دستور العمل کاشت و پرورش گیاه سکه ای

دستور العمل کاشت و پرورش گیاه سکه ای


منبع: آرگا

120

1399/7/27

00:02


گیاه سکه ای یکی از گیاهان زیبا می باشد و گل های خوشبو این گیاه در فصل بهار شکوفا می شود. این گیاه یکی از گیاهان معروف انگلیسی ها می باشد. در ادامه این مطلب شما را با کشت و نگهداری از آن آشنا می کنیم.

دستور العمل کاشت و پرورش گیاه سکه ای

گیاه سکه ای یکی از گیاهانی می باشد که حدودا ۶۰ الی ۹۰ سانتی متر رشد می کند و هر سال در فصل بهار گل می دهد. اگر می خواهید این گیاه را در منزل خود داشته باشید باید نکاتی را درباره نحوه نگهداری و پرورش آن بدانید و آفات آن را به خوبی بشناسید.

پرورش گیاه سکه ای

گیاه سکه ای

گیاه سکه ای یکی از گیاهانی می باشد که از گذشته تا کنون به دلایل بسیار زیادی کاشته شده است. این گیاه نام دیگری دارد که آن علف ماه است. این گیاه در تابستان گل می دهد و در فصل تابستان برگ هایش بیضی شکل می شود و رنگ آن ها نقره ای خواهد شد به همین دلیل به آن ها سکه ای می گویند. این گیاهان در گل های خشک کاربرد بسیار زیادی دارد و حدودا ۲ سال عمر می کنند. در طی این دو سال این گیاهان بزرگ تر می شوند شاخه هایشان بین نیم متر تا یک متر رشد می کنند. افراد بسیار زیادی طرفدار این گیاهان می باشند و برای اولین بار این گیاه در جزیره های انگلیس رشد کرده است. گل های این گیاه از دو رنگ صورتی و بنفش تشکیل شده اند و جلوه بسیار خوبی دارند. گل سکه ای رشد بسیار خوبی دارد بنابراین هدف بسیاری از زنبور ها و جانوران گیاه خوار می باشد پس باید از آن ها به خوبی نگهداری کنید.

پرورش گیاه سکه ای

پرورش گیاه سکه ای عموما از طریق بذر هایش صورت می گیرد. برای پرورش آن ها می توانید در ابتدای بهار و یا انتهای تابستان این کار را انجام بدهید.  این بذر ها را می توانید مستقیما در زمین  بکارید و یا اگر موقعیت مناسبی برای این کار ندارید و در آپارتمان زندگی می کنید می توانید یک سینی مناسب که مخلوطی از خاک لومی و کمپوست است را تهیه کنید و بذر ها را در این خاک بکارید. این سینی را در بخش روشن خانه قرار بدهید.

نحوه کاشت گیاه سکه ای چگونه است؟

نحوه کاشت بذر ها

پرورش گیاه سکه ای روش خاصی دارد که این روش عبارت است از :

  1. بذر ها را حدودا باید ۰.۵ سانتی متر زیر زمین بکارید.
  2. فضای بین هر بذر باید حدودا ۳۰ تا ۴۸ سانتی متر باشد تا این گیاهان بتوانند به خوبی رشد کنند.
  3. روی هر بذر را خاک بریزید و آب بدهید.
  4. بعد از جوانه زدن بذر ها باید خاک را مرتبا خیس و نمناک نگهدارید تا گیاه به خوبی رشد کند.
  5. در حین جوانه زدن گیاه نباید جای بذر ها را تغییر بدهید.
  6. جوانه زدن این گیاه حدودا یک هفته تا یک ماه زمان می برد.
  7. بذر گیاه علف ماه برای رشد به دمایی حدودا ۲۱ درجه سانتی گراد نیاز دارد.

نکات مهم در کاشت گیاه سکه ای

  •  دقت کنید که هر بذر را با فاصله ای مناسب بکارید زیرا اگر فاصله رعایت نشود ریشه ها به هم گره می خورند و مشکلات بسیاری را برای گیاه ایجاد می کنند.
  • در نظر داشته باشید که ریشه های این گیاه غده مانند و عمقی می باشند و اگر آن ها را در گلدان های نامناسب قرار بدهید و فضای کافی برای رشد آن ها وجود نداشته باشد گیاه آسیب می بیند.
  • گیاهان سکه ای مقاومت بسیار زیادی در برابر خشکی از خود نشان می دهند زیرا ریشه هایشان قادر اند تا آب را به مدت طولانی در خود نگهدارند.

فضای مناسب برای رشد گیاه سکه ای چقدر است؟

فواید و مضرات

هر گیاهی علاوه بر فوایدی که دارد ممکن است مضراتی هم داشته باشد. بر اساس تحقیقاتی که روی این گیاهان انجام شده است نشان می دهد که فواید بسیار زیادی دارد و در کنار این فواید مضراتی نیز دارد. این فواید را در ادامه برای شما بیان می کنیم.

مزایا

  •  حدودا نیمی از التهابات چشمی را کاهش می دهد.
  • ۳۰ درصد التهابات تنفسی را کاهش می دهد.
  • گیاه سکه ای سر درد ها را تا ۲۰ درصد کاهش می دهد.
  • افرادی که آسم دارند می توانند با استفاده از این گیاه و کاشت آن در منزل تا ۹ درصد آسم خود را کاهش بدهند.

مضرات

  • این گیاه برای حیوانات خانگی سمی می باشد.
  • در صورتی که بیش از حد به گیاه آب بدهید ممکن است دچار آماس شود و بخشی از گیاه به رنگ سیاه در بیاید.

آفات گیاه سکه ای

اگر در خانه خود از گیاه سکه ای مراقبت می کنید باید مراقب آفات و بیماری های آن باشید. باید بدانید که آفات این گیاه شامل مگس سفید،‌ شپشک ها،‌ کنه های عنکبوتی و شته ها می باشند. شما می توانید با استفاده از روش های بسیار ساده اقدام به از بین بردن حشرات گلدان کنید.

گل و گیاه در منزل می تواند به تصفیه هوا کمک کند و بخصوص در فصل زمستان هوای تازه را برای شما ایجاد کند. برای همین توصیه می کنیم در منزل خود حتما گل و گیاه داشته باشید تا هوای پاک تنفس کنید. در ادامه می توانیدبا کلیک بر روی لینک های زیر سایر مقالات آرگا را در زمینه پرورش گل و گیاه، پرورش  گیاه لیروب  و پرورش گیاه آرالیا دروغین را مشاهده کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو