آموزش روش های مختلف دانه کردن ذرت + عکس

آموزش روش های مختلف دانه کردن ذرت + عکس


منبع: آرگا

87

1399/7/26

19:06


ذرت یکی از انواع مواد غذایی است که دارای ارزش غذایی بالایی می باشد، برای دانه کردن ذرت روش های مختلفی وجود دارند که با بکار گیری آنها می توانید به راحتی از دانه های ذرت در انواع غذاها و سالادهای خود استفاده نمایید.

آموزش روش های مختلف دانه کردن ذرت + عکس

ذرت یکی از انواع مواد غذایی خوشمزه می باشد که به اشکال تازه و کنسرو شده از آن استفاده می شود و در هر دو شکل ارزش غذایی بالایی می باشد. از دانه های ذرت در تهیه انواع غذاها مانند سوپ، کوکو و کتلت و همچنین در انواع سالاد مانند سالاد ماکارونی و سالاد الویه استفاده می شود. روش های مختلف برای دانه کردن ذرت وجود دارد که ما کاربردی ترین این روش ها را برای شما بازگو می کنیم.

طریقه دانه کردن ذرت

ذرت یک نوع صیفی با خاصیت فراوان است که دارای فیبر فراوان و ویتامین های گروه B می باشد، از ذرت در موارد زیادی استفاده می شود در انواع غذاها و همچنین سالادهای مختلف. از این صیفی خوشمزه به شکل های تازه و یخ زده استفاده می شود. ذرت فقط در فصل گرم سال به شکل ساده در دسترس است و در فصول سرد سال باید آن را به شکل یخ زده، خشک شده و کنسرو شده استفاده نمود. برای استفاده کردن از ذرت و یا کنسرو نمودن آن بهتر است که دانه های ان را جدا نموده و بعد اینکار را انجام دهید. ممکن است اینکار را تا به حال انجام نداده باشید و یا دانه کردن ذرت برایتان مشکل باشد، در این مطلب شما را با طریقه جداکردن دانه های ذرت با چند روش ساده آشنا می کنیم تا خیلی راحت و سریع تر بتوانید دانه های ذرت را جدا کرده و از آن در تهیه انواع غذا و یا تهیه کنسرو ذرت استفاده نمایید.

دانه دانه کردن ذرت

استفاده از دست برای جداکردن دانه های ذرت

برای جدا نمودن دانه های ذرت در این روش به یک عدد قاشق و ذرت نیاز داریم. در آغاز کار ذرت را پوست بگیرید و پرزهای ان را جدا نمایید و بهد از آن ذرت را به خوبی بشویید. در ادامه با کمک قاشق یک ردیف از دانه های ذرت را جدا می کنیم و بعد از ان دیگر نیازی به استفاده از قاشق نیست و شما می توانید با کمک دستانتان به ترتیب هر ردیف را جدا کنید تا تمام ردیف ها کامل شود و ذرت شما دانه دانه شود. در ابتدای کار چون از قاشق استفاده می کنید امکان دارد که ردیف اول کمی به سختی جدا شود و همچنین دانه ها کمی له و خراب شوند ولی بعد از آن در ردیف های بعد سالم و بدون له شدن بیرون می آیند.

دانه دانه نمودن ذرت ها به روش های مختلف

مزیا و معایب استفاده از این روش:

استفاده از دست برای جدا نمودن دانه های ذرت مزایا و معایبی دارد که در ادامه با آنها آشنا می شویم:

  • در این روش همانطور که گفتیم دانه ها به شکل کامل از ذرت جدا خواهند شد و ظاهری یکدست دارند.
  • متاسفانه این روش نیاز به زمان بیشتری نسبت به سایر روش ها دارد.

البته این زمان برای اشخاص مختلف متفاوت است و برخی از افراد می توانند یک ذرت بزرگ را در مدت ۴ تا ۵ دقیقه دانه کنند و برخی کمی بیشتر، پس باز هم زمان زیادی برای صرف کردن نیاز نیست، اغلب خانم ها از این روش رضایت کافی دارند زیرا دانه های ذرت خیلی خوب و کامل جدا می شوند.

دانه نمودن ذرت به چند روش

استفاده از چاقو برای جدا نمودن دانه های ذرت

روش اول:

علاوه بر استفاده از دست خالی برای دانه کردن ذرت می توانید ذرت هایتان را به کمک چاقو دانه دانه کنید. برای انجام این روش همانطور که مشخص است به چاقو و ذرت نیاز داریم، همچنین برای پرت نشدن دانه ها به اطراف به یک کاسه بزرگ و یک نیم کاسه کوچک نیاز دارم، توجه داشته باشید که چاقوی انتخابی شما تیز و بزرگ باشد. برای شروع کار ذرت را پوست کنده و بشویید، بعد از آن سر و ته ذرت را ببرید، کاسه ی کوچکی را که آماده کرده اید در داخل کاسه بزرگتر به شکل وارونه قرار دهید به شکلی که ته ذرت روی ان قرار گیرد، ذرت را از بالای آن در دست بگیرید و انتهای آن را روی کاسه ای که برعکس گذاشته اید قرار دهید. قسمت بالایی ذرت را همانطور در دست گرفته و با دست دیگر خود با کمک چاقو یک ردیف ذرت را از بالا به پایین بزنید دقت کنید که تا می توانید دانه ها را از ته بزنید. بعد از تمام شدن یک ردیف ردیف های دیگر را نیز با چاقو جدا کنید تا کاملا تمامی دانه ها جدا شوند.

برخی روش های دانه کردن ذرت

مزایا و معایب های این روش:

استفاده از چاقو برای جدا نمودن دانه های ذرت دارای معایب و مزایایی می باشد که در ادامه با آنها آشنا می شویم:

  • در این روش دانه ها به سرعت جدا می شوند و وقت کمتری صرف اینکار می شود.
  • در این روش به دلیل استفاده از چاقو دانه ها به شکل کامل جدا نمی شوند و کمی از ته بریده می شوند نه کاملا.

در این روش می توانید بعد از اولین ردیف و استفاده از چاقو، ردیف های بعد را به کمک دست جدا کنید تا کاملا سالم خارج شوند.

راه های دانه نمودن ذرت

روش دوم:

این روش بسیار سریع است، برای انجام این روش بعد از جدا کردن پوست ذرت و شستن آن، یک پارچه تمیز را روی سطحی صاف پهن نمایید تا دانه های ذرت در زمان جدا شدن روی ان بریزد. سر ذرت را روی پارچه قرار دهید و قسمت ته ذرت را در دست بگیرید، در ادامه با یک چاقوی تیز دانه ها را از ته و از بالا به پایین برش بزنید، این روش برای جدا نمودن دانه های ذرت بسیار سریع است ولی دانه ها بیشتر آسیب می بینند و از ته جدا نمی شوند.

روش های دانه کردن ذرت

جدا نمودن دانه های ذرت پخته

در این روش درابتدا مثل روش های قبل ذرت ها را به خوبی بشویید و به صورت درسته در یک قابلمه بجوشانید تا کاملا پخته و نرم شوند، در ادامه اجازه دهید تا دانه ها کمی سرد شوند و بعد از آن با کمک چاقو یک ردیف از دانه ها را از قسمت انتهای آن به صورت عمودی جدا کنید، و بعد از ان ردیف های دیگر را جدا نمایید در این روش زمان کمتری را برای جدا نمودن صرف کرده اید البته بجز زمان پختن دانه ها اما احتمال له شدن دانه ها در این روش خیلی زیاد است و باید خیلی با دقت این کار انجام گیرد.

دانه شدن ذرت

روش های نگهداری دانه های ذرت:

بعد از دانه دانه شدن ذرت ، می توانید این دانه ها را به روش های مختلفی نگهداری نمایید، می توانید دانه های ذرت را بدن پختن آنها داخل کیسه فریزر ریخته و در فریزر بگذارید، با این روش می توانید دانه ها را بدون خراب شدن و تغییر رنگ به مدت یکسال در فریزر نگهداری نمایید. در زمان استفاده از دانه ها، مقدار مناسبی از آن را از فریزر خارج کنید و سپس به مدت ۵ الی ۱۰ دقیقه دانه ها را بجوشانید تا آب آن خشک شود و از آن در غذا یا سالاد خوداستفاده نمایید. دانه های ذرت که در فریزر نگهداری می شوند خیلی زود پخته می شوند و نیازی به پخت زیاد ندارند.

دانه نمودن ذرت ها

روش هایی برای تشخیص ذرت تازه و با کیفیت

در زمان خرید ذرت برای انتخاب یک ذرت تازه و با کیفیت به نکات زیر توجه نمایید:

  • ریشه سر ذرت را بررسی کنید و اگر ریش ذرت، خشک شده بود و یا سیاه و سفید بود ذرت تازه نیست و نباید آن را بخرید.
  • پوست ذرت را کاملا بررسی نمایید اگر به رنگ سبز روشن و تا حدودی مرطوب بود و همچنین پوست به سختی از دانه ها جدا می شد ذرت تازه مناسبی برای خرید است.

دانه نمودن ذرت به سادگی

  • اگر برایتان ممکن است کمی از پوست را جدا کنید و دانه ها را از لحاظ تازگی بررسی نمایید. در صورتی که فروشنده اجازه جداکردن پوست را ندهد می توانید با فشار از روی پوست سفتی یا نرمی دانه ها را حس کنید. اگر دانه ها سوراخ هستند و یا نامنظم قرار گرفته اند مناسب نیستند.
  • اگر سوراخ های قهوه ای رنگ روی قسمت بالایی پوست ذرت قرار داشته باشد ذرت مناسبی نیست چون این سوراخ ها به خاطر کرم به وجود آمده اند و ذرت کیفیت مناسب را  دارد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو