تجمع آب در دهان چه دلیلی دارد و چطور این مشکل را رفع کنیم؟

تجمع آب در دهان چه دلیلی دارد و چطور این مشکل را رفع کنیم؟


منبع: آرگا

195

1399/7/26

09:05


به طور کلی تجمع آب در دهان ممکن است در اثر عوامل مختلفی ایجاد شود و موجب ناراحتی افراد شود اما نگران نباشید چون که در این مطلب سعی داریم به بیان راهکار های کنترل و رفع ریخته شدن آب دهان بپردازیم با ما همراه باشید.

تجمع آب در دهان چه دلیلی دارد و چطور این مشکل را رفع کنیم؟

به طور کلی شاید برای شما نیز پیش آمده باشد که آب دهانتان به یک باره افزایش پیدا کرده و در واقع این امر ممکن است به دلایل گوناگونی رخ دهد که در اغلب موارد به خودی خود رفع می گردد. توجه داشته باشید که کارکرد بزاق دهان به گونه ای است که سطح دهان را مرطوب و تر نگه می دارد و می تواند باعث پیشگیری از پوسیده شدن دندان ها شود.

تجمع آب در دهان

بهتر است بدانید زمانی که از خواب بیدار می شوید می بینید که بالشتان با آب دهان خیس شده است و متوجه می شوید علت آن ریختن آب دهان در خواب بوده است. به طور کلی بزاق اضافی از دهان شما به بیرون می ریزد و هر چند که ممکن است این اتفاق موجب ناراحتی شود اما اغلب در مواقع خواب رخ می دهد. در طول شب بازتاب قورت دادن مشابه سایر ماهیچه های صورت است و این می تواند بدین معنی باشد که بزاق شما می تواند به تدریج انباشته شود و حتی برخی از آن ها از میان دو طرف دهان شما به بیرون بریزند. توجه داشته باشید که شرایط پزشکی برای این مشکل با نام هایپرسلویشن شناخته می شود و از منظر آن ریختن آب از دهان در هنگام خواب می تواند نشانه ای از وضعیت عصب، اختلال خواب و یا دیگر شرایط سلامتی باشد. گاهی ممکن است پس از بروز یک اتفاق مانند سکته مغزی یا فلج مغزی و یا حتی ام اس دهان بزاق بیشتری تولید کند اما بهتر است زود قضاوت نکنید زیرا تمامی علل ریخته شدن آب از دهان این عوامل نیستند.

نشانه های تجمع آب در دهان

علل ریخته شدن آب از دهان:

همانطور که متوجه شدید تجمع آب در دهان می تواند بر اثر عوامل مختلفی اتفاق بیافتد که در ادامه سعی داریم به بیان برخی از آن ها به صورت کاملا مجزا بپردازیم:

وضعیت خواب نامناسب:

معمول ترین علل ریختن آب دهان هنگام خواب بسیار ساده است و بهتر است بدانید که این کار معمولا با جاذبه انجام می گیرد. در واقع وضعیتی که شما با آن می خوابید اغلب می تواند منجر به تحمع بزاق در دهان شما شود و این موضوع در افرادی که بر روی پهلو می خوابند احتمال بیشتری دارد. توجه داشته باشید که همچنین اگر افرادی از طریق بینی تنفس می کنند و یا مسیر های سینوسی تنگی دارند بزاق انباشته شده در دهانشان ممکن است هنگام تنفس از دهان خارج شوند.

سینوس های بسته شده:

به طور کلی اگر به خاطر سرماخوردگی گرفتگی بینی دارید و یا عفونتی دارید ممکن است متوجه بیش از حد بودن بزاق دهان خود شده باشید زیرا اگر به صورت مرتب مجاری سینوسی و یا سینوس شما مسدود شده باشند ممکن است در تمام طول شب آب از دهان شما بیرون بریزد. در واقع سینوس های بسته شده باعث می شوند که شما وقتی خواب هستید از دهان خود تنفس کنید و در نتیجه تنفس دهان منجر به تولید بزاق بیشتر خواهد شد.

علت های جمع شدن آب در دهان

ترش کردن معده:

بهتر است بدانید که اختلال گرد یا همان ترش کردن یکی از بیماری های گوارشی شناخته می شود که در آن محتویات معده شما به سمت مری باز می گردد و به آستر مری آسیب خواهد رساند. همچنین که ترش کردن می تواند موجب ایجاد مشکل قورت دادن و بلعیدن شود و یا به تدریح موجب احساس وجود چیری در گلو گردد.

عوارض جانبی دارو ها:

به طور کلی برخی از داروها می توانند موجب افزایش آب دهان شوند که از میان آن ها می توان به دارو های ضد روان شناحتی به ویژه کلوزاپین و داروی مناسب برای درمان آلزایمر اشاره نمود.

اختلال در بلع و قورت دادن:

دیسفاژی در واقع عبارت است از هر شرایطی که دشواری بلعیدن برای فرد ایجاد می کند. توجه داشته باشید که اگر قورت دادن آب دهانتان زیاد شده این می تواند نشانه ای از هشدار باشد و همچنین که بیماری های مختلفی از جمله ام اس، فساد عضلانی و بارکینسون و حتی برخی از انواع سرطان ها می توانند موجب دیسفاژی شوند و هضم سختی را برایتان ایجاد کنند.

ریخته شدن آب دهان هنگام خواب

راهکار های رفع تجمع آب دهان:

بهتر است بدانید که اگرچه ریخته شدن آب دهان در هنگام خواب می تواند موجب حس ناراحتی و عصبانیت در افراد شود اما در ادامه سعی داریم تا راهکار هایی ایده آل برای کنترل و رفع تجمع آب در دهان به صورت کامل بیان کنیم:

تغییر وضعیت خواب:

اولین قدمی که باید در این راستا امتحان کنید تغییر دادن وضعیت خوابتان است زیرا شما با خوابیدن به پشت قادر خواهید بود کنترل آب دهانتان را در دست بگیرید تا بر روی صورت یا بالش نریزد. همچنین اگر با خوابیدن بر روی کمر مشکل دارید ممکن است به این دلیل باشد که وقتی در یک موقعیت جدید می خوابید برایتان کمی سخت است. توجه داشته باشید که آیا در این روند احساس خفگی می کنید و یا در حالی که در تلاش برای خوابیدن هستید برگشت اسید دارید یا خیر. با این موارد می توان به سادگی فهمید که اگر احساس مشکل یا سختی دارید یعنی مشکلی برایتان به وجود آمده که تنها یک حس ساده نیست.

استفاده از دستگاه CPAP:

به طور کلی اگر آب دهان نشانه آپنه خواب باشد لازم است تا به دنبال درمانی بگردید و در واقع رایج ترین درمان برای آپنه خواب چیزی است که با نام فشار هوای مثبت شناخته می شود. این دستگاه نه تنها به شما در داشتن خواب عمیق و راحت کمک خواهد کرد بلکه شما را مطمئن می کند که به صورت خوبی در موقعیت خواب قرار گرفته اید و در طول شب درست تنفس می کنید.

چگونگی کنترل آب دهان در خواب

استفاده از دستگاه مندیبولار:

توجه داشته باشید که دستگاه مندیبولار در واقع یک دستگاه دهانی است که باید آن را درون دهان خود قرار دهید تا باعث شود راحت تر بخوابید و به تدریج می تواند خرناس و بزاق های ترشحی را کاهش دهد.

تزریق کردن بوتاکس:

توجه داشته باشید که برخی از افراد تصمیم می گیرند رویکردی تهاجمی داشته باشند و در واقع یک روش درمانی با نام بوتاکس که مربوط به غدد بزاق است می تواند دهان شما را کامل احاطه کند چون که در نهایت این عمل تمام خواهد شد و غده های موجود در دهان مجدد فعال می شوند.

انجام جراحی:

بهتر است بدانید که مواردی وجود دارند که در طی آن پزشک توصیه می کند غده های بزاق شما را از بدن جدا کنند زیرا افرادی که به غدد بزاقی نیاز دارند معمولا از مشکلات اساسی عصبی که بسیار جدی هم هستند رنج می برند. اگرچه انجام این جراحی ها به طور کلی در مهار ازدیاد تولید بزاق موفق هستند اما باید ابتدا درمان های دیگری را امتحان کنید.

راهکار های رفع تجمع آب دهان

همچنین در ادامه پیشنهاد می شود با کلیک بر روی لینک های مقابل با روش های رفع جرم دهان و همچنین راهکار های طبیعی رفع بوی بد دهان نیز آشنا شوید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو