شروع مرمت بادگیرهای بندر لافت قشم

منبع: همگردی

81

1399/7/26

15:30


ایرنا/ براساس سخنان معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان، شروع مرمت بادگیرهای بندر لافت قشم صورت گرفت.

مرمت بادگیرهای اکو موزه بندر لافت قشم آغاز شد

عباس نوروزی افزود: در این مرحله پنج بادگیر بندر تاریخی لافت به مدت 45 روز با مصالح بومی مرمت می شوند که سه بادگیر نیاز به اندود و اقدامهای حفاظتی داشته و 2 بادگیر به مرمت کلی نیاز دارند.

وی ادامه داد: اعتبار این مرمت نزدیک به 2 میلیارد ریال بوده که با کسر شدن هزینه های بیمه، مالیات و سود اوراق حدود یک میلیارد و 200 میلیون ریال برای مرمت هزینه می شود که البته این مبلغ برای رسیدن اکوموزه لافت به شرایط ایده آل کافی نبوده و باید در حدود 100 میلیارد ریال برای آن هزینه شود.

معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان اظهار داشت: حفظ این اکوموزه که قدمت قلعه نادری آن به دوره افشاریه و خانه های سنتی از دوره قاجار تا پایان پهلوی دوم را شامل می شود، برای تاریخ هرمزگان و به خصوص هویت معماری این استان دارای اهمیت بسیار زیادی است و مشاهده آنها می تواند اطلاعات فراوانی به پژوهشگران تاریخ، فرهنگ و معماری دهد.

نوروزی با تاکید بر اینکه مردم هرمزگان تلاش کنند خانه های قدیمی و سنتی خود را حفظ کرده و حتی اقدام به ساخت خانه به شیوه و سبک سنتی خود کنند، گفت: کارهای فرهنگی کمی در خصوص حفظ بناهای سنتی قدیمی هرمزگان انجام شده و خانه های سنتی بسیاری از بین رفته اند که این ضایعه بزرگی برای تاریخ و هویت معماری این استان محسوب می شود.

نوروزی تصریح کرد: با توجه به محدودیت منابع مالی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان بایستی فرهنگ حفظ و نگهداری خانه های سنتی و حتی ساخت خانه با استفاده از معماری بومی این استان به عنوان یک افتخار و هویت بومی جز معدود مناطقی محسوب می شود که هنوز بافت سنتی تاریخی آن حفظ شد.

شروع مرمت بادگیرهای بندر لافت قشم

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو