اصول مذاکره تلفنی و تکنیک هایی که برای موفقیت شما لازم است

اصول مذاکره تلفنی و تکنیک هایی که برای موفقیت شما لازم است


منبع: آرگا

112

1399/7/26

22:03


به طور کلی مذاکرات مختلف برای اینکه موفقیت آمیز باشند نیاز به اصول و تکنیک های مختلفی دارند که در این مطلب سعی داریم شما را با اصول مذاکره تلفنی به صورت کامل آشنا نماییم با ما همراه باشید.

اصول مذاکره تلفنی و تکنیک هایی که برای موفقیت شما لازم است

همانطور که می دانید بسیاری از تماس های تلفنی یا کارشناسان فروش شرکت های مختلف مذاکره ها اغلب بسیار سرد و نامطلوب می باشند زیرا در صدای تمامی این افراد ترس از نادیده گرفته شدن و رد شدن وجود دارد و در واقع آن ها هر آنچه می گویند خشک و بی روح است و غیر عادی و نامناسب به نظر می رسد که بهتر است برای گرفتن نتیحه ایده آل در این گفتگوها دست از این رفتار های ناشیانه بردارید و به آموختن اصول مذاکره تلفنی بپردازید.

آشنایی با اصول مذاکره تلفنی

به طور کلی یکی از روش های بازاریابی بسیار متداول که امروزه کسب و کار ها از آن بهره مند هستند بازاریابی تلفنی است که برخی از کسب و کار ها با رعایت اصول مذاکره تلفنی موفق شده اند نتیجه ای فوق العاده به دست بیاورند. به صراحت می توان گفت که برای داشتن بازاریابی تلفنی موفق دانستن اصول مذاکره تلفنی یک ضرورت محسوب می شود البته که شاید با خود بگویید مذاکره تلفنی مقوله ای ساده و صریح است که نیاز به اصول ندارد اما باید بدانید که این روند اشتباه افرادی است که در روند کسب و کار خود از طریق بازاریابی تلفنی نتیجه مطلوبی کسب نمی کنند زیرا آن را آنقدر سهل و غیر تخصص می پندارند که اصلا برای اصولی انجام دادن آن هیچ نلاشی نمی کنند. بهتر است بدانید که اصولی انحام دادن مذاکره تلفنی می تواند درصد ضرر را به شدت کاهش دهد و در مقابل شما را به سوی موفقیت و سود بیشتر سوق دهد. توجه داشته باشید که برای داشتن مذاکره تلفنی موفق تکنیک هایی وجود دارند که بایستی هر فرد پیش از ورود به این کار آن را به درستی یاد بگیرد و چندین مرتبه تکرار کند تا با داشتن تلفیقی از دانش و تجربه وارد کار شود و کسب و کار را به سوی موفقیت در زمینه بازاریابی سوق دهد اما اگر آموزش و تمرین در این روند به درستی صورت نگرفته باشد افرادی که شغل بازاریابی را بر عهده دارند قطعا هیچ گونه سودآوری برای کسب و کار خود به ارمغان نخواهند آورد و در مقابل تنها هزینه های سربار برای شرکت خواهند داشت که یکی از واضح ترین هزینه ها هزیه تلفن است که اگر هیچ بازدهی برای کسب و کار نداشته باشد در حقیقت ضرر خالص محسوب می شود.

انجام اصول مذاکره تلفنی

تکنیک های موثر در مذاکره تلفنی:

بهتر است بدانید که شما برای داشتن یک مذاکره تلفنی یا بازاریابی تلفنی نیاز به یادگیری اصول و تکنیک هایی دارید تا بتوانید موفق عمل کنید و به همین منظور در ادامه سعی داریم به بیان برخی از اصول مذاکره تلفنی موفق بپردازیم:

آموزش متقاعد سازی:

توجه داشته باشید که برای داشتن یک مذاکره عالی چه از نوع حضوری و چه از نوع تلفنی حتما باید بر روی مسائلی از جمله شیوه صحبت و دعوت طرف مقابل به همراهی و موافقت و در نتیجه متقاعد سازی بسیار کار کرد زیرا این روند با آموزش و تمرینات فراوان میسر خواهد بود. به طور کلی اولین گام در متقاعد سازی عدم استفاده از جملات پرسشی است یعنی به جای اینکه لحن پرسشی به کار ببرید مثلا از فرد بخواهید کاری را انجام دهد آن را گونه ای بیان کنید که گویا طرف مقابل شما پیشاپیش همه چیز را در این مذاکره تلفنی پذیرفته است. باید اجازه دهید طرق مقابل بیشتر از شما در طول مذاکره حرف بزند. بهتر است در ابتدا مباحث خود را بیان کنید و سپس با حوصله به شنیدن حرف ها و خواسته های وی بپردازید.

تکنیک های مفید برای مذاکره تلفنی

بهتر کردن لحن و آهنگ صدا:

به طور کلی لحن و محکم بودن صدا و صلابت سخن در مذاکره های تلفنی بسیار مهم هستند و برای بهتر شدن لحن صدا باید سعی کنید درصد افزایش مهارت فن بیان را در خود تقویت نمایید و به تمرین بلند بلند حرف زدن بپردازید تا بتوانید پژواک صدای خود را به درستی ملاحظه نمایید و سپس لحن و آهنگ صدایتان را بررسی نمایید. حتی بهتر است صدای خود را ضبط کنید و گوش دهید تا متوجه ایراد ها در آهنگ و لحن کلام خود شوید و به تدریج برای بهتر شدن توانایی مذاکره تلفنی خود آن ها را رفع نمایید.

تمرین پیش از انجام مذاکره:

همانطور که بیان شد بایستی آموزش و تمرین با یکدیگر توام شوند تا بتوان مهارت مذاکره تلفنی را در خود تقویت نمود. اگر در فرآیند مذاکره ضعفی وجود دارد باید بی درنگ به رفع آن بپردازید و آزمون و خطا را برای مذاکره اصلی نگذارید زیرا که موجب ضرر به کسب و کارتان خواهد شد. برای مثال اغلب افراد در پایان بندی مذاکره تلفنی و نهایی نمودن معامله مشکل دارند و این موضوع می تواند از ضعف های رایج در میان بازاریابان تلفنی باشد که به وضوع به چشم می آید. باید برای رفع این ضعف ها به اندازه ای تمرین و تکرار داشته باشید که به لحنی مناسب دست پیدا کنید و به جایی برسید که انگار گفتن این کلمات و این شیوه حرف زدن برای شما عادی بوده یا به عبارتی از ویژگی های شخصیتی ثابت شما محسوب می شود. در مذاکره های تلفنی باید بتوانید  اندازه ای راحت حرف بزنید که گویا دارید با نزدیک ترین و عزیز ترین اعضای خانواده خود حرف می زنید و به همین خاطر نباید هرگز نشان دهید که برای انجام این مذاکره خود با طرف مقابلتان حتی کوچک ترین حدی از استرس را دارا می باشید.

چگونگی کسب موفقیت در مذاکرات تلفنی

لبخند زدن برای شادتر به نظر رسیدن:

قطعا پشت تلفن نمی توان صورت طرف مقابل را دید اما باز هم لبخند زدن به صورت غیر مستقیم به شمار در امر مذاکره تلفنی کمک شایانی خواهد کرد. بر اساس تحقیقات نشان داده شده استفاده از لبخند باعث موجب بالا رفتن اعتماد به نفس شخص گوینده خواهد شد و همین موضوع به صورت غیر مستقیم می تواند شما را در داشتن مذاکره ای موفق یاری نماید.

داشتن اطلاعات از رقبای کاری:

توصیه می شود که پیش از ورود به هر مذاکره ای در مورد نقاط ضعف و قوت رقبای خود اطلاعاتی کسب کنید زیرا داشتن این اطلاعات باعث می شود زمانی که مشتری از رقیب شما می گوید بتوانید با دست پر او را توجیه کنید و از نقاط قوت و ضعف رقابتی خود نسبت به رقبا برایش بگویید. توجه داشته باشید که اگر از این اطلاعات برخوردار نباشید نمی توانید مشتری را به خوبی راهنمایی کنید و برتری کامل یا خدمات برند خود را نسبت به دیگری به مشتری نشان دهید.

رفتار های مختلف در مذاکرات تلفنی

انتقال حس مثبت به مشتری:

به طور کلی برای داشتن مذاکره ای موفق بایستی همیشه در مذاکرات تلفنی خود این حس را به مشتریان خود منتقل کنید که او بهترین مشتری شما می باشد. برای اینکه بتوانید این کار را به خوبی انجام دهید بایستی با لحن و کلمات متفاوت با هر مشتری حرف بزنید و بر اساس منش و شخصیت و نوع رفتار با وی اقدام به مکالمه نمایید. به همین خاطر باید کمی بر روی مسائل روانشناسی و شخصیت شناسی نیز کار کنید و سعی نمایید در این زمینه مطالعات کافی داشته باشید تا بتوانید از این تکنیک های روان شناسی در داشتن مذاکرات موفق نهایت بهره را ببرید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو