روز تربیت بدنی و ورزش؛ روز بها دادن به جسم و روان

روز تربیت بدنی و ورزش؛ روز بها دادن به جسم و روان


منبع: همگردی

240

1399/7/26

08:02


صبح اگر سعی کنیم کمی زودتر از معمول، دل از پتوی گرم و نرم خود بکنیم و به پارک و بوستانهای شهر برویم، افرادی را خوهیم دید که با لبخندی گرم بر چهره و بر تن داشتن گرمکن ورزشی در حال دویدن، طناب زدن و نرمش کردن هستند. دیدن آنها ممکن است ما را هم به وجد آورد و شاید کیف خود را رها ساخته و با آنان هم صحبت شویم و به بدن خود نیز کش و قوسی دهیم. ورزش در هر سنی لازمه طراوت و سلامت بدن هست، چهره را شاداب می کند و روحی تازه در جسم خسته می دمد. ورزش سلامت قلب و مغز را تضمین کرده و طول عمر آدمی را افزایش می دهد. 26 مهر، روز تربیت بدنی و ورزش نامگذاری شده است. با ما در مقاله هفته تربیت بدنی و ورزش همراه شوید تا بدانید که روز تربیت بدنی چه روزی است و پی به اهمیت ورزش ببرید.

تربیت بدنی و ورزش

تاریخچه

در بین اهالی مشرق زمین، ایران تنها کشوری بود که اهمیت فوق العاده ای به تربیت بدنی و ورزش می داد. به جز ایران، در کشورهای اروپایی نظیر انگلستان و همچنین آمریکا نیز به ورزش بها داده شده و برای آنها سلامت جسم و روح مهم است. ورزش در ایران در سنت، فرهنگ و اخلاق ایرانیان ریشه دارد. آنها تربیت بدنی را وسیله نیرومندی می دانستند و ناتوانی و سستی را مایه ناراستی می پنداشتند. آنان گمان می کردند که زندگی بهتر، سلامت جامعه و توسعه و پیشرفت به عقل سالم و بدن سالم نیاز دارد.

در یکی از کتابهای باستانی آمده که ورزش در ایران باستان با هدف سلامت، شادابی و آماده شدن برای دفاع از کشور شکل گرفت و هدف اصلی آن تربیت جوانان بود. تیراندازی، کوهنوردی، شمشیرزنی، اسب دوانی، ارابه رانی، مشت زنی، شنا و کشتی در سرزمین مادری ما رواج داشت. ایرانیان شکار و شکارگاه را آموزشگاه حقیقی جنگ می پنداشتند و جوانان ایرانی در شکار، سحرخیزی و بردباری و در راه رفتن، دوندگی و تیراندازی آمادگی روحی و چابکی را یاد می گرفتند.

ورزش در ایران باستان

اثرات ورزش بر جسم و روح آدمی

براساس مقاله روز تربیت بدنی چه روزی است، باید بدانید که ورزش سبب رشد اخلاقی و منش افراد می شود. ورزش سبب می گردد تا حس همکاری در بین افراد جامعه تقویت شود. خصوصیاتی مانند بزرگواری، شجاعت، استواری و ثبات قدم می تواند از راه ورزش گسترش می یابند. ورزش افزون بر تقویت بنیه فردی، بنیه اجتماعی را نیز تقویت کرده و ویژگی های پسندیده اخلاقی را بارور می سازد. برخی از دختران سراسر جهان در دوران نوجوانی دچار مشکلات جسمی هستند که از بی تحرکی سرچشمه می گیرد. برای رفع این مشکلات بیش از همه باید فرهنگ ورزش برای تأمین سلامت و بهداشت روح و جسم افراد تقویت شود.

ورزش افزون بر سلامت جسم، از گرایش فرد به ناهنجاری ها و اعتیاد نیز جلوگیری خواهد کرد. بانوان باید بیش از دیگران به اهمیت ورزش توجه کنند و در نظر داشته باشند که آنان پرورش دهندگان نسلهای آینده جامعه بوده و سلامت جسم، فکر و روح آنان بر اندیشه و انگیزه فرزندان تأثیر مستقیم دارد. بانوان، با ورزش افزودن بر سلامت جسمانی و نیروی بدنی، به آرامش روانی می رسند و با سلامت روانی آنان، محیط خانه نیز از شادابی و تحرک بهره مند می گردد. علم پزشکی از ورزش بعنوان عاملی برای بهبود جسم و روح بیماران بهره می برد و برای برطرف شدن بسیاری از نشانه و پی آمدهای منفی بیماری، آنان را به ورزش تشویق می کند.

ورزش بانوان

کلام پایانی

تربیت بدنی و ورزش بر سلامت روان مؤثر است. براساس مقاله روز تربیت بدنی و ورزش باید بدانید که تحقیقات نشان می ‏دهند که مواردی نظیر افسردگی و اضطراب در اثر فعالیت فیزیکی بهبود یافته و ورزش بعنوان یک عامل حمایتی در درمان بیماری پذیرفته شده است. ورزش به همراه رژیم غذایی، عدم استعمال مشروبات الکلی و دخانیات و انجام مراقبت‏ های دوره‏ ای، در پیشگیری از بیماری ‏ها و رسیدن به بالاترین سطح سلامتی و بازدهی اجتماعی نقش دارد. ورزش‏های سبک مانند پیاده ‏روی، باعث مصرف انرژی شده و سهم بسیاری در کنترل وزن و کاهش چربی در بدن دارند. برای گرامیداشت هفته تربیت بدنی و ورزش، شعری زیبا را به این متن اضافه کردیم تا بتواند چراغ راه فرزندان این خاک باشد:

تن زنده والا به ورزندگی است

که ورزندگی مایه زندگی است

به ورزش گرای و سرافراز باش

که فرجام سستی سرافکندگی است

ز ورزش میاسای و کوشنده باش

که بنیاد گیتی به کوشندگی است

ورزش

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو