اطلاعات دارویی سایمتیدین و کاربردها و عوارض جانبی آن

اطلاعات دارویی سایمتیدین و کاربردها و عوارض جانبی آن


منبع: آرگا

151

1399/7/27

08:25


ناراحتی های دستگاه گوارش در عملکرد و سلامت بدن تاثیر منفی می گذارد. زخم معده یکی از بیماری هایی است که افراد زیادی را ممکن است درگیر کند. یکی از درمان های موثر این بیماری داروی سایمتیدین است. در این مقاله به طور مفصل درباره این دارو، نحوه و موارد مصرف آن و همچنین عوارض جانبی و تداخل دارویی آن آشنا می شوید.

اطلاعات دارویی سایمتیدین و کاربردها و عوارض جانبی آن

سایمتیدین دارو برای درمان زخم معده مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین برای درمان زخم دوازدهه نیز تجویز می شود. این دارو باعث کاهش ترشح اسید معده می شود که در نتیجه آن ناراحتی های معده درمان می شوند. این دارو به شکل های آمپول و قرص نیز وجود دارد. این دارو باعث هضم پروتئین نیز می شود. دوره درمان بیماری های دستگاه گوارش با این دارو در حدود ۴ تا ۸ هفته به طول می انجامد. در صورتی که بعضی از علائم بیماری باقی بمانند دوره درمان نیز طولانی تر می شود، بنابراین اگر شما نیز در مورد این دارو اطلاعات کافی ندارید بهتر است تا پایان مطلب همراه ما باشید.

انواع قرص سایمتیدین

موارد مصرف داروی سایمتیدین

همانطور که گفته شد این قرص برای درمان زخم معده، دوازدهه، سوزش معده و پیشگیری از این بیماری ها به کار می رود. همچنین برای درمان ترشح زیاد اسید معده و سندرم روده به کار می رود. از این دارو برای از بین بردن علائم رفلاکس معده نیز استفاده می شود.

ممکن است زخم های دستگاه گوارشی باعث خونریزی شوند که در این صورت می توان از سایمتیدین، به عنوان دارو موثر بهره برد که علاوه بر قطع خونریزی به درمان زخم سیستم گوارشی نیز کمک می کند.

قرص سایمتیدین

عوارض جانبی

مصرف هر دارویی ممکن است عوارضی ناگوار بر سلامت بدن بگذارد. احساس سرگیجه، سردرد، اسهال، کهیر، اضطراب و بروز علائم افسردگی، افزایش ضربان قلب، دل پیچه، تعریق بدن و ناتوانی جنسی از مهمترین عوارض مصرف این قرص ها می باشد. گفتنی است در مواردی ممکن است مصرف این دارو باعث بالا رفتن سطح آنزیم های کبدی شود که در این صورت ممکن است اغما و مرگ را در پی داشته باشد.

عوارض جانبی سایمتیدین

نحوه مصرف

این قرص باید یک الی چهار نوبت در طی روز مصرف شوند. همچنین باید بعد از مصرف غذا استفاده شود. دوز مصرف این دارو در بزرگسالان ۸۰۰ تا ۲۴۰۰ میلی گرم در طی روز است. این قرص معمولا بعد از ۹۰ دقیقه روی بدن اثر می گذارد و این تاثیر ممکن است تا ۶ ساعت نیز ادامه پیدا کند.

همچنین مصرف سایمتیدین، را به طور خودسرانه قطع نکنید زیرا ممکن است باعث پیدایش مجدد علائم بیماری شود. مصرف بیش از مقدار تجویز شده نیز می تواند برای سلامتی مضر باشد.

دوز صحیح مصرف سایمتیدین

مصرف در دوران بارداری و شیردهی

مصرف این دارو در دوران بارداری باید با نظر پزشک صورت گیرد و مصرف آن در دوران شیردهی نیز ممنوع است زیرا این دارو در شیر ترشح کرده و بر روی نوزاد تاثیر می گذارد.

نکاتی که در مورد این دارو باید بدانید

۱. سایمتیدین را طبق نسخه تجویز شده مصرف کنید و تا زمان بهبودی کامل ادامه دهید و قطع مصرف آن باید فقط با نظر پزشک باشد.

۲. مصرف دخانیات باعث افزایش ترشح اسید معده و شدت پیدا کردن بیماری های دستگاه گوارش می شود. بنابراین با قطع مصرف سیگار به روند درمان بیماری های دستگاه گوارش و تاثیر مثبت این دارو کمک کنید.

۳. اگر سابقه بیماری های کلیوی یا کبدی دارید باید در مورد مصرف این دارو با پزشک مشورت کنید. همچنین در صورت مصرف داروهای دیگر باید نظر پزشک را در مورد تداخلات دارویی جویا شوید.

۴. مصرف این دارو در کودکان باید دوز کمی باشد تا سلامت آنها را به خطر نیندازد.

۵. به دلیل بروز عوارضی مانند سرگیجه و سر درد بهتر است که از مصرف این دارو در زمان فعالیت هایی که نیاز به هوشیاری بالا دارند خودداری شود.

۶. افرادی که مبتلا به آسم هستند باید تحت درمان قرار گیرند زیرا این بیماری ممکن است باعث تشدید بیماری دستگاه گوارش نیز شود.

تداخل دارویی سایمتیدین

۷.  پیش از مصرف دارو راهنمای مصرف آن را به دقت مطالعه کنید.

۸. در صورتی که به این دارو یا دیگر دارو های مشابه آن حساسیت دارید حتما موضوع را با پزشک در جریان بگذارید.

۹. از اشتراک گذاشتن این دارو با دیگران پرهیز نمایید.

۱۰. پیش از مصرف دارو لیستی از تمام دارو هایی که مصرف می کنید را تهیه و در اختیار پزشک تان قرار دهید زیرا ممکن است برخی از دارو هایی که مصرف می کنید با این دارو تداخل داشته باشد.

۱۱. در صورت مصرف بیش حد این دارو و مشاهده نشانه هایی مانند مشکل در تنفس و از هوش رفتن حتما با اورژانس تماس حاصل نمایید.

اطلاعات دارویی سایمتیدین

۱۲. اگر مصرف یک نوبت از دارو را فراموش کرده اید به محض به یاد آمدن آن را مصرف کنید اما اگر زمان نوبت بعدی نزدیک است دوز فراموش شده را مصرف نکنید و همچنین از دوبرابر کردن دوز دارو نیز پرهیز نمایید.

۱۳. از مصرف الکل و ماری جوآنا در طول مصرف دارو پرهیز نمایید زیرا، سبب تشدید عوارض آن خواهد شد.

۱۴. سایمتیدین برای کودکان کمتر از دوازده سال باید حتما زیر تجویز پزشک مصرف شود.

۱۵.  اگر قصد باردار شدن دارید پیش از مصرف دارو حتما به پزشک تان اطلاع دهید.

۱۶. دارو را با هر وعده غذایی و پیش از خواب استفاده کنید.

۱۷. از مصرف داوی از تاریخ گذشته پرهیز کنید.

۱۸. استفاده از این دارو در افراد سالمند با عوارض شدید تری همراه است لذا در این دسته از افراد باید با احتیاط مصرف شود.

۱۹. دارو را در دمای پانزده تا سی درجه سانتی گراد و دور از رطوبت و دسترس کودکان نگهداری نمایید.

نکاتی که در مورد این دارو باید بدانید

یک نکته مهم در مورد مصرف این قرص این است که به دلیل تاثیر مثبت بر روی پوشش معده باعث مخفی کردن علائم سرطان معده می شود. یعنی فردی که دچار نشانه های اولیه سرطان معده است و قرص سایمتیدین مصرف می کند ممکن است تا مدت ها تشخیص سرطانش به تعویق بیفتد و بیماری به صورت پنهان رشد کند. بنابراین قبل از مصرف این دارو بهتر است که فرد تحت معاینه دقیق قرار گیرد و از عدم بیماری سرطان اطمینان کامل حاصل کند.

در این مطلب قصد داشتیم شما عزیزان را با این دارو آشنا کنیم تا در مورد آن اطلاع کافی به دست آورید با نحوه مصرف و عوارض آن آشنا شوید، به منظور آشنایی با دیگر دارو ها می توانید بر روی اطلاعات دارویی کلیک نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو