علت اگزما در سر کودک

منبع: نی نی بان

99

1399/7/24

23:40


اگر دیدید که نوزادتان به شکلی مکرر و مداوم در حال خاراندن سر یا پیشانی خود است، ممکن است به انواع عارضه‌های پوستی دچار شده باشد. خارش‌هایی که روی سر به مدت زیادی ادامه پیدا می‎کنند و پوست سر را خشک، قرمز و پوسته پوسته می‎کنند اگزما هستند. از هر ده کودک، یکی دچار اگزمای پوست کف سر می‏شود. 

اگزما شایع ‏ترین دلیل خارش سر در کودکان
بشتر کودکان و نوزادانی که دچار خارش پوست سر می ‎شوند اگزما دارند. اگزما پوست سر را خشک و حساس می‎کند و یک پوست خشک به راحتی دچار شوره می‏شود، بنابراین در کودکانی که اگزمای سر دارند شوره هم دیده می‎شود. اگزمای کف سر یا سبورئیک درماتیت در نقاطی از بدن اتفاق می‏افتد که غدد چربی زیادی دارند، نقاطی مثل کف سر، بینی و پشت کمر. در نوزادان این عارضه بیشتر در سر دیده می‎‏شود. وقتی سن نوزاد بالاتر برود، علائم اگزمای سر معمولا به شوره خلاصه می‎شوند. دلیل دقیق اگزمای کف سر در نوزادان و کودکان مشخص نیست اما خیلی از متخصصان می‎گویند که ترکیبی از ژنتیک، مخمرهای طبیعی بدن، عوامل محرک شیمیایی مثل شامپو یا صابون و هوای سرد و خشک باعث ایجاد این بیماری (در پی ترشح بیش از اندازه غدد چربی) می‏شود. در نوزادان خیلی کم سن و سال، ممکن است هورمون‎‏های بدن مادر موجب ایجاد اگزما روی پوست سر بشوند.

علائم اگزمای پوست سر در نوزادان
این عارضه که معمولا در شش ماه دوم زندگی نوزاد از بین می‏رود، علائم پوستی مختلفی دارد:
پوسته پوسته شدن کف سر
قرمزی پوست یا تکه‏های جداشده آن به رنگ زرد
مشاهده نواحی صورتی روی پوست سر
التهاب پوست سر
خارش شدید

درمان اگزمای سر در کودکان
بهتر است برای بررسی دقیق خارش یا حساسیت پوست سر کودک به دکتر پوست مراجعه کنید و بعد از آن اقدام‎ مناسب را انجام دهید. اگر اگزما دلیل این حساسیت است، فعلا از مواد محرک و معطل روی پوست سر استفاده نکنید و حتی شامپویی که استفاده می‏کنید را متوقف کنید (از پزشک بپرسید با چه شامپویی باید پوست سر کودک را تمیز کنید). بدن کودک را مرطوب نگه دارید، برای این کار می‏توانید در خانه یک دستگاه بخور کوچک قرار بدهید. داروهای مختلفی مثل پمادهای کورتونی هم در رفع علائم اگزما موثر هستند. همچنین اگر این اگزما ناشی از حساسیت باشد، پزشک می‏تواند با تجویز آنتی‎‏هیستامین با حساسیت بدن کودک یا نوزاد مبارزه کند. اسپری‏ها و کرم‏های ضدقارچ هم برای کاهش التهاب پوست نوزاد سر مفید خواهند بود.
به تدریج و با بالاتر رفتن سن نوزاد، پوسته‎های اگزمایی روی سر او از بین می‎روند اما اگر ترشح غده‎های چربی ادامه پیدا کند ممکن است این پوسته‏‎ها به هم بچسبند و زوائد کوچکی روی سر او ایجاد کنند. این زوائد به موها و پوست سر کودک می‏چسبند و گاهی آن قدر محکم هستند که حتی با دست کنده نمی‎شوند. در این مواقع بهتر است بدانید که این زوائد نه قارچی هستند و نه خطرناک، تنها یک اگزمای ماندگار باعث ایجادشان شده. با مراجعه با پزشک یا خرید شامپوهای مخصوص اگزما می‏توانید آن‎ها را نرم کرده و به آسانی از پوست سر جدا کنید. خیلی از والدین به دلیل نرم بودن پوست سر نوزاد، از محکم شستن آن می‏ترسند و همین باعث ماندگاری این زوائد می‎شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو