به گزارش ان بی سی نیوز، «گریچن ویتمر» فرماندار ایالت «میشیگان»آمریکا گفت که از واکنش« وحشتناک» دونالد ترامپ  رئیس جمهور آمریکا بعد از آن  که مسئولان فدرال فاش کردند که توطئه ربودنش در انتخابات نوامبر را خنثی کردند، «شوکه» شده است.

ویتمر در گفت و گو با شبکه تلویزیونی ان بی سی نیوز گفت که در لحظه اعلام خنثی شدن عملیات ربودن «بسیاری از همکاران محافظه کار،جمهوریخواه و دموکرات با من تماس گرفتند تا به من بگویند که آیا حال من و حال خانواده ام خوب است؟».

وی افزود: «این کار را آدم های محترم انجام می دهند ولی متاسفانه واکنش کاخ سفید این نبود».

ساعاتی بعد از این مصاحبه که صبح روز پنجشنبه انجام شد، ترامپ به شبکه فاکس نیوز گفت:« ویتمر می خواهد تبدیل به یک دیکتاتور شود، مردم نمی توانند تحملش کنند».

جمعه هفته گذشته پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) شش نفر را به اتهام توطئه علیه دولت ایالتی میشیگان و برنامه‌ریزی برای ربودن گرچن ویتمر، فرماندار دموکرات این ایالت بازداشت کرد.

این افراد متهم شده‌اند که دست‌کم از تابستان امسال موضوع ربودن فرماندار میشیگان را، پیش از انتخابات ریاست جمهوری در سوم نوامبر، به بحث گذاشته‌اند.

منابع خبری بامداد جمعه ۱۸ مهرماه (نهم اکتبر) به نقل از دادستان ایالتی گزارش دادند که اف‌بی‌آی از طریق منابع اطلاعاتی، ماموران نفوذی و شنود گفت‌وگوهای متهمان، این توطئه را کشف و خنثی کرده است. او متهمان را «خشونت‌طلبان افراطی» توصیف کرد.

طرح سرنگونی خشونت‌آمیز دولت ایالتی

در ارتباط با این پرونده هفت دیگر نیز دستگیر شده‌اند. بازداشت افراد مظنون چهارشنبه شب و قبل از اعلام این خبر انجام شد. اف‌بی‌آی از ابتدای سال جاری از طریق شبکه‌های مجازی متوجه وجود گروهی شد که درباره «سرنگونی خشونت‌آمیز» برخی دولت‌های ایالتی با هم بحث می‌کردند. دو نفر از این افراد بین بازداشت‌شدگان هستند.

گفته می‌شود یکی از افراد مظنون برای جلب حمایت از طرح توطئه با یک عضو گروهی شبه‌نظامی در میشیگان وارد گفت‌وگو شده است. ظاهرا او در میانه ماه ژوئن در یک گفت‌وگوی تلفنی گفته است که برای حمله به مقر دولت در شهر لنسینگ، مرکز ایالت میشیگان، و گروگان‌گیری شخصیت‌هایی مانند گرچن ویتمر برای محاکمه به اتهام «خیانت» به ۲۰۰ مرد نیاز دارد.

همین مظنون در حال زیر نظر گرفتن خانه ویلایی فرماندار میشیگان گفته که ویتمر «قدرتی غیرقابل کنترل» دارد و افزوده «او به قدرتی که دارد عشق می‌ورزد».

بازداشت هفت عضو یک گروه افراطی مسلح

به گفته مقام‌های قضائی محلی هفت نفری که طبق حکم بازداشت شده‌اند، اعضای گروه شبه‌نظامی «ولورین واچمن» هستند. آنها متهم شده‌اند که در پی یافتن آدرس ماموران پلیس برای حمله به آنها و راه‌اندازی جنگی داخلی بوده‌اند. این افراد ظاهرا برای حمله به مرکز دولت ایالتی در پایتخت میشیگان برنامه‌ریزی و تمرین هم کرده‌ بودند.

گرچن ویتمر یکی از شخصیت‌های در حال پیشرفت حزب دموکرات به شمار می‌رود. از او به عنوان یکی از گزینه‌های معاون اولی جو بایدن در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری نام برده می‌شد.

سیاست‌های سخت‌گیرانه فرماندار میشیگان در بحران کرونا از طرفی به علت کارآمدی و نتیجه‌بخش بودن با استقبال و تمجید زیاد روبرو بوده از طرف دیگر با حمله‌های تند دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا مواجه شده که همواره کوشیده خطر پاندمی را کوچک جلوه دهد.

حامیان ترامپ و مخالفان سیاست‌های سخت‌گیرانه بارها در شهر «لنسینگ» تظاهرات به راه انداخته و فرماندار دموکرات میشیگان را به خودکامگی و ستمکاری متهم کرده‌اند.

فرماندار میشیگان ضمن قدردانی از دادستانی و ماموران پلیس فدرال ابراز امیدواری کرد با محاکمه بازداشت شد‌گان این «مردان مریض و شرور» به سزای اعمال خود برسند.

انتقاد شدید از ترامپ

ویتمر همچنین با حمله شدید به دونالد ترامپ او را به پشتیبانی از گروه‌های راست‌گرای افراطی و ناسیونالیست متهم کرد و افزود، «رئیس جمهوری آمریکا هفته گذشته از محکوم کردن نژادپرستانی که نفرت‌پراکنی می‌کنند خودداری کرده است».

او دونالد ترامپ را متهم کرد، در دورانی که بیش از هر زمان دیگر به انسجام و وحدت ملی برای حفاظت از سلامت شهروندان نیاز است، از بحران کرونا برای اهداف سیاسی سوءاستفاده می‌کند.

شیوع کرونا یکی از موضوع‌های محوری مناظره‌های انتخاباتی به شمار می‌رود. این موضوع در نخستین مناظره «جو بایدن» و ترامپ مطرح شد و در مناظره چهارشنبه شب  دو هفته پیش «مایک پنس» و «کاملا هریس»، معاونان دو رقیب انتخابات ریاست جمهوری نیز جایگاه خاصی داشت.