محدوده امن ذهنی چیست و چطور از آن خارج شویم؟

محدوده امن ذهنی چیست و چطور از آن خارج شویم؟


منبع: آرگا

158

1399/7/24

22:02


همانطور که می دانید محدوه امن ذهنی جزئی از فضای زندگی انسان محسوب می شود که فرد نمی تواند به راحتی از آن خارج شود و به همین منظور در این مقاله سعی داریم به بیان توضیحات بیشتر در مورد این مسئله و راهکار های خارج شدن از محدوده ذهنی اشاره کنیم با ما همراه باشید.

محدوده امن ذهنی چیست و چطور از آن خارج شویم؟

بهتر است بدانید که فضای امن در واقع کلمه ای است که اغلب به گوش ما می خورد و جلوی چشم ما به عنوان یک مکان تجسم می شود تا بتواند ما را از هر گونه خطری حفظ کند و به اصطلاح امینت جانی ما را تضمین نماید. نکته جالب این است که محدوده امن ذهنی تنها در جهان اطراف ما مفهومی ندارد و تنها مختص به امنیت جانی نیست زیرا که در ذهن هر انسان هم منطقه امنی تعریف شده که خارج از آن می تواند برای هر فردی استرس زا باشد.

آشنایی با محدوده امن ذهنی

قطعا تا به حال تجربه کرده اید که گاهی اوقات در انجام برخی از امور دچار استرس شده اید ولی در برخی مواقع دیگر توانسته اید به خوبی شرایط موجود را مدیریت نمایید و نکته مهم این است که علت این امور تنها به موضوع منطقه امن ذهنی شما باز می گردد زیرا زمانی که در انجام فعالیتی دچار استرس و اضطراب هستید و نمی توانید آن را به خوبی مدیریت نمایید یعنی انجام این کار خارج از محدوده امن ذهنی شما قرار دارد. توجه داشته باشید که منطقه ذهنی امن در واقع همان ایده آل ها و شرایطی است که شما در آن حس راحتی دارید و دوست ندارید به هیچ عنوان از شرایط خارج شوید. منطقه ذهنی شما معمولا با استرس و اضطراب رابطه مستقیم دارد. هرگاه بخواهید از این شرایط خارج شوید و تجربیات جدیدی را کسب کنید بدون شک دچار استرس خواهید شد اما مهم این است که برای دستیابی به اهدافتان باید از این منطقه خارج شوید زیرا در غیر اینصورت ممکن است پیشرفت و رشد شما تحت الشعاع قرار بگیرد و نمی توانید آنگونه که باید زندگی خود را پیش ببرید.

خارج شدن از محدوده امن ذهنی

به طور کلی کار های روزمره ای که به صورت مرتب در حال انجام آن هستید و یا افرادی که همیشه به راحتی می توانید با آن ها ارتباط برقرار نمایید همگی از جمله فعالیت هایی محسوب می شوند که در منطقه امن ذهن شما قرار دارند. به صراحت می توان گفت که منطقه امن برای هر فرد همان منطقه ای است که در آن هیچ گونه چالشی وجود ندارد و فرد ترجیح می دهد که همان جا باقی بماند. توجه داشته باشید محدوده امن ذهنی دایره ای راحت است که توسط مغز شما برای دور کردنتان از خطر های احتمالی ایجاد می شود و در طی آن مغز شما وظیفه دارد شما را از هر گونه ریسک که ممکن است عامل آسیب دیدنتان یباشد دور نگه دارد.

اصول خروج از منطقه امن ذهن:

بهتر است بدانید که یکی از راه های رشد منطقه ذهنی امن این است که ذهن ناخودآگاه خود را با افکار و تصاویر جدیدی از یک حساب بانکی بزرگ، بدنی سالم و پیراسته، دوستان جذاب و خانه ای رویایی از تمامی اهداف خود طوری بمباران کنید انگار از پیش محقق شده اند. در واقع شاگردی که برای انجام دادن این امور به کار می برید تاکید نامیده می شود. به طور کلی تاکید بیانه ای محسوب می شود که هدفی را در حالت از پیش تکیمل شده اش توصیف می کند. برای مثال «من از ایوان ویلای خودم واقع در ساحل زیبای شمال از تماشای غروب آفتاب لذت می برم» یا «من احساس سبک و سرزنده بودن در بدن بی نقص شصت و پنج کیلویی ام را تحسین می کنم».

علل بیرون رفتن از محدوده امن ذهنی

با گذر زمان متوجه می شوید که قفل های ذهنی خود ساخته چندا صحیح نیستند و شاید بدون آن ها نیز بتوان کار های بزرگ تری انجام داد و حتی بر باور های بیشتری از خود رسید. همچنین ممکن است به دلیل خروج از منطقه امن شکست بخوریم و یا شاید شرایط از این بدتر شود اما اتفاق های بهتری نیز در انتظار شماست که سبب رشدتان خواهد شد. گاهی اوقات ممکن است آنچه انتظار داریم پیش نیاید به همین خاطر می توان گفت که در منطقه امن گیر افتاده ایم و تلاشی برای تغییر نمی کنیم ولی بهتر است بدانید افراد موفق اغلب از محدوده امن خود خارج می شوند و هیچ گاه در محیطی ثابت نخواهند ماند و با تلاش و پشتکار زیادی که دارند به موفقیت می رسند. به همین خاطر باید بدانید که برای رشد و رسیدن به موفقیت باید از محدوده امن ذهنی خود خارج شوید و به سمت های جدیدی گام بردارید زیرا انجام این کار می تواند موجب افزایش اعتماد به نفس و رفع خجالت شود. در این روند معمولا افراد به دو دسته تقسیم می شوند که دسته اول کسانی هستند که از زندگی خود راضی اند و تلاشی در سوی پیشرفت خود نمی کنند و اغلب با طرز فکر ثابت ترجیح می دهند همیشه در منطقه امن خود باقی بمانند ولی دسته دوم افرادی هستند که برای تمام چیز های مورد علاقه شان تلاش می کنند تا آن را به دست بیاورند که در نتیجه از منطقه امن ذهنی خود خارج خواهند شد . آن ها برای رشد با مشکلاتی روبه رو می شوند و برخی چالش ها را می پذیرند. در این راستا بهتر است سطح یادگیری خود را افزایش دهید تا به راحتی در دنیای ناشناخته ها وارد شود و شخصیتتان را پرورش دهید زیرا تنها راه پیشرفت همین است.

محدوده امن ذهن و شناخت آن

معایب منطقه امن ذهن:

به طور کلی شخصی که حاضر نیست از این منطقه امن و دایره راحتی خودش خارح شود کمک کم دچار این حس خواهد شد که توانایی و یا به زبان ساده تر عرضه انجام هیچ کاری را ندارد و نسبت به خود دچار احساسات منفی خواهد شد. اینگونه افراد معمولا نسبت به تمام اتفاقات جدیدی که در اطراف آن ها رخ می دهد دچار شک و تردید هستید زیرا مدام استرس دارند که تغییرات جدید آرامش آن ها را بر هم نزند. توجه داشته باشید که راه رسیدن به موفقیت برای این افراد اغلب خیلی محدود است و به همین خاطر فرصت های جدید را به آسانی از دست می دهند. این افراد معمولا تجربه های جدید کسب نمی کنند و مادام بر باور های خود باقی می مانند و متاسفانه از بزرگ ترین باور های آن ها این است که استعدادی در رسیدن به اهداف بزرگ خود ندارند.

معایب منطقه امن ذهن

راهکار های خارج شدن از منطقه امن ذهن:

همانطور که متوجه شدید روش های بسیاری وجود دارد که از طریق آن می توانید از محدوده ذهنی خود خارج شوید که به همین منظور در ادامه به بیان برخی از آن ها پرداخته ایم:

متوجه شوید که چه چیزی در آن سوی محدوده امن قرار گرفته است:

توجه داشته باشید زمانی که تصوری در ذهن خود در مورد تغییرات دارید می توانید افزایش انگیزه تان را برای تحقق بخشیدن به آن افزایش دهید و بهتر است در این روند سه موردی را که قصد امتحان کردن دارید یادداشت نمایید و هر ماه با یکی از آن ها مقابله کنید. به طور با شروع چندین کار کوچک با چیز هایی که به آن ها علاقه مند هستید این انگیزه را فراهم می کند که راحت تر در خارج از محدوده امن ذهنی قدم بگذارید.

شکست را به عنوان مربی و یا معلم خود تصور کنید:

بهتر است بدانید که گاهی اوقات شکست می تواند درس بزرگی باشد و به همین خاطر آموزش خود برای دیدن شکست به عنوان یک معلم به تدریج تجربه کردن امور را راحت تر خواهد کرد. پیشنهاد می شود که در یک لحظه شما خود را به عنوان یک دانش آموز ببینید که در حال یادگیری راه های رسیدن به موفقیت است و از این طریق به افزایش موفقیت و مدیریت ذهن خود بپردازید.

راهکار های خارج شدن از محدوده ذهنی امن

با ناراحتی احساس راحتی کنید:

توجه داشته باشید که همواره آرزوی بیشتر و هرگز حل نشدن مشکلات نمی تواند برای کسانی که در مناطق راحتی خود به سر می برند ترسناک به نظر بیاید اما شما باید زندگی را زندگی کنید و مادام در تلاش برای ایجاد تغییرات بزرگ و کوچک باشید. ممکن است تغییرات برای یک مدت ناراحت کننده باشند اما پس از مدتی حالت عادی در شما ایجاد خواهد شد و حتی ناراحتی پیش آمده را نیز به یاد نمی آورید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو