رفع بوی سوختگی شیر با اقدامی ساده

رفع بوی سوختگی شیر با اقدامی ساده


منبع: آرگا

95

1399/7/25

17:06


شیر از نوشیدنی های بسیار با کیفیت و خوشمزه است که در صورت ته گرفتن و سوختگی، امری ناراحت کننده تلقی می شود. برای رفع بوی سوختگی شیر با ما در ادامه این مطلب همراه شوید.

رفع بوی سوختگی شیر با اقدامی ساده

همه ما در زندگی برای یک بار هم که شده تجربه سوختگی شیر را داریم و می دانیم که چه تاثیری بر روی قابلمه و ظرف هایمان دارد. به طور کلی سوختگی قسمت های سیاه و بد بویی بر روی ظروف به جای می گذارد که برای هیچ یک از خانوم ها خوشانید نمی باشد. از این رو در ادامه این مطلب به معرفی روش رفع بوی سوختگی شیر پرداخته ایم.

آشنایی با خواص شیر

شیر

همان طور که می دانید شیر از دیگر نوشیدنی های بسیار خوشمزه و با کیفیت است که اکثرا رایحه و طعم فوق العاده ای را دارا است. به طور کلی این نوشیدنی به زودی فاسد نمی شود و طعم خوشمزه آن را در صورت نگهداری به دورن یخچال می توان تا مدت ها چشید. در این رابطه برخی از سودجویان به شیر موادی می افزایند که علاوه بر کاستن خواص آن، به زودی فاسد نیز می شود و می تواند به بروز اسهال نیز منجر گردد.

  • رفع بوی سوختگی شیر

اگر شیر به مدت طولانی بر روی شعله باقی مانده و حالا سوخته و یا ته گرفته شده است، لزومی ندارد که آن را دور بریزید بلکه برای از بین بردن بو و طعم سوختگی آن می توانید از این روش استفاده کنید.

  1. در ابتدا قابلمه شیر را به درون آب سرد قرار دهید.
  2. در حدود ۱ هشتم قاشق چایی خوری نمک به آن اضافه کنید و کمی صبر کنید تا تاثیرش را به روی طعم و بوی شیر قائل شود.

نکته:

توجه داشته باشید که برای جلوگیری از بروز این امر می توانید؛ به شیر درون قابلمه مقداری شکر اضافه کنید اما آن را هم نزنید.

ویژگی های شیر با کیفیت

  • تست عدم آب در شیر

همان طور که می دانید کم نیستند افراد سوجویی که به شیر آب اضافه می کنند و سپس با تمام بی وجدانی آن را می فروشند. برای تشخیص این امر می توانید از تست گفته شده در ادامه مطلب استفاده کنید.

  1. ۱ قطره شیر را به روی سطح صاف و صیقلی که مقداری شیب نیز می باشد، بریزید.
  2. اگر به شیر آب اضافه شده باشد بر روی سطح یک خط به رنگ سفید کمرنگ مشاهده می شود و اگر این چنین نبود می توان گفت که شیر با کیفیت و بدون اضافه شدن آب خریداری کرده اید.

همچنین شیر هایی که به آن ها آب اضافه می شود، از طعم و مزه خاصی برخوردار نمی شوند و در نهایت بی مزه نیز می باشند.

رفع بوی سوختگی شیر به چه صورت امکان پذیر است؟

  • تست عدم نشاسته

برای تشخیص وجود نشاسته در ترکیات شیر می توانید ۱ قطره محلول ید به مقداری شیر جدا شده اضافه کنید. اگر شیر به رنگ آبی در آمد بدان نشانه است که در ترکیبات آن نشاسته وجود دارد.

همچنین توجه داشته باشید که شیر ته گرفته در صورت عدم نشاسته بسیار نازک و رشته رشته است، در حالی که ته دیگ شیر دارای نشاسته ضخیم می باشد.

  • تست عدم روغن vanaspati

برای تست وجود و یا عدم این روغن که مشابه روغن پالم است می توانید در محیطی کاملا آزمایشگاهی؛ ۳ میلی لیتر شیر را به درون لوله های آزمایشگاهی بریزید و سپس اسید هیدروکلریک به آن اضافه کنید. اگر پس از گذشت ۵ دقیقه، شیر به رنگ قرمز در آمد؛ بدان معناست که این روغن را در ترکیبات خود دارا است.

  • تست عدم مواد شوینده

برای انجام این تست می توانید ۵ میلی لیتر آب را به درون ۵ میلی لیتر شیر اضافه کنید و در طی ۵ دقیقه با یک دیگر ترکیب کنید. اگر بر روی شیر کف هایی ایجاد شد؛ بدان معناست که در ترکیبات آن مواد شوینده نیز به کار رفته است.

  • تست عدم شیر خشک

برای تشخیص این امر می توانید سر سوزنی را به درون شیر فرور ببرید و سپس بیرون آورید. اگر زمان بیشتری برای چکیدن قطرات از سر سوزن لازم بود، بدان معناست که شیر خالص و اگر این چنین نبود در ترکیبات خود شیر خشک دارا است.

  • تست عدم جوش شیرین

قابل به ذکر است که از شیری برای ماندگاری بیشتر و جلوگیری از فاسد شدن استفاده می کند که در این صورت نمی توان جواب قطعی برای وجود و یا عدم جوش شیرین به ترکیبات شیر بیان کرد. به طور کلی جوش شیرین در خواص شیر تاثیر چندانی ندارد اما با انجام فرایند های متفاوت در آزمایشگاه می توان به تشخیص این ماده در شیر پی برد.

معرفی روش های رفع بوی سوختگی شیر

همچنین در صورت آموزش و آشنایی با روش رفع بوی سوختگی برنج بر این لینک کلیک نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو