چرا نفستان تنگ می شود؟

منبع: همگردی

42

1399/7/26

21:30


همچنین ممکن است در قفسه سینه، احساس گرفتگی کنید. مثلا از نفس افتادن، احساس گرفتگی در قفسه سینه، خفگی یا اختناق.

1- آسم

در این عارضه مجاری تنفسی ناگهان باریک شده و متورم می شود. هنگام نفس کشیدن ممکن است برای دریافت اکسیژن تقلا کنید، سرفه کنید و نفس نفس کنید و یا در تنفس، صدای سوت بشنوید. معلوم نیست که چرا این اتفاق برای برخی از افراد می افتد اما در بسیاری موارد ممکن است باعث حمله شود، از جمله عوامل موثر بر آن ، گرده گل ها، گرد و غبار، دود، ورزش، هوای سرد، سرماخوردگی و استرس است. پزشک به شما کمک می کند تا بفهمید چه عواملی باعث این حالت می شود. پزشک ممکن است دارویی برایتان تجویز کند که در هنگام حمله آن را استنشاق کنید تا بتوانید راحت تر نفس بکشید.

2- حساسیت

گرده گل، گرد و غبار، مو و پر حیوانات خانگی و سایر مواردی که هنگام نفس کشیدن می تواند حساسیت ایجاد کند. بعضی اوقات واکنش آلرژیک باعث آسم می شود اما همیشه از هوا نیست. ممکن است چیزی را لمس کنید یا ماده غذایی را بخورید و ایجاد حساسیت کند.

3- اضطراب

وقتی ترسیده اید یا نگران هستید ممکن است تندتر نفس بکشید. معمولاً مساله مهمی نیست اما اگر از قبل دچار مشکل ریوی مثل انسداد ریه باشید، باید به آن توجه کنید. در صورت ابتلا به آسم، استرس ناگهانی و یا تصادف رانندگی، می تواند باعث حمله شود. حتی اگر سالم هم هستید، اضطراب موجب می شود، تندتر نفس بکشید تا احساس سبکی کنید و اضطرابتان از بین برود.

4- مونوکسیدکربن

این گاز، بی رنگ و بو است و می تواند از کوره، شومینه، آبگرمکن، دستگاه خشک کن و بخاری اتومبیل تولید شود. اگر از راه درست استفاده نشود، می تواند در هوا جمع شده و مجبور شوید بیش از حد نفس بکشید. این امر باعث می شود گلبول های قرمز خون نتوانند اکسیژن را به بدن برسانند. ممکن است تنگی نفس، سرگیجه، ضعف و حالت تهوع داشته باشید. بینایی شما تار می شود و ممکن است از حال بروید و زندگی شما را تهدید کند.

5- سرماخوردگی

علت آن ویروس است که باعث آبریزش بینی، عطسه و گاهی تب می شود. ممکن است ریه ها و مجاری تنفسی را تحریک کند و سرفه ایجاد کند و نفس کشیدن را سخت کند. هیچ درمانی ندارد اما معمولاً ظرف یک هفته به خودی خود بهتر می شود. اگر تب بیش از 38/8 درجه سانتیگراد باشد، اگر خس خس سینه دارید یا نفس کشیدن سخت است به پزشک مراجعه کنید.

6- کرونا

این بیماری جدی تنفسی به واسطه نوعی ویروس به نام ویروس کرونا ایجاد می شود. افراد آلوده از طریق قطره های ریز حاصل از سرفه، عطسه یا گفتگو مبتلا می شوند. این ویروس ابتدا به سلول های مجاری تنفسی حمله می کند و نیز می تواند به سرعت به ریه ها سرایت پیدا کند.

علاوه بر تنگی نفس، رایج ترین علائم هشدار دهنده آن تب و سرفه خشک است.تاکنون هیچ درمانی برای کرونا وجود ندارد. بیشتر افراد علائم خفیفی دارند و می توانند در خانه درمان شوند اما اگر مشکل جدی در تنفس دارید، بلافاصله با پزشک یا اورژانس تماس بگیرید.

7- آمبولیسم ریوی

انسداد یا لخته خون، اغلب در پاها ایجاد می شود و لخته وارد ریه می شود و مسیر جریان خون را مسدود می کند و می تواند تنفس را سخت یا دردناک کند. ممکن است احساس ضعف کنید و ضربان قلب را بر هم بزند. برخی از افراد سرفه خونی دارند. ممکن است در موضع لختگی تورم، احساس گرما و درد داشته باشید. اگر هر یک از این موارد برایتان اتفاق افتاد، به بیمارستان مراجعه کنید، زیرا ممکن است زندگی شما را به خطر بیاندازد. پزشک ممکن است از داروهای رقیق کننده خون یا داروهایی دیگر و یا جراحی را به شما توصیه کند.

8 - بی خوابی

این وضعیت زمانی رخ می دهد که تنفس مکررا در طول خواب متوقف می شود، بنابراین ممکن است متوجه آن نشوید اما فردای آن روز خسته و بی حال و بدخلق باشید. بی خوابی می تواند منجر به فشارخون بالا شود و احتمال ابتلا به بیماری قلبی و سکته مغزی شود. وزن اضافی خطرناک است. این عارضه ممکن است به کاهش وزن کمک کند اما همه افراد مبتلا به بی خوابی اضافه وزن ندارند.

9- ذات الریه

ویروس، باکتری یا قارچ، کیسه های هوایی داخل ریه را آلوده می کند. سپس این کیسه ها پر از مایع شده و باعث می شود نفس کشیدن دشوارتر شود. همچنین ممکن است دچار تب و لرز شده و به همراه سرفه مخاط غلیظ رنگی را ایجاد کند. مرتباً با پزشک مشورت کنید. اگر ذات الریه ناشی از باکتری باشد، پزشک ممکن است آنتی بیوتیک تجویز کند. درمان انواع دیگر آن دشوارتر است اما استراحت، مایعات و داروهای بدون نسخه نیز می توانند حال فرد را بهتر کند.

10- انسداد ریه

برخی به آن «برونشیت مزم» یا آمفیزم می گویند. مصرف سیگار اغلب باعث این عارضه می شود. این عارضه، به کیسه های هوایی ریه آسیب وارد می کند و باعث می شود که تنفس سخت شده و در سینه احساس تنگی داشته باشید و سرفه کنید. گاهی اوقات با خس خس سینه، برطرف نمی شود. پزشک می تواند در کنترل این بیماری جدی کمک کند. اگر سیگار می کشید، مهمترین اقدامی که انجام می دهید، ترک سیگار است.

11- نارسایی قلبی

این واژه به این معنا نیست که قلب «از کار افتاده» است، فقط این که قلب، توانایی پمپاژ کردن خون را ندارد. به این ترتیب اکسیژن رسانی به محل مورد نیاز دشوارتر می شود. خون در ریه ها لخته می شود و نفس را تنگ تر می کند. در انجام کارهای ساده مانند وقتی که از پله ها بالا می روید، مسیری طولانی را پیاده روی می کنید یا باری را حمل می کنید، ممکن است زود خسته شوید.

12- کم خونی

هنگامی که بدن به اندازه کافی گلبول قرمز سالم نداشته باشد، نمی تواند اکسیژن کافی را به بافت ها برساند و فرد، ضعیف و خسته و گاهی احساس تنگی نفس می کند. همچنین دچار سرگیجه و رنگ پریدگی، دست و پای سرد و تپش قلب می کند.

در بسیاری از موارد این علائم ایجاد می شود، بنابراین درمان آن بستگی به عامل ایجادکننده آن دارد. اگر خسته هستید و دلیل آن را نمی دانید، با پزشک خود مشورت کنید. پزشک می تواند در کنترل علائم کمک کند.

13- چسبندگی ریه

گاهی اوقات پزشکان به آن «پنوموتوراک» یا چسبندگی ریه می گویند. این اتفاق زمانی می افتد که آسیب یا یک بیماری باعث نشت هوا از ریه به دیواره سینه می شود. هوا به ریه فشار می آورد و باعث چسبندگی آن می شود. ممکن است همراه با درد قفسه سینه باشد و نفس تنگی داشته باشید. پزشک ممکن است سرنگ یا لوله کوچکی برای خارج کردن هوا در ریه قرار دهد یا نیاز به عمل جراحی داشته باشید اما اگر جزئی باشد، به مرور بهتر می شوید.

14- گریه کردن یا ترسیدن

گاهی اوقات کودکان بین 6 ماه تا 6 سال ممکن است هنگام گریه دچار ایست تنفسی و یا لرز شوند و گاهی اوقات باعث «سیانوتی» یا حالت ریسه رفتن و یا باعث بیهوشی در بچه ها می شود. کودک ممکن است حدودا لحظه ای کبود شود و از حال برود. بعد از آن ممکن است بدحال به نظر برسد. اگرچه در ابتدا ترسناک به نظر می رسد اما جای نگرانی نیست و ممکن است بارها و بارها اتفاق بیفتد.

15 - ضعف شدید عضلات (میاستنی گراویس)

یک بیماری «عصبی-عضلانی» است که موقع گفتگو، حرکت عضلات و اعصاب را دشوار می کند. در هنگام حرکت بازوها و پاها ممکن است متوجه ضعف شوید. همچنین می تواند بر حرکات خودکار عضو تنفسی تاثیر بگذارد. این بیماری می تواند نحوه جویدن، بلعیدن، پلک زدن و لبخند زدن را تغییر دهد. اگر این شرایط را تحمل کنید، بعد از استراحت بهتر خواهید شد.

پزشک نیز می تواند به کنترل علائم کمک کند. در برخی موارد، افراد بهبود می یابند.

16- قلب شکسته

این یک واقعیت است. حتی یک اسمی هم برای آن هست: سندرم قلب شکسته. احساسات ناگهانی و شدید مثل گم شدن یک عزیز یا یک شکست عشقی بر قلب تاثیر می گذارد و باعث درد شدید قفسه سینه و سخت شدن تنفس می شود و قلب برای مدتی پمپاژ نمی کند.

منبع: سایت سلامت

چرا نفستان تنگ می شود؟

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو