زیباترین نقاط گردشگری و دیدنی های تایباد برای گردش یک روزه در این منطقه

زیباترین نقاط گردشگری و دیدنی های تایباد برای گردش یک روزه در این منطقه


منبع: آرگا

122

1399/7/26

10:02


شهر تایباد یکی از شهرهای تاریخی و فرهنگی در استان خراسان رضوی است این شهر جذابیت های توریستی مختلفی دارد و از شمار جاذبه های توریستی این استان است وجود بناهای تاریخی و سازه های باستانی ارزشمند در این شهر محبوبیت زیادی برای آن ایجاد کرده است و آن را به یکی از مقاصد گردشگری و دیدنی های ایران تبدیل نموده است.

زیباترین نقاط گردشگری و دیدنی های تایباد برای گردش یک روزه در این منطقه

تایباد از شهرهای تاریخی و پر جاذبه در استان خراسان رضوی است در این شهر وجود برخی از جاذبه های گردشگری و تاریخی موجب جذب توریستان شده است نام های قدیمی که این شهر را تحت این عنوان ها می شناخته اند شهر مغول آباد، باخرز، تائب آباد، تایاباد و طیبات بوده است این شهر دارای قدمت تاریخی بسیار بالایی است و در شده ۷ هجری قمری از شهرهایی بوده است که مورد حمله مغولان واقع شده است. در طی تاریخ حوادث بی شماری در این شهر رخ داده اند در دورانی از تاریخ با شیوع طاعون در این منطقه شاهد خالی شدن این شهر از سکنه شدیم و سال ها بعد با آباد شدن دوباره شهر مردم به شهر باز گشتند. این شهر نه تنها در طی تاریخ حوادث مهمی را در خود جای داده است بلکه به دلیل وجود عارفان و شاعران بزرگ نیز شناخته شده است و اهمیت فرهنگی بالایی دارد امرزوه نیز دیدنی های تایباد با وجود جذابیت های تاریخی و فرهنگی خود مورد توجه شماری از گردشگران می باشند. این شهر دارای جاذبه های توریستی متعددی است که شما علاقه مندان و جهانگردان می توانید در ادامه این بخش بیشتر با آن ها آشنا شوید و اطلاعات بیشتری را کسب کنید.

دیدنی های تایباد و جذابیت های تاریخی و فرهنگی آن:

همانطور که پیش از این اشاره شد تایباد مهد فرهنگ و هنر بوده است و به دلیل وجود بزرگان و عارفانی همچون شیخ زین الدین ابوبکر ان را مهد عرفان می نامند با وارد شدن به شهر نمایی از شهر مدرن و امرزوی را مشاهده می کنیم و در بخش هایی از خاجر شهر نیز سازه های تاریخی و باستانی به چشم می خورند که باید برای بازدید از آن ها راهی سفر به تایباد شوید.

 

میل کرات:

میل کرات، یکی از معرو.ف ترین سازه های تاریخی شهر تایباد با قدمتی طولانی که متعلق به دوران سلجوقیان است این سازه که در سر راه کاروانسرا واقع شده است به عنوان یک علامت راهنمایی کننده در طول مسیر به کار می رفته است ساخت این مناره بر اساس مناره های شهر هرات انجام شده است و در طول سال ها تاجران و مسافران زیادی از وجود این مناره استفاده کرده اند. کتیبه معروف این بنا که کتیبه خط کوفی است قابل مطالعه و خواندن نمی باشد این مناره در حال حاضر یکی از دیدنی های تایباد به شمار می آید.

دیدنی های تایباد

رباط عباس آباد:

این رباط یکی دیگر از بناهای تاریخی به شمار می آید این رباط تاریخی در فاصله ۲۸ کیلومتری از شهر واقع شده است واقع شدن این رباط در مسیر راه قدیمی موجب اهمیت بیشتر آن شده است این بنا شامل بخش های مختلفی است اتاقک، حیاط، آب انبار، ایوانچه و … از بخش های مختلف در این رباط به شمار می آیند. معماری این بنا بسیار ارزشمند است و نشان دهنده یک معماری اصیل تاریخی است فضای داخلی که در این رباط تعبیه شده است فضایی برای استراحت مسافران بوده است. سادگی که در معماری و ساخت این بنا به کار رفته است جذابیت آن را بیشتر کرده است و موجب اهمیت بیشتر این بنا شده است.

جاذبه های تاریخی تایباد

تنگل و بند استای:

اگر از علاقه مندان به دیدنی های طبیعی و چشم اندازهای طبیعی در این شهر هستید بهتر است راهی تنگل و بند استای شوید این جاذبه با وجود چشم اندازهای طبیعی خود در میان علاقه مندانش بسیار شهرت دارد و جذابیت بسیار زیادی را در خود جای داده است. چشم اندازهای این منطقه بسیار ویژه است و از سوی گردشگران زیادی مورد توجه قرار می گیرد در این منطقه دره ای را مشاهده می کنید با نام دره استای که گونه های مختلفی از درختان و گیاهان در آن روییده اند میوه های جنگلی که از درختان جنگلی این منطقه رشد می کنند جذابیت زیادی را به این دره بخشیده اند و پوشش گیاهی آن را ارزشمند کرده اند. این منطقه کوهستانی از جذابیت های دیگری نیز برخوردار است محوطه پیرامونی این دره دارای آب و هوای بسیار معتدلی است و می تواند محلی برای اسکان شما باشد. از دیگر دیدنی های تایباد در این منطقه می توان به روستای زیبا و پر جاذبه استای اشاره نمود در این روستا قلعه های سنگی، آب انبار، تپه های تاریخی و … دیده می شوند که هر یک از جذابیت های خاص خود برخوردار می باشند.

جذابیت های تایباد

غیاثیه شاهرخ:

همانظور که می دانید جاذبه های تاریخی تایباد بی شمار هستند از دیگر بناهای تاریخی در این منطقه می توان به غیاثیه شاهرخ اشاره نمود این بنا در یکی از روستاها با نام روستای خرگرد واقع شده است تاریخ ساخت آن به سال ۸۴۸ هجری قمری باز می گردد و از جمله مهم ترین بناهای تاریخی در طول این سال ها بوده است. این مدرسه توسط یکی از بزرگان ساخته شده است و معمار بنای آن نیز یک فرد معروف بوده است در معماری این بنا شما مدرسه ای چهارگوش را می بینید که دارای ۳۲ غرفه است و از بخش های مختلفی نیز تشکیل شده است.

رباط تاریخی تایباد

دیدنی های تایباد از جذابیت های بی شماری برخوردار هستند این شهر به دلیل قدمت تاریخی خود ارزش بالایی دارد و جاذبه ها و بناهای تاریخی متعددی را در خود جای داده است از مهم ترین جاذبه های این شهر می توان به مسجد مولانا اشاره نمود مسجدی که دارای کاشی کاری هایی دلربا است. همچنین این شهر جذابیت های دیگری نیز دارد جاذبه های طبیعی و چشم اندازهای متنوع که هر یک به نوعی در چشم شما خوش می آیند و مورد توجه شما قرار می گیرد. این شهر یکی از دیدنی های حومه مشهد است که در لینک نیز می توانید با جاذبه های بیشتری از این استان آشنا شوید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو