کننده (LAIV)
علاوه بر این واکسن‌های آنفولانزای سه و چهار ظرفیتی هم در دسترس هستند.
واکسن آنفولانزای سه ظرفیتی شامل:
تزریق واکسن آنفولانزای سه ظرفیتی با سوزن به همراه ماده یاور یا ادجوانت (adjuvant) که برای افراد 65 سال و بالاتر مناسب است.
مواد یاور بطور کلی به ترکیباتی گفته می شود که ذاتاً قابلیت آنتی ژنی ندارند ولی در ترکیب با واکسن‎ها سبب تحریک سیستم ایمنی و افزایش پاسخ آن به آنتی ژن موجود در واکسن می شوند و اساساً هدف از بکار گیری آنها، تسریع، افزایش و دوام پاسخ ایمنی می باشد.
واکسن آنفولانزای چهار ظرفیتی شامل:
واکسن آنفولانزا چهار ظرفیتی با دوز مناسب
این نوع واکسن با استفاده از ویروس های رشد یافته درون تخم مرغ مانند آفلوریا چهار ظرفیتی ، فلوریکس چهار ظرفیتی، فلولاول چهارظرفیتی و فلوزون چهار ظرفیتی تولید می شوند. برای گروه های سنی مختلف، واکسن های متفاوتی وجود دارد. برخی از این واکسن ها، برای کودکان ۶ ماهه تولید شده و با استفاده از سوزن، به بازو تزریق خواهد شد. واکسن های دیگر نیز از طریق سوزن (برای افراد بالای ۵ سال) یا جت انژکتور (برای افراد ۱۸ تا ۶۴ سال) وارد بدن شوند.

واکسن سلولی آنفولانزا چهار ظرفیتی (Flucelvax Quadrivalent)
این نوع واکسن حاوی ویروس رشد یافته در کشت سلولی (بدون تخم مرغ) است، برای افراد بالای ۴ سال تزریق می شود

واکسن آنفلوآنزا چهار ظرفیتی نوترکیب (Flublok Quadrivalent)
این واکسن بدون تخم مرغ هم برای افراد بالای ۱۸ سال مناسب است.

واکسن آنفولانزا چهار ظرفیتی به همراه مواد یاور

این نوع واکسن برای افراد 65 سال و بالاتر مناسب است.

واکسن آنفولانزا با دوز بالا
این نوع واکسن برای افراد 65 سال و بالاتر مناسب است.
همانگونه که گفته شد، انواع مختلفی از واکسن آنفولانزا وجود دارد ولی آن‌چه در این میان اهمیت بیش‌تری دارد این است که همه افراد 6 ماه به بالا هر سال باید این واکسن را دریافت کنند.

چه افرادی نباید واکسن آنفولانزا دریافت کنند؟
واکسن‌های مختلف آنفولانزا برای استفاده گروه‌های مختلف سنی وجود دارد. علاوه بر این، برخی از واکسن‌ها برای گروهی از افراد توصیه نمی‌شود. عواملی که مشخص می‌کند یک واکسن برای فرد مناسب است یا خیر، شامل سن فرد، وضعیت سلامت کنونی و گذشته فرد و یا هرگونه حساسیت به واکسن آنفولانزا و اجزای سازنده‌ی آن است.

چه افرادی می‌ توانند واکسن آنفولانزا دریافت کنند؟
افرادی که می‌توانند واکسن را دریافت کنند، شامل:
واکسن‌های آنفولانزای خنثی کننده برای افراد 6 ماهه به بالا مناسب است.
برخی از واکسن‌ها تنها برای بزرگسالان مناسب است. برای مثال واکسن نوترکیب برای افراد 18 ساله به بالا و واکسن‌ها خنثی کننده با دوز بالا و به همراه مواد یاور برای افراد 65 سال به بالا توصیه می‌شود.
زنان باردار و افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن می‌توانند واکسن را دریافت کنند.
بیش‌تر افرادی که به تخم مرغ حساسیت دارند هم می‌توانند واکسن را تزریق کنند.

بهترین واکسن آنفولانزا
افرادی که نمی‌توانند واکسن را دریافت کنند، شامل:
کودکان کم ‌تر از 6 ماه
افرادی که حساسیت شدیدی به واکسن آنفولانزا دارند و مواد تشکیل دهنده این واکسن حتی عاملی تهدید کننده برای زندگی آن‌هاست. این افراد ممکن است به ژلاتین، آنتی بیوتیک‌ها و یا دیگر اجزای تشکیل دهنده واکسن حساسیت داشته باشند.
افرادی که پیش از دریافت واکسن باید با پزشک خود مشورت کنند، شامل:
افرادی که به تخم مرغ و یا هر کدام از اجزای واکسن حساسیت دارند
افرادی که پیش‌تر به سندروم گیلن – باره (Guillain-Barré Syndrome) یا یک بیماری فلج کننده با نام اختصاری GBS مبتلا بوده‌اند.
افرادی که احساس بیماری می‌کنند باید پیش از دریافت واکسن با پزشک خود مشورت کنند.
افرادی که می‌توانند واکسن آنفولانزای تضعیف کننده (این نوع از واکسن به صورت اسپری بینی در دسترس است) را دریافت کنند، شامل:
این واکسن برای زنان غیر باردار سالم و افراد دو تا 49 سال مناسب است.
افرادی که نمی‌توانند واکسن آنفولانزای تضعیف کننده را دریافت کنند، شامل:
کودکان کم‌تر از 2 سال
بزرگسالان 50 ساله و بیش‌تر
زنان باردار
افرادی یا حساسیت زیاد و شدید به واکسن آنفولانزا و مواد تشکیل دهنده‌ی آن
کودکان 2 سال تا 17 ساله که داروهای حاوی آسپیرین یا سالیسیلات را مصرف می‌کنند.
افرادی با سیستم ایمنی ضعیف
افرادی که از افرادی با سیستم ایمنی ضعیف محافظت می‌کنند. ( این افراد در صورت دریافت این واکسن تا 7 روز نباید با افراد بیمار برخورد داشته باشند )
کودکان 2 تا 4 ساله مبتلا به آسم و یا افرادی که در 12 ماه گذشته دچار خس خس سینه شده اند.
افرادی که در 48 ساعت گذشته داروهای ضد ویروسی برای درمان آنفولانزا دریافت کرده‌اند.
افرادی که پیش از دریافت واکسن تضعیف کننده باید با پزشک خود مشورت کنند، شامل:
افراد 5 ساله به بالای مبتلا به آسم
افرادی با بیماری‌های زمینه‌ای که آن‌ها را مستعد عوارض ناشی از واکسن آنفولانزا می‌کند. این بیماری‌ها شامل بیماری مزمن ریوی، بیماری قلبی، بیماری کلیوی، اختلالات کبدی، اختلالات عصبی و عصبی – ماهیچه‌ای، اختلالات خونی و یا اختلالات متابولیکی مانند دیابت هستند.
افراد مبتلا به بیماری ‌های حاد
افراد مبتلا به سندروم گلین – باره که پیش‌تر یک دوز از واکسن را دریافت کرده‌اند.
وقتی تامین واکسن محدود باشد، معمولا اولویت با افراد زیر است:
کودکان 6 ماهه تا 4 ساله
افراد 50 سال به بالا
افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن تنفسی مانند آسم و یا افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی، کلیوی، هپاتیت، عصبی یا اختلالات متابولیکی همچون دیابت
افرادی با سیستم ایمنی سرکوب شده به دلیل مصرف داروهایی خاص و یا ابتلا به ویروس اچ آی وی
زنانی که باردار هستند و یا در فصل شیوع آنفولانزا قصد بارداری دارند و زنانی که 2 هفته از زایمان آن‌ها گذشته است.
افراد 6 ماه تا 18 سال که داروهای حاوی آسپیرین یا سالیسیلات مصرف می‌کنند و افرادی که بعد از دریافت واکسن احتمال دارد به سندروم ری (Reye syndrome) مبتلا شوند.
افرادی که مدت زیادی در آسایشگاه‌ها و یا مراکز درمانی بستری هستند.
کادر درمان، پزشکان و پرستاران که در بیمارستان‌ها و یا آسایشگاه‌ها کار می‌کنند.
افرادی با چاقی شدید و با شاخص توده بدنی 40 و بالاتر
پرستارهای خانگی کودکان زیر 5 سال و بزرگسالان 50 ساله و بالاتر
پرستارانی که افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن مراقبت می‌کنند.

چه زمانی باید واکسن آنفولانزا را تزریق کرد؟
پیش از شیوع ویروس آنفولانزا در جامعه باید واکسن آن تزریق شود، چرا که بعد از تزریق واکسن بدن به ۲ هفته زمان نیاز دارد تا آنتی بادی تولید کرده و از شخص در برابر بیماری محافظت کند. پس در آغاز فصل پاییز و پیش از شروع فصل آنفولانزا برای دریافت واکسن برنامه ریزی کنید. سازمان پیشگیری و کنترل بیماری‌های آمریکا پیشنهاد می‌کند که تا پیش از پایان ماه اکتبر یا آغاز ماه آبان باید واکسن زده شود.
از طرفی دیگر دریافت واکسن در تیر ماه و مرداد ماه می‌تواند از میزان اثر بخشی آن در طول فصل شیوع بیماری به خصوص در میان افراد مسن‌تر بکاهد. واکسیناسیون در طول فصل شیوع بیماری یعنی تا ماه ژانویه یا دی ماه ادامه خواهد داشت. کودکانی که به دو دوز مختلف از واکسن نیاز دارند باید زودتر واکسینه شوند. چرا که لازم است بین تزریق دو دوز واکسن ۴ هفته فاصله باشد.

چرا باید هر سال واکسن آنفولانزا را دریافت کرد؟
به دو دلیل لازم است که هر سال واکسن آنفولانزا زده شود.
مصونیت ناشی از واکسن با گذشت زمان کاهش پیدا می‌کند، بنابراین واکسیناسیون سالانه برای ایجاد مصونیت بالاتر بسیار لازم است.
ویروس آنفولانزا همواره در حال تغییر است و واکسن آنفولانزا هر سال برای ایجاد مصونیت در برابر ویروس تغییر می‌کند‌.

آیا واکسن آنفولانزا بلافاصله بعد از دریافت عمل می ‌کند؟
خیر، همان‌گونه که گفته شد دو هفته بعد از واکسیناسیون، آنتی بادی‌ها شروع به تولید کرده و از بدن در برابر عفونت ناشی از ویروس آنفولانزا حفاظت می‌کنند. به همین دلیل است که پیش از شیوع بیماری در جامعه باید واکسن آن را دریافت کرد.

آیا واکسن آنفولانزا خطر ابتلا به بیماری کووید ۱۹ را افزایش خواهد داد؟
در حال حاضر شواهدی مبنی بر زیاد شدن خطر ابتلا به کووید ۱۹ در صورت دریافت واکسن آنفولانزا وجود ندارد.

اثر بخشی واکسن آنفولانزا
میزان اثر بخشی واکسن آنفولانزا می‌تواند سال به سال بسیار متفاوت باشد. مصونیت ناشی از واکسن از فصلی به فصل دیگر متفاوت بوده و به عوامل مختلفی همچون سن، وضعیت سلامتی فردی که واکسن را دریافت کرده و همچنین جور بودن یا مطابقت واکسن با ویروس بستگی دارد.
زمانی که واکسن آنفولانزا به خوبی در چرخه ویروس‌های آنفولانزا قرار می‌گیرد، خطر ابتلا به بیماری را 40 الی 60 درصد کاهش می‌دهد. زمانی که درصد جور بودن ویروس و واکسن خوب باشد، مزایای واکسیناسیون بر اساس عواملی همچون خصوصیات فرد واکسینه شده (سن، وضعیت سلامت عمومی)، نوع ویروس آنفولانزا و نوع واکسن تعیین می‌شود.

در صورت دریافت واکسن احتمال ابتلا به بیماری آنفولانزا وجود دارد؟
بله، حتی با وجود دریافت واکسن آنفولانزا، احتمال ابتلا به این بیماری وجود دارد. با این حال تا زمانی که تست‌های لازم انجام نشود، نمی‌توان با اطمینان ابتلا به این بیماری را تایید کرد.
احتمال ابتلا به بیماری با وجود دریافت واکسن به دلایل زیر رخ می‌دهد:
ممکن است کمی پیش از واکسیناسیون و یا زمانی که بدن در حال ساخت آنتی بادی است، فرد در معرض ویروس قرار گرفته باشد. همین مواجه با ویروس موجب بیماری فرد خواهد شد.
ممکن است فرد در معرض نوعی از ویروس آنفولانزا قرار بگیرد که واکسن آنفولانزا آن را در بر نمی‌گیرد.
با این همه متاسفانه برخی از افراد با وجود دریافت واکسن مناسب هم بیمار می‌شوند. مصونیت ناشی از واکسن ابعاد گسترده‌ای دارد و به عواملی همچون سن و وضعیت عمومی سلامتی بستگی دارد
واکسن آنفولانزا در میان افراد جوان، سالمند و کودکان سالم بهتر عمل می‌کند.
برخی از افراد مسن و یا افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن هم بعد از دریافت واکسن مصونیت کم‌تری نسبت به دیگر افراد در برابر بیماری پیدا می‌کنند.
واکسیناسیون برای ویروس آنفولانزا، یک ابزار بدون نقص نیست، اما در حال حاضر بهترین راه برای محافظت در برابر این بیماری است.

در صورت ابتلا به بیماری واکسن آنفولانزا چگونه از بدن محافظت می‌ کند؟
برخی از افرادی که واکسینه می شوند، ممکن است مجددا به آنفولانزا مبتلا شوند. اما برخی مطالعات نشان می دهد در صورت ابتلا به آنفولانزا، بعد از واکسن زدن، شدت بیماری به اندازه قبل نخواهد بود.
بر اساس بررسی های انجام شده در سال ۲۰۱۷، تزریق واکسن آنفولانزا، میزان مرگ و میر، احتمال بستری شدن در بخش مراقبت های ویژه ICU، مدت زمان بستری در ICU و به طور کلی در بیمارستان را کاهش می دهد.
مطالعه دیگری در سال ۲۰۱۸ نشان داد که امکان بستری شدن یک بیمار بالغ واکسینه شده در بخش ICU، نسبت به بیماری که واکسن نزده است، ۵۹ درصد و زمان بستری در این بخش نیز ۴ روز کمتر می باشد.

مزایای واکسن آنفولانزا
مزایای دریافت واکسن آنفولانزا زیاد است و به همین دلیل باید هر سال این واکسن را دریافت کرد.
واکسن آنفولانزا از ابتلای فرد به بیماری آنفولانزا جلوگیری می‌کند.
واکسن آنفولانزا هر ساله از ابتلای میلیون‌ها نفر به بیماری جلوگیری کرده و مراجعات به مطب پزشک به این علت را کاهش می‌دهد.
برای مثال در سال ۲۰۱۸ – ۲۰۱۹ واکسیناسیون با واکسن آنفولانزا به صورت تقریبی از ۴.۴ میلیون مورد ابتلا به این بیماری، ۲.۳ میلیون مراجعه به مراکز درمانی به علت آنفولانزا، ۵۸۰۰ مورد بستری به دلیل این بیماری تنفسی و ۳۵۰۰ مورد مرگ بر اثر این بیماری را کاهش داد‌.
واکسیناسیون مراجعه به مطب پزشک بر اثر ابتلا به بیماری را از ۶۰ درصد به ۴۰ درصد کاهش می‌دهد.
واکسیناسیون خطر بستری شدن بر اثر بیماری آنفولانزا را در کودکان، بزرگسالان در سن کار و افراد مسن‌تر کاهش می‌دهد.
واکسیناسیون هر ساله از بستری شدن ده‌ها هزار نفر در بیمارستان جلوگیری می‌کند
مطالعه ای در سال ۲۰۱۴ نشان داد که استفاده از واکسن آنفولانزا، در طول سال های ۲۰۱۰-۲۰۱۲، خطر بستری شدن کودکان در بخش مراقب ویژه، به دلیل این بیماری را ۷۴٪ کاهش داده است.
در سال های اخیر، دریافت واکسن های آنفولانزا، خطر بستری شدن در بیمارستان به علت این بیماری را ​​در بین بزرگ سالان، حدودا ۴۰ درصد کاهش داده است.
در افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن، واکسیناسیون یکی از مهم‌ترین راهکارها برای جلوگیری از بیماری است
واکسن آنفولانزا، احتمال خطر حمله قلبی را، به خصوص در افرادی که در سال گذشته بیماری قلبی داشته اند، کاهش می دهد.
واکسن آنفولانزا، خطر بدتر شدن و یا بستری شدن افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن ریوی همچون افرادی با بیماری بیماری انسدادی مزمن ریه به دلیل مشکلات ناشی از آنفولانزا را کاهش می‌دهد.
در تحقیقات دیگر، محققان متوجه شدند استفاده از این واکسن، خطر بستری شدن بیماران مبتلا به دیابت یا بیماری های مزمن ریوی را نیز کم می کند.

واکسیناسیون از زنان در طول بارداری و بعد از آن محافظت می ‌کند
واکسیناسیون خطر ابتلا به عفونت حاد تنفسی در زنان باردار را، تا نیمه اول دوران حاملگی، کاهش می دهد.
بر اساس پژوهشی که در سال ۲۰۱۸ انجام شد ، دریافت واکسن آنفولانزا، خطر بستری شدن زنان باردار در اثر این بیماری را در فاصله‌ی سال‌های 2010 تا 2016 تا ۴۰ درصد کم کرده است.
واکسینه شدن، همچنین می تواند بعد از تولد، از نوزاد در برابر آنفولانزا محاظت کند. ( در طول بارداری، آنتی بادی های تولید شده در بدن مادر، روی نوزاد در حال رشد نیز تاثیر گذار خواهند بود). برخی از مطالعات نشان داده اند که دریافت واکسن آنفولانزا، در طول دوران بارداری، علاوه بر ایمن کردن مادر، می تواند تا چند ماه بعد از تولد، که نوزاد هنوز برای واکسینه شدن بزرگ نشده است، از او نیز در برابر آنفولانزا حفاظت کند.
واکسیناسیون از مرگ کودکان بر اثر آنفولانزا جلوگیری می‌کند.
بر اساس تحقیقی که در سال 2017 انجام شد، مشخص شد که این نوع واکسن خطر مرگ کودکان بر اثر بیماری آنفولانزا را به مقدار قابل توجهی کاهش می‌دهد.
تحقیقات گوناگون نشان می‌دهد که واکسیناسیون شدت بیماری را در افرادی که علیرغم دریافت واکسن به آنفولانزا مبتلا می‌شوند را به شدت کاهش می‌دهد.
تحقیقات در سال ۲۰۱۷ نشان داد واکسن آنفولانزا از میزان مرگ و میر، احتمال بستری در بیمارستان یا بخش مراقبت های ویژه و حتی مدت بستری در بیمارستان، به علت بیماری آنفولانزا را کاهش می‌دهد.
بر اساس تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۱۸، میزان بستری شدن بزرگسالان واکسینه شده در ICU، به علت بیماری آنفولانزا، ۵۹% کمتر از افراد دیگر بوده و به طور میانگین، احتمال بستری شدن این افراد در بیمارستان، نسبت به اشخاصی که واکسن نزده بودند، ۴ روز کاهش یافت.
واکسیناسیون علاوه بر خود فرد از دیگر افراد هم محافظت می‌کند
دریافت واکسن آنفولانزا علاوه بر خود فرد از افراد آسیب پذیری که فرد با آن‌ها در تماس است، مانند نوزادان، کودکان، افراد مسن و افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن محافظت می‌کند.

عوارض جانبی واکسن آنفولانزا
در این قسمت به سوالات شما درباره‌ی عوارض جانبی که امکان دارد با تزریق واکسن آنفولانزا به آن دچار شوید، پاسخ خواهیم داد.

آیا واکسن آنفولانزا باعث بروز بیماری می ‌شود؟
خیر، واکسن آنفولانزا باعث بیماری آنفولانزا نمی‌شود. واکسن آنفولانزای تزریقی در حال حاضر به دو روش تولید می‌شود:
ویروس هایی که خنثی شده و دیگر باعث بروز عفونت نمی شوند.
به جای استفاده از چند ویروس، از پروتئین یک ویروس آنفولانزا استفاده می شود. (این مسئله، پیش زمینه ساخت واکسن های آنفولانزا نوترکیب است)
واکسن آنفولانزای تضعیف کننده که به صورت اسپری بینی استفاده می‌شود هم از ویروس آنفولانزای زنده ضعیف شده تشکیل شده و نمی‌توانند باعث بروز بیماری شوند. این ویروس‌ها تنها در نواحی با درجه حرارت کم‌تر یعنی بینی باعث بروز عفونت می‌شوند و در ریه‌ها و سایر بخش‌های دستگاه تنفسی که گرم‌تر هستند، عفونت ایجاد نمی‌کنند.

بعد از دریافت واکسن چه عوارض جانبی ممکن است رخ دهد؟
واکسن آنفولانزا باعث بیماری نمی شود، اما ممکن است بعد از واکسن زدن یا استفاده از اسپری های بینی، عوارض جانبی رخ دهد که در مقایسه با علائم بیماری اصلی، خفیف و زودگذر خواهند بود.
واکسن تزریقی آنفولانزا
ویروس های موجود در واکسن، غیر فعال بوده و ممکن است باعث بروز عوارض خفیفی شوند که عبارتند از:
درد، قرمز شدن و التهاب محل تزریق
سر درد خفیف
تب خفیف
درد عضلانی
تهوع
خستگی
واکسن اسپری بینی
ویروس های موجود در اسپری بینی ضعیف شده و اغلب علائم شدیدی ایجاد نمی کنند. عوارض جانبی این اسپری در کودکان، ممکن است به شرح زیر باشد:
آبریزش بینی
خس خس سینه
سردرد
استفراغ
درد های عضلانی
تب
عوارض جانبی این واکسن، در بزرگسالان عبارت است از:
آبریزش بینی
سردرد
گلودرد
سرفه
این عوارض خفیف، معمولا مدت کوتاهی بعد از دریافت واکسن شروع شده و ممکن است همه این علائم را نداشته باشند. تزریق واکسن آنفولانزا مانند دیگر تزریقات ممکن است باعث از حال رفتن فرد شود. در صورت احساس سرگیجه، تغییر در حس بینایی و یا وز وز گوش حتماً به پزشک خود اطلاع دهید. با این حال، در موارد نادر، این واکسن می تواند باعث بروز واکنش های آلرژیک شدید و حتی مرگ شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو