منارجنبان اصفهان؛ دیدنی حیرت آور در نصف جهان

منبع: همگردی

80

1399/7/25

20:02


شگفت انگیزترین ویژگی یک بنای 700 ساله می تواند تکان خوردن مناره هایش باشد و منارجنبان اصفهان مردم سرتاسر جهان را برای تماشای این ویژگی فوق العاده به ایران دعوت می کند. این راز معماری هنوز برای بسیاری از معماران معروف و دانشمندان دنیا پنهان مانده و هنوز کسی نتوانسته تا توضیحی برای علت لرزش منارجنبان پیدا کند. تنها نظریه و توضیح پیشنهادی، پدیده فیزیکی رزونانس است. با ما در این مقاله جذاب و خواندنی همراه شوید تا قدری بیشتر شما را با عجایب منارجنبان آشنا نماییم.

منارجنبان اصفهان

تاریخچه

منارجنبان اصفهان مربوط به دوره ایلخانیان است. ساخت این بنا مربوط به سال 1337 میلادی و در زمان سلطنت الجایتو، حاکم مغول بوده و بعنوان مقبره عمو عبدالله کارلادانی شناخته می شود. براساس مقاله عجایب منارجنبان باید بدانید که این سازه شامل یک ایوان، دو مناره و حیاطی بوده که مجموعه را احاطه کرده اند.

مشخصه منحصر بفرد بنا چیست؟

منارجنبان اصفهان تنها سازه تکان خورنده جهان نیست. شما در عربستان سعودی و عراق نیز می توانید سازه های مشابهی را پیدا کنید اما، در منارجنبان فقط مناره نیست که تکان می خورد، بلکه سقف نیز همراه با مناره ها تکان خورده و علت لرزش منارجنبان، این بنا را در جهان منحصر بفرد کرده است. براساس مقاله عجایب منارجنبان باید بدانید که ایوان در ارتفاع ده متری از سطح زمین قرار دارد و هر یک از این مناره ها هفت متر از ایوان بلندترند و با آجر به شیوه ای استادانه ساخته شده اند.

مشخصه منحصر بفرد بنا چیست؟

چطور می توانیم به دیدن این بنا برویم؟

با توجه به تراکم آثار تاریخی در اصفهان، شما در خیابانهای شهر علائم رهنمایی زیادی را می بینید که به شما در پیدا کردن آثار و بناها کمک می کنند. اما، اگر بخواهم دقیق راهنماییتان کنم، منارجنبان در غرب اصفهان، در 6 کیلومتری شمال معبد آتشگاه و قبل از رسیدن به تپه آتشگاه قرار دارد. این بنای یادبود هر روز از ساعت 9 صبح تا 17 آماده پذیرش بازدیدکنندگان است. در طول روز، مناره ها 5 بار توسط مسئولین حرکت داده می شوند بنابراین، اگر می خواهید در طی بازدیدتان مراحل تکان خوردن مناره ها را ببینید، بهتر است در ساعات 10:30، 12 صبح، 13:30، 15 یا 16:30 عصر برای بازدید مراجعه کنید. در روزهای بارانی مناره ها را تکان نمی دهند و برای محافظت از بنای تاریخی به بازدیدکنندگان اجازه ورود به طبقه بالا و سقف داده نمی شود.

چطور می توانیم به دیدن این بنا برویم؟

در ادامه بخوانیدسفر به اصفهان | شهری با عالمی از دیدنی های رنگارنگ

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو