عواملی که خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می‌دهد

42

1399/7/25

11:36


یک متخصص رادیو انکولوژی با اشاره به عوامل موثر در افزایش ریسک سرطان پستان، گفت: یکی از موثرترین عوامل برای ابتلا به سرطان پستان چاقی‌های شکمی است که با اصلاح سبک زندگی ‌می‌توان ریسک ابتلا را کاهش داد.

عواملی که خطر ابتلا به سرطان سینه را  افزایش می‌دهد

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر یعقوبی با اشاره به اینکه شیوع و بروز سرطان پستان بالا است، گفت: در تمام دنیا شایع‌ترین سرطان در میان زنان سرطان پستان است و در ایران نیز آمار به همین شکل است. از هر ۶ یا ۷ خانم، یک نفر در طول حیات خود ممکن است به سرطان پستان دچار شود. 

وی افزود: معمولا تصور این است که سرطان پستان فقط در خانم‌ها اتفاق می‌افتد در حالی که مشخص شده حدود یک درصد از سرطان‌های پستان در آقایان هم دیده می‌شود در نتیجه هر توده‌ای که در بافت سینه آقایان دیده می‌شود باید بررسی شود. 

وی با اشاره به کاهش سن ابتلا به سرطان پستان، تصریح کرد: در ۲۰ سال گذشته اعلام می‌شد سرطان پستان در سنین ۵۰ تا ۶۰ سال مشاهده می‌شود اما به نظر می‌رسد ریسک ابتلا به سمت ۳۵ تا ۴۰ سال رفته است. 

 یعقوبی با تاکید بر اینکه ۱۰ تا ۱۵ درصد سرطان‌های پستان وابسته به ژنتیک است، ادامه داد: اما عوامل محیطی نیز نقش بسزایی در بروز سرطان پستان دارند. استفاده از غذای مناسب و پاسخ مناسب به نیاز غذایی بدن یکی از عوامل محیطی موثر است، همچنین حدود ۷۵ دقیقه ورزش هفتگی یا ۱۵ دقیقه ورزش روزانه کمک می‌کند بروز سرطان پستان کاهش یابد.

داشتن وزن متعادل ریسک ابتلا به سرطان پستان را کاهش می‌دهد، زیرا چاقی‌ها و سبک زندگی نامناسب بر ابتلا به سرطان پستان تاثیرگذار است؛ ابتلا به سرطان پستان حدود ۷۰ تا ۷۵ درصد وابسته به هورمون‌های زنانه‌ای است که در بافت چربی ایجاد می‌شوند که معمولا چاقی‌های شکمی مسبب بروز این هورمون‌های زنانه خواهند بود. 

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو