درمان درد شانه با چند توصیه خانگی و پزشکی

درمان درد شانه با چند توصیه خانگی و پزشکی


منبع: آرگا

93

1399/7/27

09:07


احساس درد در شانه می تواند اختلالی آزار دهنده به شمار آید که پس از بررسی علائم و تشخیص علت آن؛ می بایست اقدام به روش های درمان کنید. برای آشنایی با روش های درمان درد شانه ادامه مطلب را مطالعه نمایید.

درمان درد شانه با چند توصیه خانگی و پزشکی

شانه قسمتی از بدن می باشد که به علت تجمع تعدادی مفصل، تاندون و عضله می تواند دامنه گسترده ای از حرکت را در بر بگیرد. این حرکات که به کمک دست انجام می گیرد؛ می تواند اعمال مختلفی را همچون خاراندن قسمتی از پشت، پرتاب توپ و جابه جایی اجسام را شامل شود. گفتنی است که در نهایت این حرکت ها، امکان دارد آسیب هایی به بافت نرم وارد شود که برایتان درد آور باشد. برخی از این درد ها می توانند موقتی و یا مزمن باشند که با گذشت زمان و یا مراجعه به پزشک می توانید به ترمیم آن بپردازید. برای آشنایی با علت بروز درد در این قسمت از بدن و روش های درمان درد شانه در ادامه این مطلب با ما همراه شوید.

معرفی روش های درمان درد شانه

درد شانه

بسیاری از افراد فکر می کنند که قسمت بین گردن تا بالای بازو؛ شانه نام دارد و بیشترین درد های احساس شده از این ناحیه مربوط به بالای بازو می باشد. گفتنی است که احساس درد در شانه می تواند منشا گرفته از گردن باشد که به طور رایج در بین شانه و گردن بروز پیدا می کند.

همچنین درد های احساس شده در پشت قسمت استخوان های کتف، به طور معمول از ستون فقرات منشا می گیرد و اغلب به دلایل عمده در کتف ایجاد و بروز پیدا می کند.

  • معرفی انواع درد در شانه

انواعی از احساسات درد در مفصل شانه می تواند به شرح و تقسیم بندی ادامه مطلب باشد.

درد سوزشی:

که همان درد های عصبی می باشد.

درد مبهم:

احساسات آزار دهنده ای که در بین استخوان و مفاصل ایجاد می گردد.

درد های پس از انجام تحرک بدنی:

در گروه درد های عضلانی قرار گرفته است.

احساس تیر کشیدن:

احساس کشیدگی ساختار و مفاصل به روی یکدیگر است. این صورت که احساس می شود در ناحیه شانه گیر افتادگی و یا پارگی رخ داده است.

پیگشیری از بروز درد شانه چیست؟

معرفی روش های درمان درد شانه

با توجه به علت و نوع بروز این عارضه، درمان های متعددی برای این اختلال در نظر گرفته شده است که با انجام بررس های لازم می توانید از پس درمان آن بر آیید. گفتنی است که برخی از روش های گفته شده در ادامه؛ نمی تواند تاثیر موثری برای درد شانه به صورت حاد به شمار آید.

  • قرص های مسکن و دارو های ضد التهاب

قرص هایی از قبیل؛ آسپرین، ناپروکسن و تایلنول برای رفع درد شانه می تواند تاثیر موثری به همراه داشته باشد. همچنین در این رابطه می توانید از ژل های ضد التهاب و مسکن به روی نواحی آسیب دیده از بدن خود نیز استفاده کنید.

  • کمپرس یخ

برای این روش می بایست؛ ۱ بسته یخ و یا نخود منجمد را با تکه پارچه ای بپیچانید و سپس به روی ناحیه مورد نظر قرار دهید. این روش را می توان برای درد های بر اثر وارد فشار های بسیار به این ناحیه استفاده کنید.

  • کمپرس آب گرم

گرم نگه داشتن عضلات می تواند از مقدار درد به میزان قابل توجهی بکاهد. از این رو مراقب باشید که منشا گرما ضرری برای پوست شما به وجود نیاورد. گفتنی است که در صورت داغ بودن بیش از حد وسایل گرمایشی و احساس آزار در پوست، می توانید آن را به دور پارچه ای بپیچانید تا از ارتباط مستقیم آن جلوگیری شود.

تاثیر فیزیوتراپی در درمان درد شانه

  • فیزیوتراپی

در این روش نیز، درمان های متعددی وجود دارد که برای کاهش درد بسیار موثر می باشد. همچنین در این رابطه می توانید از تمرینات ورزشی به خصوص نیز کمک بگیرید که در طی طولانی مدت به بهبود عملکرد های شانه منجر شود.

  • تزریق کورتیکواستروئید

در این روش به کنار دارو های موضعی؛ تزریقات مربوط به به این قسمت برای کاهش و رفع درد شانه نیز وجود دارد.

  • تمرینات ورزِشی

تمرینات کششی گفته شده در ادامه اگر به شکل مناسبی انجام گیرد؛ می تواند تاثیر به سزایی در فرایند درمان شما داشته باشد.

  1. کشیدن شانه به کمک دیوار
  2. کشیدن شانه به کمک دستگیره در
  3. کشیدن شانه به کمک چارچوب در
  4. کشیدن کمر به شکل قفل کردن انگشتان دست در پشت کمر
  5. کشیند بازو قسمت فوقانی سر

 

زمان مراجعه به پزشک

اگر نشانه هایی را همچون تب، احساس درد شدید در قسمت شانه و به هنگام حرکت، بروز کبودی و داغ شدن پوست اطراف مفصل در طی چندین هفته دارا شدید و پس از انجام درمان خانگی از پس بهبود آن بر نیامدید، می بایست هرچه سریع تر به پزشک متخصص مراجعه کنید.

توجه داشته باشید که ورود ضربه به این قسمت و سپس خونریزی و تورم نیاز فوری به مراجعه پزشک و تماس با اورژانس دارد.

همچنین در شرایطی دیگر اگر به صورت ناگهانی، درد بسیاری ناحیه شانه شما را در بر گرفت؛ می بایست با فوریت های پزشکی تماس حاصل فرمایید. چرا که در این زمان، امکان بروز سکته قلبی وجود دارد.

گفتنی می باشد که دیگر علائم سکته قلبی می تواند شامل موارد زیر گردد.

  1. تنگی نفس
  2. سختی سینه
  3. سرگیجه
  4. تعرق بالا
  5. احساس درد در گردن و فک

علت احساس درد شانه

  • از بروز این عارضه می توان پیشگیری کرد؟

برخی از ورزش و تمرینات حرکتی می تواند مسبب افزایش قدرت و استقامت عضلات و تاندون های نگه دارنده کلاهک گردد. در این شرایط افراد متخصص در رشته فیزیو تراپی و متخصصان طبی، می توانند نحوه صحیح این کار را به شما یاد دهند.

همچنین اگر از قبل بیماری و مشکلی در این رابطه دارا بوده اید، با قرار دادن ۱۵ دقیقه یخ در پس تمرین های به خصوص، می تواند بسیار موثر قائل گردد و از بروز آسیب های بعدی در ناحیه شانه پیشگیری کند.

در صورت بروز کوفتگی در این قسمت نیز، خوب است در طی روز تمریناتی را از قبیل افزایش دامنه حرکتی مفصل شانه انجام دهید تا در نهایت از بروز درد و احساس کوفتگی جلوگیری کند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو