برخی نقاط بام بازار اراک نیازمند مرمت مجدد است

منبع: همگردی

81

1399/7/27

10:26


ایسنا/ براساس آخرین خبرهای واصله، برخی نقاط بام بازار اراک نیازمند مرمت مجدد است.

داستان چیست؟

علیرضا عسگری اظهار کرد: در سالهای گذشته یکی از درخواستهای اصلی هیات امنای بازار تاریخی اراک به نمایندگی از کسبه مرمت بام بازار اراک بوده است، چرا که در طول سالها بخشی از بام بواسطه عدم نظارت و سهل انگاری کسبه دچار آسیب شده است.

وی با بیان اینکه در یک مرحله میراث فرهنگی پروژه مرمت بام را آغاز کرد، اما از نظر فنی و کارشناسی با نظارت همراه نبود و این امر به سرانجام نرسید، گفت: فنی نبودن مرمت ها به بام آسیب زد، علاوه بر آن در سیلاب و بارندگی شدید بهار سال 97 نیز در بخشی از نقاط متحمل خسارت شدیم.

عسگری تصریح کرد: با تخصیص 2 میلیارد تومان اعتبار، مرمت بام و بخشی از بازار آغاز شده که تاکنون بام و سرای نبی زاده مرمت شده است، اما همچنان در راسته بازار از چهارسوق به سمت ابتدای بازار، برخی سراها و کاروانسراها نیازمند مرمت هستند و حتی در برخی نقاط با وجود مرمت انجام شده در سال گذشته، اما باید دوباره کاری در این حوزه صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه با تلاش هیات امنای بازار از کسبه درخواست شد که حداقل در مرمتهای جزیی ورود کنند، گفت: یکی از مسائل اصلی بازار در زمستان مرمت ناودانها و اصلاح مسیر است که از کسبه درخواست شده است اقدامات لازم را در این راستا انجام دهند، ساختار بازار در زمان ساخت اینگونه بود که در فصل بارندگی آب به داخل چاه هدایت می شد یا برف با اصول خاصی توسط کسبه از روی بام پارو می شد، اما با از بین رفتن شیب بام آسیبهایی در برخی نقاط وارد شده است و به همین دلیل، اصلاح ناودان ها و مسیر حرکت آب بسیار اهمیت دارد.

دبیر اجرایی هیات امنای بازار تاریخی اراک با تاکید بر اینکه باید دستگاه های متولی کمک کنند و با تخصیص اعتبار یک بار برای همیشه مرمت بام را به انجام برسانند، اظهار کرد: در حال حاضر بام بازار از مسیر چارسوق به سمت میدان ارک مرمت خوبی انجام شده است، همچنین از چارسوق به سمت بازار کفاشان مشکل خاصی وجود ندارد، اما در بام راسته بازار نیازمند مرمت دوباره هستیم که تمامی نقاط به تفکیک مشخص شده است.

وی افزود: بعنوان مثال، بام سرای کاشانی نیازمند مرمت است. ایوان سرا مرمت شده است، اما به دلیل اصولی نبودن کار لازم است مجددا مرمت انجام شود، دیوار حائل ایجاد شده بین مغازه ها و ایوان نیازمند مرمت است. با بررسی و کار کارشناسی انجام شده دقیقا می دانیم که کدام نقاط نیازمند مرمت فوری است.

عسگری با بیان اینکه بازار تاریخی اراک میراث گذشتگان ماست و حداقل باید میراث دار خوبی باشیم، گفت: میراث فرهنگی هر سال با شروع فصل سرد سال نسبت به بازار دغدغه دارد و حتی در نقاط خطر اقدام به نصب داربست می کند، اما به هرحال نمی شود که برای همیشه داربست زد و باید با اهتمام جدی یک بار با مرمت اساسی و اصولی مجموعه بازار، سراها و کاروانسراها را احیا کرد.

برخی نقاط بام بازار اراک نیازمند مرمت مجدد است

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو