چگونه در موقعیت های مختلف ارتباط چشمی برقرار کنیم؟

منبع: گهر

130

1399/7/26

12:25


یکی از الزامات ارتباط کلامی برقرار کردن ارتباط چشمی است. ارتباط چشمی مهارتی است که دانستن آن همراه  زبان بدن می تواند بسیار جذاب و مفید باشد. ابتدا باید مهارت های ارتباطی را بشناسید و بعد بر اساس استعدادهای خودتان آن ها را بیاموزید تا بتوانید با دیگران بهتر ارتباط را داشته باشید.

ارتباط چشمی ، چگونه در موقعیت های مختلف ارتباط چشمی برقرار کنیم؟

شما با ارتباط چشمی می توانید بدون هیچ حرفی، احساسات و عواطف خود را به دیگران منتقل کنید و دیگران نیز به شما واکنش نشان می دهند. شما اگر با علم چهره خوانی آشنا باشید خیلی دقیق می تواند بر اساس رفتار و ویژگی ها منظور طرف را بفهمید و با علم چهره خوانی در کنار ارتباط چشمی به راحتی می توانید آنچه را نمی خواهید به زبان آورید را به دیگران انتقال داده و از احساسات و عکس العمل دیگران اطلاعاتی کسب کنید.

502741 Gahar ir چگونه در موقعیت های مختلف ارتباط چشمی برقرار کنیم؟

اهمیت برقراری ارتباط چشمی

ارتباط چشمی برای برقراری ازتباط با دیگران استفاده می شود زمانی که تاثیر ارتباط غیرکلامی بیش تر باشد بهتر است از این نوع ارتباط استفاده کرد و پیام های خود را به دیگران انتقال داد.

این یک نوع مهارت است که برای رشد و پیشرفت فرد لازم است و می تواند در بسیاری مواقع از آن استفاده کند. مثلا هنگام خشم و دلخوری و یا موقعی که عصبانی است می تواند نگاه خود را از شخص مقابل دریغ کند تا فرد متوجه ناراحتی او شود و یا فردی که دروغ می گوید نگاه خود  را می دزد و یا سمت پایین را نگاه می کند و افرادی که قصد ورود و تجاوز به حریم خصوصی را دارند به مدت طولانی به چهره فرد خیره می شوند .

شما با دانستن این اطلاعات تقریبا می توانید به نیت افراد پی ببرید.انسان به طورکلی با نگاهش احساسات را به طرف مقابل منتقل می کند و او می تواند احساس شادی، غم و ناراحتی و تعجب و ترس و هیجان و … را با نگاه کردن به دیگران نشان دهد و اینکه فرد چطور احساساتش را به صورت ارتباط چشمی نشان می دهد به خودش مربوط است.

نوع نگاه کردن افراد در موقعیت های مختلف پیام های متفاوتی دارد و برای اینکه ارتباطی خوب و موثر داشته باشید باید به خوبی با دیگران ارتباط چشمی برقرار کنید تا بتوانید در هنگام گفتگو حس خوبی را به طرف انتقال دهید مثلا اگر  می خواهید به کسی اهمیت دهید و به او بهمانید که به حرف هایش گوش می دهید باید ارتباط چشمی خوبی با او برقرار کنید. چون اگرشما با کسی حرف بزنید و به حرف هایتان توجه نکند و ارتباط چشمی نداشته باشد ناراحت می شوید. پس در هنگام گفتگو این مسئله را در نظر داشته باشید.

در این رابطه می توانید مشاوره فردی آنلاین به صورت رایگان دریافت کنید.

308593 Gahar ir چگونه در موقعیت های مختلف ارتباط چشمی برقرار کنیم؟

ارتباطات چشمی در موقعیت های گوناگون چگونه باید باشد؟

برای اینکه ارتباط چشمی تاثیرگذاری داشته باشید باید بدانید در موقعیت های مختلف چطوراز آن استفاده کنید مثلا هنگامی که عصبانی هستید و می خواهید خشم خود را به دیگران نشان دهید باید خیره به مخاطب نگاه کنید و بر روی فرد تمرکز کنید این کار قدرت و گستاخی شما را نشان می دهد و از این نوع نگاه می توانید در محیط  های کاری و رقابت ها استفاده کنید .

ولی در حالت عادی به چشمان مخاطب خیره نشوید ولی هنگامی که درخواستی از طرف مقابلتان دارید چند ثانیه خیره شدن می تواند بر روی شخص تاثیر بگذارد تا درخواستتان به خوبی انجام شود.در نتیجه تماس چشمی از مهم‌ترین مهارت‌های ارتباطی است که تأثیر زیادی بر مخاطب می‌گذارد. با یک تبسم  یا لبخند ملایم به دیگری تماس چشمی بگیرید.

وقتی می خواهید به دیگران احترام بگذارید نگاهتان را پایین بیندازید ولی به اطراف نگاه نکنید یا نگاه خود را از مخاطب ندزدید چون این رفتارها باعث می شود که مخاطب احساس کند رغبتی برای ادامه گفتگو با او را ندارید و ممکن است حواسش را پرت کنید .

معمولا افرادی که می توانند هنگام گفتگو به چشم های طرف مقابل نگاه کنند افرادی با اعتماد به نفس و قوی هستند و می توانند به خوبی احساسات خود را به طرف مقابل انتقال دهند اما افرادی که کمرو و خجالتی و عصبی و ناراحت به نظر می رسند نمی توانند در چشمان مخاطب نگاه کنند و احساسات خود را به او منتقل کنند.

افرادی که عاشق هستند بیشتر از ارتباط چشمی بهره می برنند چون احساسات خود را با چشم به هم منتقل می کنند و به یکدیگر زل می زنند و نگاه های آن ها معنادار است.

ارتباط چشمی چقدر باید طول بکشد؟

برقرار کردن ارتباط چشمی در حین گفتگو بسیار اهمیت دارد و باید ارتباط چشمی خود را با طرف مقابل حفظ کنید ولی مدت زمان آن بستگی به صمیمت شما دارد. با افرادی که صمیمی و دوست هستید می توانید ارتباط چشمی بیشتری با او داشته باشید و احساساتش را به خوبی درک کنید اما اگربا فرد غریبه ارتباط کلامی دارید سعی کنید زیاد به چشمانش خیره نشوید و به او زل نزنید ممکن است طرف مقابلتان معذب شود و نتواند به خوبی منظور خود را به شما انتقال دهد .

در حین گفتگو می توانید چند ثانیه به چشم راست و چند ثانیه به چشم چپ نگاه کنید و بعد نگاه خود را به لب های طرف انتقال دهید تا بتوانید حس توجه خود را به فرد منتقل کنید. و ارتباط چشمی شما زمانی که شنونده هستید بیشتر و زمانی که گوینده هستید کمتر است.

برخی افراد هستند که اعتماد به نفس پایینی دارند این افراد توانایی برقرار کردن ارتباط چشمی را ندارند و برای آن ها یکی از سخت ترین کارها می باشد چون آن ها احساس خجالت دارند و نمی توانند در چشام فرد حتی به مدت چندثانیه نگاه کنند برای رفع این مشکل می توانید از روش های افزایش اعتماد به نفس استفاده کنید یا با مشاور و روانشناس در این زمینه به گفتگو بپردازید تا بتوانید مهارت های ارتباطی (منبع: مرکز مشاوره ستاره) و گفتگو را به خوبی فرا بگیرید و با اطرافیان رابطه برقرار کنید.

بایدها و نبایدهای برقراری ارتباط چشمی موثر

۱- هنگامی که در یک جمع سخنرانی می کنید باید نگاه ها خود را در چشم همه افراد پخش کنید و نشان دهید که به تک تک آن ها اهمیت می دهید و با بیان هر جمله به یک نفر نگاه کنید و یک فرد خاص را مورد توجه قرار ندهید و تنها به او زل نزنید.

۲- در هنگام گفتگو دو طرفه هر چند ثانیه می توانید به اطراف نگاه کنید به صورتی که انگار حرف های طرف را تجزیه و تحلیل می کنید یا چیزی را به یاد آورده اید و درمورد آن فکر می کنید ولی هرگز در گفتگو دو نفره به پایین نگاه نکنید چون به معنی تمام شدن گفتگو می باشد و اینکه تمایلی به ادامه گفتگو ندارید.

۳- زمانی که به فردی علاقه دارید به چشمان طرف نگاه کنید و احساسات خود را  به او نشان دهید با نگاه کردن با او صحبت کنید و چشمانتان را در یک نقطه کانونی قرار دهید. برای ارتباط چشمی ،به چشمانش نگاه کنید و بعد به سراغ گونه و لب و دیگر اجزای صورت بروید و دوباره به سمت چشمانش بنگرید . با این کار عشق خود را به او منتقل می کنید و می توانید با لبخند علاقه خود را به او نشان دهید.

۴- به چشمان همسر خود زیاد نگاه کنید چون باعث می شود عشق و علاقه شما افزایش یابد .هنگامی که به چشمان کسی که دوستش دارید نگاه می کنید مردمک چشمتان بزرگ تر می شود و در نتیجه نزدیکی و صمیمت شما بیشتر می شود پس به چشمان کسی که عاشقش هستید و دوستش دارید زیاد نگاه کنید.

۵- پلک زدن زیاد و تیک زدن پلک نشان دهنده عصبانیت، استرس و عدم اطمینان است اگر در حین گفتگو این حالت برای شما پیش آید ممکن است طرف مقابل حرف شما را جدی نگیرد و به صحبت های شما اعتماد نکند.

924159 Gahar ir چگونه در موقعیت های مختلف ارتباط چشمی برقرار کنیم؟

تغییرات بیولوژیکی در ارتباط چشمی

تحقیقات نشان می دهد که مردمک چشم احساسات درونی انسان را نشان می دهند و بعضی اوقات مردمک بزرگ می شود. مثلا هنگامی که فرد شی مورد علاقه خود را می بیند مردمک چشمش ناخودآگاه بزرگ می شود بسیاری از فروشندگان با تجربه می توانند از این ترفند استفاده کنند و هنگامی که متوجه علاقه طرف شدند او را به خرید کردن تشویق کنند.

بزرگ شدن مردم چشم هنگامی که با فرد مورد علاقه خود در ارتباط هستید به وجود می آید. چون تغییر و بزرگ شدن مردمک چشم نشان دهنده عشق و علاقه می باشد.

تمرین برای تقویت ارتباط ‌چشمی

برای اینکه ارتباط چشمی خود را تقویت کنید می توانید تمرین کنید به صورت روزانه با دوست یا یکی از اعضای خانواده خود در فاصله یک یا دو متری بنشینید و از او بخواهید به چشمان شما نگاه کرده و آن را بررسی کند و شما نیز ان کار انجام دهید. و ارتباط چشمی او را بررسی کنید . شما باید به نوبت این کار را انجام دهید تا بتوانید به طور کامل ارتباط چشمی برقرار کنید و آگاهی های لازم را از طریق ارتباط چشمی به دست آورید. و با این روش به خوبی می توانید این مهارت را تقویت کنید.

سخن آخر

ارتباط چشمی یکی از مهم ترین راه های ارتباطی می باشد و به فرد کمک می کند اعتماد به نفسش را افزایش دهد و ارتباط موثری با دیگران برقرار کند. و روابط اجتماعی خوبی داشته باشد و کسانی که نمی توانند با دیگران ارتباط چشمی برقرار کنند باید این مهارت را تقویت کنند و از یک مرکز مشاوره آنلاین کمک بگیرند تا بتوانند به خوبی با دیگران ارتباط برقرار کنند.

منبع: سایت کانون مشاوران ایران

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو