داود خسروی از برقراری ارتباط با زنجیره تامین خودرو خبر داد و گفت: مسایل فنی موجود برخی از شرکت‌های قطعه‌ساز نیز در حوزه فرآیند تولید و طراحی قطعه در حال شناسایی و تعریف مساله و حل آن است.

وی با اشاره به پروژه‌های کلان توسعه ای جتکو گفت:‌ نمونه‌سازی یونیت مدیریت عملکرد موتور (ECU)، طراحی پلتفرم الکتریکال خودرو شامل طراحی الزامات، معماری شبکه و طراحی نودهای شبکه الکترونیک خودرو با مالکیت معنوی ایران خودرو از جمله این پروژه‌ها است. پلتفرم الکتریکال پروژه‌ای است که ظرف ۲۴ ماه آینده با مالکیت معنوی و دانشی ایران خودرو به بهره‌برداری خواهد رسید و بدیهی است ساخت قطعات مهم الکترونیکی توسط قطعه‌سازان براساس پروتکل‌های طراحی شده محقق خواهد شد.

مدیرعامل جتکو با بیان این که مطابق با نقشه راه محصولات ایران خودرو طراحی خودروی تمام برقی هم در دستور کار جتکو قرار دارد، تصریح کرد: خودروهای نمونه‌ای را از شرکت‌های معتبر جهانی تهیه کرده‌ایم که با کسب دانش از طریق مهندسی معکوس، به دنبال باز طراحی و نمونه‌سازی خودروی تمام برقی با تکیه و تمرکز برساخت داخلی کردن اجزای آن هستیم. 

وی افزود: محصول جدید بنزینی ایران خودرو (محصول پروژه K۱۳۲) که استعداد مناسبی در پلتفرم آن برای برقی سازی پیش بینی شده، به عنوان خودروی برقی این شرکت در نظر گرفته شده است و نمونه اولیه آن تا کم‌تر از ۱۸ ماه و تولید انبوه نیز یک سال بعد از نمونه سازی می تواند آغاز شود. 

ایران خودرو

خسروی قوای محرکه خودرو را یکی دیگر از اجزای مهم پلتفرم خواند و با بیان این که برنامه های خوبی درخصوص توسعه موتور و گیربکس در شرکت‌های ایپکو و نیرو محرکه در دست اقدام است، افزود، مطابق نقشه راه گیربکس ایران خودرو توسعه گیربکس شش سرعته و اتوماتیک در دستور کار شرکت نیرو محرکه بوده و همکاری جتکو در زمینه طراحی و نمونه سازی یونیت کنترلی گیربکس اتومات (TCU) و دستگاه‌های تست انتهای خط شرکت نیرومحرکه ادامه دارد.

وی میزان صرفه‌جویی ارزی ناشی از تحقق پروژه‌های جتکو را سالانه چند میلیون دلار دانست و گفت: در خودکفایی طراحی و نمونه سازی سخت افزارECU و نرم افزار پایه آن موفق عمل کرده‌ایم و با تکمیل همه جانبه این پروژه با استفاده از پتانسیل‌های موجود در گروه صنعتی ایران‌خودرو تا یک سال آینده نمونه کامل ECU (نرم افزار و سخت افزار) به خودکفایی کامل می رسد. 

مدیرعامل جتکو تصریح کرد: برخی از پروژه‌های کلان جتکو از سوی معاونت علمی و فن آوری ریاست جمهوری نیز مورد حمایت قرار گرفته است و باعث شده تا با سایر مجموعه‌های دانش بنیان و استارت آپ نیز مرتبط شویم.

خسروی در ادامه از سایر پروژه های کمک طراحی و حتی فرآیندی نیز نام برد و اظهار امیدواری کرد: تا پایان امسال طراحی کامل نرم افزار دیجیتالی تست تصادف عابر پیاده، تکمیل و تحویل مرکز تحقیقات خواهد شد. همچنین نمونه سازی ماده پولیش قابل استفاده در فرآیند پولیش کاری سالن‌های رنگ، مراحل پایانی را طی می کند و به‌زودی قابل تولید در یکی از شرکت‌های زیر مجموعه گروه صنعتی ایران خودرو خواهد بود. نمونه اصلی این ماده با قیمت بسیار بالا از منابع خارجی تامین می شد و با داخلی سازی آن همراه با کیفیت همتای خارجی، صرفه جویی قابل توجهی در تامین داخل ایران خودرو و خدمات پس از فروش محقق خواهد شد.

وی ضمن اشاره به رسالت جتکو در توسعه فعالیت‌های پژوهشی اثربخش و حل مساله در زنجیره ارزش تولید خودرو، خواستار حمایت از فعالیت‌های دانشی این شرکت توسط نهادها و سازمان‌های بیرونی مرتبط شد و گفت: نهادهای مختلفی از جتکو بازدید کرده‌اند و با توجه به اهمیت فعالیت‌های دانش محور این شرکت در سطح ملی، وعده حمایت از آن را داده‌اند که امیدواریم به صورت عملی محقق شود.