زگیل پا در کودکان، چه علتی دارد؟

منبع: نی نی بان

80

1399/7/24

23:50


بیشتر بچه ‌ها جایی در طول دوران کودکی ‌شان زگیل را تجربه می ‎کنند. رایج ‎ترین سن تجربه زگیل از دوازده تا شانزده سالگی است و بیشترین زگیل‌های دوران کودکی روی دست به وجود می‌آیند. اما کف پا هم یکی از جاهایی است که در کودکان دچار زگیل می‌شود. زگیل کف پا بر خلاف زگیل دست معمولا دردناک است و می‌تواند برای بچه‌ها ناراحتی ایجاد کند. 

چرا کف پای کودکان دچار زگیل می ‎شود؟
قبل از هر چیز باید بدانید که زگیل یک عارضه ویروسی است و مثل تمام موارد ویروسی دیگر وقتی علائمش را نشان می‌دهد که ویروسش در بدن فعال شود. ویروس‌ اچ‏پی‌وی یا پاپیلوم انسانی، همان ویروسی است که در همه قسمت‏های بدن با رشد سریع سلول‎های لایه بالایی پوست، زگیل می‎سازد و در کف پا هم همین اتفاق می‎افتد. زگیل‌های کف پای کودکان ممکن است در هر قسمتی به وجود بیایند، از جمله زیر انگشتان یا زیر پاشنه. تنها تفاوت این زگیل‌ها با انواع دیگر زگیل‎های بدن این است که معمولا از پوست بیرون نمی‌زنند و به صورت یک پینه ضخیم خودشان را نشان می‎دهند. وقتی کودکان از درد شدید کف پا وقت راه رفتن شکایت می‏کنند یا در پوشیدن کفش مشکل دارند، بهتر است پایشان را برای تشخیص زگیل بررسی کنید. اما چطور این زگیل‏ها را از پینه تشخیص بدهیم؟ زگیل ممکن است در هر قسمتی از پا تشکیل شود اما پینه را فقط در جاهایی می‌بینید که محل تحمل فشار هستند. زگیل‏ها لایه لایه هستند و از پوست اطرافشان کاملا قابل تشخیص، در حالی که پینه قسمتی از پوست است.

زگیل کف پا چطور منتقل می ‎شود؟
معمولا کودکانی که سیستم ایمنی نسبتا ضعیف‎تری دارند دچار این عارضه پوستی می‌شوند، این یعنی بسیاری از کودکان ممکن است هیچوقت زگیل کف پا را تجربه نکنند. علاوه بر این، مهم است بدانید که زگیل کف پا به شدت مسری است و از تماس با فرد مبتلا یا تماس با وسایل آلوده مثل حوله، دستمال، استفاده از استخرها و ورزشگاه‎های عمومی یا حتی در مدرسه و زمین بازی ممکن است منتقل شود. از آن جایی که این زگیل برخلاف زگیل دست یا صورت می‏تواند حرکت کودک را دچار مشکل کند، باید بیشتر مراقب آلودگی‌های محیطی باشید.

زگیل پا دردناک است ولی خطرناک نیست
هرچه کودک کم سن و سال‏تر باشد، تحمل زگیل کف پا برایش سخت‎تر خواهد بود، انگار که در حال راه رفتن روی یک برجستگی همیشگی باشد. زگیل پا در واقع یک نوع رشد پوستی خوش‏‎خیم است که معمولا در قسمت کف پا ایجاد می‏شود و زگیل پلنتار هم نام می‏گیرد (plantar یعنی قسمت کف پا).. زگیل کف پا در کودکان معمولا خود به خود از بین می‏‎رود، اما در مدت زمانی طولانی.بیشتر زگیل‌های پلنتار نیازی به درمان فوری ندارند اما اگر کودک شما را ناراحت یا دچار درد می‎کنند، یا اگر در حال پخش شدن در قسمت‌های دیگر پا هستند می‌توانید با مراجعه به پزشکتان، به صورت سرپایی آن‎ها را از بین ببرید. پزشک معمولا با استفاده از سالیسلیک اسید این زگیل‌ها را از بین می‎برد. ممکن است پزشکتان یک داروی قوی‎تر برای شما تجویز کرده یا در مطب تزریق انجام دهد. در موارد شدید، جراحی و کریوتراپی یا روش انجماد با نیتروژن هم انجام می‎شوند.

چه زمانی باید نگران زگیل کف پا باشیم؟
درد، ورم، تب یا قرمزی پوست را تجربه می‎کند
زگیلی کف پایش دارد که ترشح ایجاد می‏کند.
اطراف زگیل کف پایش قرمز و ملتهب می‎شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو