زمانی که دندان شما به هر دلیلی از دست می رود، هنگام لبخند زدن جای خالی دندان خودنمایی می کند. خوشبختانه به جز ایمپلنت روش های متنوعی برای رفع این مشکل وجود دارد. اولین قدم برای حل این مشکل پیدا کردن یک کلینیک دندانپزشکی مناسب است. بعد از این مرحله ارزیابی اولیه توسط دندانپزشک، بهترین راه برای جایگزین کردن دندان از دست رفته شما برای بازیابی زیبایی لبخند شما و همچنین کارایی مورد نظر را به شما پیشنهاد می دهد.

کاشت ایمپلنت معمولا بهترین روشی است که توصیه می شود. ایمپلنت دندان به چند روش انجام می شود که از جمله این روش ها می توان به ایمپلنت معمولی و ایمپلنت فوری یا یک روزه اشاره داشت. ایمپلنت دندان مشابه ترین ظاهر به دندان طبیعی و دوام طولانی تری در مقایسه با سایر روش ها را دارد. اما این روش درمانی برای همه افراد مناسب نمی باشد.

سایر روش های کاشت دندان از جمله بریج دندان و دندان مصنوعی مزایا و معایب خاص خود را دارند که در ادامه به آن می پردازیم. در زیر روش های کاشت دندان برای یک یا چند دندان را برای شما توضیح می دهیم.

بریج دندان متصل به دندان طبیعی

بریج یا پل دندان رایج ترین روش جایگزینی برای یک دندان از دست رفته می باشد. در این روش برای ثابت کردن دندان مصنوعی در جای خود، از دندان های مجاور استفاده می کنند. بزرگترین مشکل در این روش داشتن دندان های سالم در مجاورت قسمت بی دندانی می باشد تا بتوان از دندان های طبیعی فرد به عنوان پایه برای کاشت دندان استفاده کرد. در بلند مدت امکان کم شدن تراکم استخوان فک در ناحیه بی دندانی وجود دارد و دلیل آن هم فشار نیامدن به استخوان فک در هنگام جویدن غذا است. در این روش فشار وارده به دندان بریج شده هنگام جویدن غذا به دندان های پایه و طبیعی فرد وارد می شود.

تحلیل استخوان فک می تواند بر روی ظاهر صورت شما و همچنین لبخند شما تأثیر منفی داشته باشد. این روش کاشت دندان مانند سایر روش های کاشت دندان بدون استفاده از ایمپلنت به دقت بیشتری برای نگهداری نیاز دارد و دوام این روش کمتر از ایمپلنت دندان می باشد.

پروتز دندانی متحرک یا قابل خارج کردن از دهان

از این روش دندانپزشک می تواند یک یا چند پروتز دندانی متحرک را با هزینه کمتری نسبت به روش ایمپلنت دندان برای رفع مشکل بی دندانی استفاده کند. مزیت استفاده از این روش کاشت دندان، صدمه نزدن به دندان های سالم برای رفع مشکل بی دندانی می باشد. اگرچه کارایی و زیبایی این روش به اندازه ایمپلنت دندان نمی باشد اما هزینه کمتری نسبت به ایمپلنت دارد. پروتز چند دندان می تواند در صحبت کردن و غذا خوردن شما مشکل ایجاد کند.

بریج دندان متصل به رزین

دندان های جلویی یا دندان های نیش به اندازه دندان های آسیاب هنگام جویدن غذا تحت فشار نیستند، هنگامی که دندان های جلویی از دست می روند بریج دندانی متصل به رزین یک روش کم هزینه و مناسب برای رفع بی دندانی می باشد. در این روش دندان مصنوعی با باله ای مخصوص از جنس رزین به دندان های مجاور متصل می شود. بریج دندان عملکرد و ظاهر بهتری نسبت به پروتز های دندانی دارد. اما از معایب این روش دوام کمتر در مقایسه با ایمپلنت دندان می باشد.

دندان مصنوعی یا پروتز دندان کامل یک فک

این روش برای رفع بی دندانی یک فک بطور کامل، هزینه و زمان کمتری در مقایسه با بریج دندان و ایمپلنت دارد.اما دندان مصنوعی هم معایب خاص خود را دارد از جمله لق زدن و تکان خوردن هنگام غذا خوردن، تحلیل لثه به مرور زمان، خارج کردن و نظافت آها به طور مستمر، ایجاد مشکل در چشیدن طعم غذا و حس گرما و ایجاد مشکل و ناراحتی هنگام صحبت کردن.

ایمپلنت دندان

همانطور که بصورت مختصر توضیح داده شد، روش های بالا به مراتب معایب بیشتری در برابر مزایا دارند که از جمله مهمترین این معایب دوام کم و ایجاد مشکل برای تراکم استخوان لثه و همچنین تحلیل لثه در محل بی دندانی می باشد که بر روی فرم صورت شما و زیبایی لبخند شما تأثیر گذار است.

کاشت دندان به روش ایمپلنت دندان دارای روش های زیر است.

  • ایمپلنت معمولی
  • ایمپلنت یک روزه یا فوری

جراحی های ایمپلنت نیز دارای دو روش زیر است:

  • جراجی به روش فلپ
  • جراحی به روش پانچ

ایمپلنت دندان بهترین روش کاشت دندان برای رفع بی دندانی به دلایل مختلف از جمله مصدومیت، پوسیدگی و شکستگی می باشد. در این روش با استفاده از پایه های فلزی که با جراحی داخل استخوان فک در محل بی دندانی کاشته می شوند و نقش ریشه طبیعی دندان را برای قسمت تاج ایمپلنت ایفا می کنند، یک تکیه گاه مناسب برای قسمت بالایی ایمپلنت که به آن تاج نیز گفته می شود ایجاد کرد تا هنگام غذا خوردن همانند دندان طبیعی فشار حاصل از جویدن غذا به استخوان فک وارد شود تا استخوان فک و لثه ها ها تحلیل نروند.

مزایای کاشت دندان به روش ایمپلنت

  • میزان موفقیت درمان به این روش بیش از %95 می باشد.
  • با دوام بالا و بصورت دائمی می باشد.
  • نیاز به مراقبت آنچنانی ندارد ، رعایت بهداشت دهان و چک آپ دوره ای توسط دندان پزشک کفایت می کند.
  • ظاهری طبیعی و بدون احساس ناراحتی و کمک در زیبایی لبخند.
  • تنها روشی که از تحلیل استخوان فک جلو گیری می کند.
  • بدون نیاز به اصلاح دندان های مجاور
  • مقرون به صرفه بودن در بلند مدت به دلیل دوام بیشتر

معایب کاشت دندان به روش ایمپلنت

  • برای کاشت ایمپلنت به جراحی نیاز است
  • نسبت به سایر روش ها به زمان و تعداد جلسات ملاقات بیشتری با پزشک برای دمان نیاز است.
  • نسبت به سایر روش ها هزینه بیشتری نیاز دارد.