بارش شهابی جباری را در آسمان رصد کنید

منبع: برترین ها

65

1399/7/27

10:04


کارشناس نجوم از امکان رصدبارش شهابی جباری در ۲۹ و۳۰ مهرماه خبر داد و گفت: رصد این بارش تنها در آسمان تاریک و بدون آلودگی نوری امکان پذیر است.

خبرگزاری مهر: کارشناس نجوم از امکان رصدبارش شهابی جباری در ۲۹ و۳۰ مهرماه خبر داد و گفت: رصد این بارش تنها در آسمان تاریک و بدون آلودگی نوری امکان پذیر است.

احسان مهرجو کارشناس نجوم اظهار کرد: هرساله بارش شهابی جباری از ۱۰ مهر تا ۱۶ آبان فعال است و در تاریخ ۲۹ و ۳۰ مهرماه به اوج خود می رسد.

وی با اشاره به ZHR یا نرخ سرسویی این بارش شهابی که هر سال از مهر ماه تا اواسط آبان ماه رخ می دهد، گفت: بارش شهابی جباری را می توان در اوج خود و در آسمان کاملا تاریک از هر جای کشور رصد کرد به طوریکه در شرایط ایده آل در هر ساعت ۲۵ شهاب قابل رصد است.

مهرجو با بیان اینکه کانون این بارش صورت فلکی جبار است، خاطرنشان کرد: منشا این بارش شهابی ذرات به جای مانده از دنباله دار هالی است که هر ۷۶ سال یکبار از نزدیکی خورشید عبور می کند و ذراتی از آن در فضای اطراف خورشید به جای می ماند.

کارشناس نجوم با بیان اینکه آخرین بار این دنباله دار در سال ۱۳۶۵ از نزدیکی خورشید عبور کرده است، بیان کرد: از این رو می توان گفت که در سال ۱۴۴۱ شمسی دوباره از کنار خورشید عبور خواهد کرد.

وی ادامه داد: زمانیکه این دنباله دار از کنار خورشید عبور می کند فشار تابش خورشید باعث می شود که بخش هایی از دنباله دار به صورت ذره هایی ریز از آن جدا شده و در مدار زمین باقی بماند و به جو زمین برخورد کنند.

مهرجو با بیان اینکه هر ساله شدت این ذرات کم و کمتر می شود، عنوان کرد: برای رصد بهتر این بارش شهابی جباری امسال لازم است که حتما در آسمان تاریک باشیم و کانون بارش یعنی صورت فلکی جبار را مشاهده کنیم.

وی عنوان کرد: معمولا مشاهده بارش های شهابی، به عرض جغرافیایی ناظر بستگی ندارد و از هر کجای کره زمین به شرط داشتن آسمانی تاریک و با آلودگی نوری کم می توان این پدیده جذاب را مشاهده کرد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو