علت کهیر پوستی در کودکان چیست؟

منبع: نی نی بان

120

1399/7/24

23:56


بیشتر کهیرهای پوستی به ویژه در کودکان و نوزادان خود به خود از بین می ‌روند. اما قسمت مهم ماجرا، پیدا کردن ریشه آن‏ها است. چون با وجود این که کهیر پوستی معمولا خطر طولانی‌مدتی ایجاد نمی‏‎کند می‏‎تواند پوست کودک یا نوزاد را دچار خارش یا سوزش کند، پس بهتر است آن‎ها را بشناسیم تا بتوانیم جلو دوباره آمدنشان را بگیریم.

ریشه کهیر پوستی در نوزادان و کودکان چیست؟
این کهیرها معمولا با یک واکنش آلرژیک همراه هستند. وقتی بدن کودک به یک عامل بیرونی حساسیت نشان بدهد، سلول ‎های خون هیستامین آزاد می‏کنند. رگ‌های نازک و کوچک زیر پوست، سرشار از این سلول‎ها شده و خون به سطح پوست می ‌آید. لکه ‌های قرمز روی پوست یا کهیرها، همین خون‎ها هستند. اما بچه‏ها بیشتر به چه چیزهایی حساسیت نشان می‌دهند؟
نیش حشرات
گرده گیاهان یا گل‌های خانگی
تغییر ناگهانی در آب و هوا، مثلا آلودگی هوای شهری
مواد غذایی مثل ماهی یا شیر
داروهای مختلف
حیوانات خانگی
و…

کهیر روی پوست کودکان چه ظاهری دارد و نشانه چیست؟
کهیرها همچنین می ‌توانند برآمده باشند. بیشتر کهیرها روی پوست کودکان یا شکلی جدا جدا دارند (شبیه به لکه‌های پراکنده رنگی روی پوست) یا به هم پیوسته هستند. کهیر فعال تا شش هفته بعد از نشان دادن اولین علائم از روی پوست می‎رود اما کهیر حاد مزمن به زمان بیشتری برای از بین رفتن نیاز دارد. علاوه بر این، باید بدانید که گاهی اوقات کهیر می‌تواند نشانه یک مشکل بزرگ‌تر باشد که جایی فراتر از پوست را درگیر کرده است. یک واکنش آلرژیک بزرگ‎تر که می‎تواند تورم، گرفتگی گلو، اشک چشم، اختلال در تنفس و حتی شوک آنافلاکسی را به همراه داشته باشد.

کهیر کودکان و نوزادان را چطور درمان کنیم؟
پزشک شما به سادگی می‎تواند کهیر پوستی را تشخیص بدهد. اما بهتر است وقت مراجعه به متخصص پوست و مو، دقیقا بدانید کودک در چند روز پیش از ظهور علائم در چه محیطی قرار داشته، با چه وسایلی کار کرده و چه غذاهایی خورده. همچنین ممکن است پزشک برای تشخیص دقیق آزمایش خون یا آلرژی انجام بدهد. کهیرهای خفیف گذرا، بیشتر اوقات نیاز به درمان پیشرفته ندارند و تنها با دوری از عامل حساسیت‏زا از بین می‌روند اما ممکن است پزشک برای جلوگیری از انتشار هیستامین در جریان خون و بیشتر شدن کهیر، آنتی‌هیستامین تجویز کند. برای درمان کهیر پوستی کودک یا نوزادتان به هیچ عنوان سرخود به او داروی ضدحساسیت ندهید و داروهایی که برای شما خوب بوده‎اند را به او نخورانید. خیلی از داروها خودشان در بدن کودکان واکنش‌های حساسیت‌زا ایجاد می‏‎کنند که ممکن است عواقبی خیلی بدتر از کهیرهای پوستی داشته باشند. بهبود کهیر ممکن است از چند هفته تا چند ساعت طول بکشد، همه چیز به سن و سال کودک و نوع کهیر بستگی دارد.

بهتر است خانه را از موارد حساسیت ‌زا خالی کنید
کودکان سیستم بدنی حساسی دارند و پوستشان به چیزهایی حساسیت نشان می‌دهد که برای ما عادی هستند. بنابراین بهتر است از سلامت و حساسیت‎زا نبودن گل و گیاه خانگی‏تان مطمئن شوید، درمورد حیوانات خانگی با پزشک مشورت کنید و قبل از سفر حتما شرایط آب و هوا را بررسی کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو