علائم پرکاری تیروئید در نوزاد چیست؟

منبع: نی نی بان

92

1399/7/26

17:05


فرآیند سوخت و ساز بدن انسان توسط هورمون ‌هایی کنترل می ‌شوند که این غدّة تولید می ‌کند و افزایش عملکرد آن مشکل ‌ساز خواهد بود. این عارضه در تمام سنین نیاز به درمان دارد امّا تیروئید پرکار در نوزادان از بیماری‌های نادری است که می‌تواند آیندة فزرند شما را به خطر بیندازد. 

دلایل پُرکاری تیروئید در نوزادان
همان‌طور که اشاره شد این بیماری در نوزادان نادر است و با شرایط مادر در دوران بارداری رابطة مستقیم دارد؛ معمولا مادرانی که در طول دورة حاملگی به پرکاری تیروئید مبتلا بوده ‌اند، نوزاد خود را در معرض این بیماری قرار می ‌دهند. در ادامه دلایل تیروئید پرکار در نوزادان را بررسی خواهیم کرد:

تیروئید پُرکار در دوران بارداری
خانم‌ها ممکن است پیش از بارداری این بیماری را داشته باشند که در صورت درمان نشدن، در این دوره ادامه پیدا کرده و تشدید می‌شود. جنین برای رشد استخوان‌ها و مغز نیاز به هورمون‌های تیروئید دارد، بنابراین تا حدودی فعالیت این غدّه در بارداری به طور طبیعی افزایش خواهد داشت. امّا دلایل این عارضه در حاملگی که منجر به پرکاری تیروئید در نوزاد می‌شوند، عبارتند از:
پرکاری طبیعی تیروئید: همان‌طور که گفته شد نوزاد در دوران جنینی نیاز بیشتری به این هوزمون‌ها دارد و در نتیجه بدن مادر در این دوره با کمبود ید برای تولید آنها مواجه می‌شود؛ اگر یُد کافی به بدن مادر نرسد تیروئید بیش از حد فعال شده و ممکن است سبب گواتر مادر شود که این عارضه تاثیر مستقیم بر نوزاد دارد.
ندول یا گواتر: اگر گره‌هایی به نام ندول روی تیروئید خانم باردار ایجاد شوند و در این دوران درمان یا کنترل نشوند، می‌تواند در آینده نوزاد را با پرکاری این غدّه درگیر کند.
گریوز: تاثیر سیستم ایمنی بدن بر تیروئید که از عوامل شایع پرکاری آن است و اگر شدید شود برای مادران در این دوره خطرناک می‌شود و ممکن است نوزاد را هم به این عارضه دچار کند.

گواتر گره‌ای مادرزادی
اختلالات غدّة تیروئید در دوران بارداری گاهی سبب برآمدگی‌های این قسمت در بدن نوزاد می‌شود که پرکاری تیروئید را به همراه دارد و البته خوشبختانه این حالت بسیار نادر است؛ این عارضه معمولا با تشخیص متخصص غدد و داروهای مخصوص که به رشد طفل آسیبی نمی‌زند، کنترل و درمان می‌شود.

گریوز در اطفال
همان‎طور که می‌دانید گاهی سیستم ایمنی بدن بیش از حد فعال می‌شود و این ممکن است مستقیما روی تیروئید و فعالیت آن تاثیر بگذارد و این قسمت را پرکار کند که به این حالت گریوز گفته می‌شود. مشکلات تیروئیدی در دوران جنینی و متاثّر از بدن مادر معمولا باعث بروز این بیماری می‌شوند که از شایع‌ترین دلایل پرکاری تیروئید است.

تشخیص تیروئید پُرکار در نوزاد
در اطفال تازه به دنیا آمده برای تشخیص این بیماری معمولا سطح سرمی تی.اس.اچ و تیروکسین آزاد خون در بند ناف را اندازه‌گیری می‌کنند و گاهی این نمونه خون از بازوی نوزاد گرفته می‌شود. در مواردی که برآمدگی روی تیروئید مشاهده می‌شود برای معاینه از سونوگرافی و عکسبرداری مخصوص که اسکن نامیده می‌شود، استفاده می‌کنند که با رادیو اکتیو ضعیف و بی‌ضرر انجام می‌شود.
البته گاهی هم از تیروئید برای مطالعة میکروسکوپی نمونه‌برداری می‌شود که در این حالت معمولا از خواب‌آور استفاده می‌کنند تا نوزاد نترسد و پزشکان فرصت این آزمایش را پیدا کنند.

علائم پُرکاری تیروئید در نوزادان
این اختلال معمولا در تمام سنین علائم مشترکی دارند، امّا در نوزادان گاهی متفاوت هستند چرا که طفل در این دوران قدرت بیان مشکل را ندارد و بیشتر بی‌قرار می‌شود و تشخیص آن مشکل‌تر است. در ادامه با علامت‌های تیروئید پرکار در نوزاد آشنا شوید:
تغییرات رنگ پوست نوزاد
بیش از حد آرام بودن طفل
تمایل کمتر به شیر از طرف نوزاد
بزرگ بودن غدّة تیروئید
درجه حرارت و تب زیاد
تولد زودرس نوزاد
تپش زیاد قلب
لرزش دست و ضعف

عوارض پُرکاری تیروئید بر نوزادان
در این دورة بسیار حساس هر اختلالی در بدن باعث می‌شود که آیندة نوزاد به خطر بیفتد و تا پایان عمر با مشکلات ناشی از آن درگیر باشد. در ادامه به مهم‌ترین عوارض پرکاری تیروئید در نوزادان اشاره می‌کنیم:
اختلال در رشد جسمی
بروز عقب‌ماندگی ذهنی
ایجاد بیماری‌های قلبی در نوزاد و…
لازم به ذکر است که اگر این پرکاری در نوزاد خفیف باشد نیازی به درمان ندارد، در غیر این صورت باید به طور مداوم، منظم و زیر نظر متخصص داروهای مناسب و بدون ضرر به طفل خورانده شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو