چه غذاهایی باعث بد مزه شدن شیر مادر میشود؟

منبع: نی نی بان

77

1399/7/26

23:37


مردم دوست دارند فکر کنند که فرزند آن‌ها ذائقه حساسی ندارد، اما این مساله دور از حقیقت است. بچه ها، بسته به آنچه در حین رشد در رحم مادرشان در معرض آن قرار گرفته اند، سلیقه خود را توسعه داده و به مرور طعم و مزه برخی غذاها را ترجیح می دهند. 

چرا بچم شیرمو دیگه نمی خوره؟
نوزاد تنها ممکن است به دلیل تولید ناکافی شیر، وجود مشکل در ترشح شیر، جهش رشدی و یا وجود اختلال و ضعف در چفت شدن بین دهان نوزاد با سینه مادر، بدقلق و کلافه شده باشد. اگر هیچ یک از این موارد وجود نداشته باشد، این امر می تواند به این دلیل رخ داده باشد که نوزاد کوچک شما، طعم شیر مادر را نپسندد. تغییر طعم و بوی شیر مادر بنا به یکی از دلایل ذکر شده در زیر، اتفاق می افتد:

چه غذاهایی سبب بدمزه شدن شیر مادر می شود؟ 
مارچوبه از آن دسته سبزیجاتی است که یا آن را دوست دارید و یا از آن متنفر هستید. با اینکه مارچوبه پکیج کاملی از کلروفیل و ویتامین ها را داشته و می تواند بدن شما را سم زدایی کند، اما دارای یک اثر جانبی است. باور کنید یا نکنید، مارچوبه نه تنها قادر است ادرار شما را بد بو کرده و بوی بسیار نامطبوع و غیرقابل تصوری به آن بدهد، بلکه شیر سینه های شما نیز تحت تأثیر قرار می گیرد.
مادر ممکن است برای تامین سلامتی خود مارچوبه بخورد و از این واقعیت که مارچوبه یکی ازسبزیجات ارزان قیمت است که به راحتی طبخ می شود، لذت ببرد. با این حال، اگر او تصمیم بگیرد به فرزند شیرخوار خود از سینه هایش شیر بدهد، ممکن است در کمال تعجب ببیند که فرزندش صورت خود را بر می گرداند و از خوردن شیر ممانعت می کند. اگر مادری در دوران بارداری خود به اندازه کافی سبزیجات و خصوصا مارچوبه بخورد، ممکن است پس از زایمان، در دوران شیردهی هم بتواند به راحتی به خوردن مارچوبه ادامه داده و فرزند خود را نیز به خوردن شیر تاثیر گرفته از مارچوبه، ترغیب کند. اما اگر پس از خوردن میزان زیادی مارچوبه توسط مادر، فرزند شیرخوار او هنوز تمایلی به تغذیه با شیر مادر نشان ندهد، بهتر این است که مادر شیرده، مارچوبه را از رژیم غذایی خود خارج کند.
نوشیدن مشروبات الکلی
خوب، به طور قطع مادر بودن می‌تواند استرس زا باشد و برخی از مادران را تحریک می کند تا با کشیدن یک سیگار یا نوشیدن یک لیوان لیموناد یا مشروبات الکلی، به آرامش برسند.
ببینید، باید پیش از هر اقدامی این را همواره در ذهن داشته باشید که هر چیزی که مادر برای خوردن یا نوشیدن انتخاب می‌کند، در نهایت در شیر پستان ها ظاهر می‌شود و به نوزاد می رسد. پس اگر مادری مشروب خورده باشد، مقدار زیادی الکل در شیر سینه های او شناور خواهد بود. بیشتر شیرخواران، از خوردن شیر آغشته به الکل، خودداری می کنند. اما اگر مادر شیرده در مورد مصرف مشروبات الکلی محتاط نباشد، به هر حال این احتمال وجود دارد که در نهایت فرزند او از شیری که حاوی میزان زیادی الکل است، تغذیه کند و در معرض خطر مسمومیت، خواب آلودگی شدید و یا سایر مشکلات سلامتی قرار گیرد.زمانی که شک و تردید وجود دارد، مادر باید شیر خود را پمپ کرده و سینه هایش را به صورت کامل تخلیه کند. بعد از نوشیدن یک یا دو لیوان مشروبات الکلی، مادر باید از دادن شیر سینه هایش به نوزاد چشم ‌پوشی کند، مگر این که دوست داشته باشد فرزندش حالت انزجار و بیزاری را در چهره خود نشان دهد. قطعا هیچ مادری چنین چیزی را دوست ندارد. اینطور نیست؟
دور نگه داشتن غذاهای پر ادویه و تند از منوی غذایی
بسیاری از مادران ممکن است در هنگام بارداری از خوردن غذاهای تند یا پر ادویه خودداری کنند، زیرا بیشتر آن ها در این دوران دچار سوزش معده شدید و ریفلاکس اسید معده می شوند. با این وجود، هنگامی که زایمان رخ داده و فرزندشان از رحم خارج می شود، ممکن است مادر هنوز هم بخواهد احتیاط زیادی را در مورد خوردن غذاهای پر ادویه و تند انجام دهد. زیرا فرزند کوچک او ممکن است به راحتی نتواند از عهده حرارت تولید شده در بدن ناشی از مصرف این مواد برآید و به علاوه خوردن غذاهای پرادویه می تواند طعم شیر مادر را تغییر دهد.
مگر اینکه که جنین در تمام مدت حضورش در رحم مادر در معرض غذاهای تند قرار داشته باشد، در این صورت بیشتر محتمل است که آن ها پس از تولد هم، این موارد را از طریق شیر مادری که علاقه مند به مصرف غذاهای با طبع گرم و تند است، دریافت کنند.
کپسایسین موجود در فلفل همان چیزی است که به آن ها طعم ویژه ای می بخشد و دهان شما را به آتش می کشد. مصرف شیر مادر که به فلفل چیلی آغشته است توسط نوزاد، حتی در مقادیر بسیار ناچیز و کم، می تواند منجر به بروز مشکلات آزاردهنده ای همچون ریفلاکس اسید معده، ناراحتی شکمی و بدخلقی و اذیت شدن نوزاد شود.
خوردن غذاهای دریایی
ماهی ممکن است برخی از مزایای سلامتی را به همراه داشته باشد، اما همانطور که مادر در حین بارداری در مورد مصرف ماهی احتیاط می کند، اگر ترجیح می دهد تغذیه نوزاد را از طریق شیر سینه های خود انجام دهد، باید در مورد مصرف ماهی در دوران شیردهی نیز احتیاط کند. با در نظر گرفتن موارد مداخله گری مانند آلودگی های ساخته شده توسط انسان، تغییرات آب و هوا و شیوه های ماهیگیری، ممکن است آنچه که مادر می خورد، فقط ماهی خالص نباشد.
پلاستیک هایی که در داخل اقیانوس هستند، به درون آب نفوذ می‌کنند و اغلب بخشی از غذای ماهی ها می شوند. دیدن ماهی هایی که تکه هایی از پلاستیک های رنگارنگ در دل و روده های آن ها پنهان شده است، یک اتفاق غیرمعمول نیست. سمومی مانند پلی کلرو بی فنیل ها (PCB)، دی اکسیدها و سایر آلاینده ها در کمین ماهی ها هستند.
یک مادر چه در دوران بارداری و چه در دوران شیردهی، باید ماهی هایی را انتخاب کند که میزان مسمومیت کمتری با جیوه داشته و کمتر در معرض آلودگی های محیطی و شیمیایی هستند. همچنین بهتر این است که مادر از خوردن مکرر و زیاد ماهی خودداری کند. ممکن است نشانه هایی از سموم در شیر مادر دیده شود و و باعث شود که فرزندش در معرض خطر قرار گیرد.
جگر
خوردن وعده های غذایی مانند کبد (جگر سیاه) ممکن است برای برخی از مادران در دوران بارداری و هنگام شیردهی مورد استفاده قرار گیرد. اما، اگر مادر ترجیح دهد مقدار زیادی گوشت و اعضای بدن، هر چند غنی از مواد مغذی مصرف کند ، خطر انتقال سموم تجمع یافته در آن ها به شیرخوار از طریق شیر مادر وجود دارد. مادر باید در مورد جایی که گوشت مصرفی خود را از آن خریداری می کند، به خوبی تحقیق کند و یا حتی اگر می خواهد مصرف این موارد را در رژیم غذایی خود به حداقل برساند.
اگر پروتئین حیوانی انتخاب شده از حیواناتی باشد که تحت درمان با آنتی بیوتیک بوده، هورمون های رشد به آن ها تزریق شده و یا در معرض تغذیه با سم قرار گرفته اند، ممکن است نوزاد از نوشیدن شیر مادر خود امتناع کند. هر اثری از سموم می تواند به شیر مادر منتهی شده و بسته به اینکه میزان مصرف مادر از چیزهای خاص چقدر باشد، با گذشت زمان در بدن او انباشته شود. در صورت ایجاد شک و تردید، مادر باید با یک متخصص تغذیه مشورت کرده و حتی در صورت لزوم شیر خود را برای بررسی، آزمایش کند.
خوردن سیر
سیر، بخاطر داشتن طعم تند و آتشین، یا بسیار مورد علاقه مردم است یا بسیار مورد تنفر. نوزادانی که از سینه مادرشان شیر می خورند، ممکن است حتی با مواجه با کوچکترین آثار سیر در شیر مادر، به شدت از خوردن آن روی گردان شوند. سیر یک گیاه بسیار قوی است و اگرچه منافع بسیاری برای سلامتی دارد از جمله مبارزه با سرماخوردگی و عطر و طعم دادن به غذاها. اما احتمال سرباز زدن نوزاد از خوردن شیر مادر را نیز بسیار زیاد می کند.اگر مادر از خوردن غذاهای حاوی میزان زیاد سیر لذت می برد، یا دائماً در غذای خود سیر می اندازد، شاید بهتر باشد تا این روند را تعدیل کند. اگر که جنین در رحم مادر در معرض سیر قرار نگرفته نباشد، ممکن است پس از تولد نسبت به این گیاه، واکنش نامطلوبی نشان داده و از مصرف شیر مادری که عطر و طعم سیر به خود گرفته، اجتناب کند. اگر مادر نمی تواند سیر را کامل از رژیم غذایی خود حذف کند، باید میزان مصرف آن را به حداقل میزان کاهش داده و تنها چند بار در هفته وعده های غذایی حاوی سیر داشته باشد. برای این که نوزاد گرسنه نماند، مادر می تواند در مواقعی که سیر نمی خورد، شیر خود را برای استفاده بعدی دوشیده و در یخچال نگهداری کند.
سیگار کشیدن
سیگار کشیدن برای سلامتی شما واقعا مضر است. سیگار کشیدن نه تنها برای مادر، سلامت دندان ها، پوست و موهایش وحشتناک است، بلکه مضرات آن برای فرزند او بسیار بیشتر و چند برابر است. ناگفته نماند که مادر نباید در دوران بارداری سیگار بکشد و حتی بعد از ورود زایمان و به دنیا آمدن فرزندش، مادر باید عادت سیگار کشیدن را همچنان کنار گذاشته و هرگز به سمت آن نرود.
چرا؟ اگر مادری ترجیح می دهد از سینه های خود به فرزندش شیر بدهد اما همچنان سیگار می کشد، باید از خودش به خاطر تغذیه فرزندش با شیری حاوی مقادیر زیاد نیکوتین، مواد افزودنی شیمیایی و طعمی به شدت نامطلوب، خجالت بکشد. نوزادان تفاوت بین شیر مادر با کیفیت برای رشد و نمو سالم خود و شیری که به لطف رفتارهای اشتباه و مداوم مادرشان آلوده است را به خوبی تشخیص داده و درک می کنند.
از همه مهم تر، استعمال سیگار مواد غیرقانونی وغیرمجاز مثل گل یا ماری جوانا برای سلامتی فرزند در حال رشد شما، به شدت ضرر دارد و به علاوه می تواند سموم کشنده و خطرناکی را به نوزاد منتقل کند. به عنوان یک مادر، از شما خواهش می کنیم که هرگز این کار را نکنید.
سطح بالای آنزیم لیپاز
آنزیم لیپاز برای کمک به نوزاد در هضم شیر مادر ضروری است. با این وجود، هنگامی که میزان آنزیم لیپاز در شیر مادر بیشتر از حد مجاز باشد، نوزاد ممکن است با خوردن شیر مادر، طعم ترشی را در دهان خود احساس کند. لیپاز در واقع هیچ خطری برای شیرخوار کوچک شما ندارد، اما از آنجا که می تواند، باعث طعم ترش یا بدبو شدن شیر مادر شود، برخی از نوزادان هنگام خوردن شیر مادر صورت خود را برمی گردانند و شیر نمی خورند.
اگر سطح لیپاز موجود در شیر مادر از کنترل خارج شود و نوزاد به علت آن از خوردن شیر مادر اجتناب کند، باید با پزشک خود و یا یک مشاور شیردهی مشورت کنید. اگر مادر درگیر مشکلاتی همچون التهاب لوزالمعده، تومور در پانکراس و یا مشکلی در معده باشد، سطح لیپاز به طور چشمگیری افزایش می یابد.اگر طعم شیر مادر ترش شده یا بوی صابونی و یا فقط بوی ترشیدگی داشته باشد، مادر باید با مراجعه به پزشک، در مورد احتمال سطح غیرطبیعی و بالای لیپاز بررسی شود.
حال که می دانید چه غذاهایی سبب بدمزه شدن شیر مادر می شود تا حد امکان از مصرف آنها اجتناب کنید تا شیر شما بهترین طعم را برای دلبندتان داشته باشد.

چرا بچم شیرمو دیگه نمی خوره؟
شیرخوار تنها ممکن است به دلیل تولید ناکافی شیر، وجود مشکل در ترشح شیر، جهش رشدی و یا وجود اختلال و ضعف در چفت شدن بین دهان نوزاد با سینه مادر، بدقلق و کلافه شده باشد. اگر هیچ یک از این موارد وجود نداشته باشد، این امر می تواند به این دلیل رخ داده باشد که شیرخوار کوچک شما، طعم شیر مادر را نپسندد.

آیا مادر شیرده می تواند مارچوبه بخورد؟
مارچوبه از آن دسته سبزیجاتی است که یا آن را دوست دارید و یا از آن متنفر هستید. با اینکه مارچوبه پکیج کاملی از کلروفیل و ویتامین ها را داشته و می تواند بدن شما را سم زدایی کند، اما دارای یک اثر جانبی است. باور کنید یا نکنید، مارچوبه نه تنها قادر است ادرار شما را بد بو کرده و بوی بسیار نامطبوع و غیر قابل تصوری به آن بدهد، بلکه شیر سینه های شما نیز تحت تأثیر قرار می گیرد. اما اگر پس از خوردن میزان زیادی مارچوبه توسط مادر، فرزند شیرخوار او هنوز تمایلی به تغذیه با شیر مادر نشان ندهد، بهتر این است که مادر شیرده، مارچوبه را از رژیم غذایی خود خارج کند.

آیا مادر شیرده می تواند غذاهای تند بخورد؟
کپسایسین موجود در فلفل همان چیزی است که به آن ها طعم ویژه ای می بخشد و دهان شما را به آتش می کشد. مصرف شیر مادر که به فلفل چیلی آغشته است توسط شیرخوار، حتی در مقادیر بسیار ناچیز و کم، می تواند منجر به بروز مشکلات آزاردهنده ای همچون ریفلاکس اسید معده، ناراحتی شکمی و بدخلقی و اذیت شدن شیرخوار شود.

آیا مادر شیرده می تواند جگر بخورد؟
خوردن وعده های غذایی مانند کبد (جگر سیاه) ممکن است برای برخی از مادران در دوران بارداری و هنگام شیردهی مورد استفاده قرار گیرد. اما، اگر مادر ترجیح دهد مقدار زیادی گوشت و اعضای بدن، هر چند غنی از مواد مغذی مصرف کند ، خطر انتقال سموم تجمع یافته در آن ها به شیرخوار از طریق شیر مادر وجود دارد. مادر باید در مورد جایی که گوشت مصرفی خود را از آن خریداری می کند، به خوبی تحقیق کند و یا حتی اگر می خواهد مصرف این موارد را در رژیم غذایی خود به حداقل برساند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو