داروها چطور به عراق رسید؟

61

1399/7/27

11:32


داروها چطور به عراق رسید؟

سلامت نیوز: روز پنج‌شنبه رسانه‌های عراق به نقل از دستگاه اطلاعاتی ارتش این کشور گزارش دادند بزرگترین عملیات قاچاق دارو از ایران به این کشور را در استان دیالی کشف و خنثی کرده است که این داروها با هدف فرار از پرداخت تعرفه گمرکی به ارزش بیش از صدها هزار دلار به وسیله ۱۹ کامیون با عبور غیرقانونی از جاده‌های خانقین به استان دیالی وارد شده بودند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ،ارتش عراق اضافه کرد که متهمان دستگیر شده همراه با کامیون‌هایشان برای انجام اقدامات قانونی علیه آنها به مراجع قانونی تحویل شدند. این ماجرا که مورد توجه رسانه‌های داخلی نیز قرار گرفت باعث واکنش مسئولان بهداشتی و درمانی کشور و همچنین گمرک ایران شد. از اظهارات مقامات بهداشتی و درمانی اینگونه می‌توان برداشت کرد که تمام آنها روی این موضوع که این داروها قاچاق بوده تاکید دارند.

معاون فني و امور گمرکي گمرک ايران در واکنش به چنين اتفاقي، گفت: «صرفا طي ماه گذشته چند محموله دارو از طريق قلمرو جمهوري اسلامي ‌ايران و با رعايت کامل کليه مقررات مربوطه و کنترل‌هاي لازم، ترانزيت خارجي شده است که مبدا اين داروها نيز کشورهاي خارجي بوده است.»

مهرداد جمال ارونقي با بيان لزوم صدور مجوزهاي قانوني از جمله مجوز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي براي صادرات دارو، افزود: «صادرات کالاهاي اساسي و ضروري از جمله دارو به خارج از کشور ممنوع است و داروهاي اعلام شده نيز داروي ايراني نبوده‌اند.»

ارونقي پروسه واردات، انجام تشريفات گمرکي، ترخيص قطعي و توزيع داروهاي خارجي در کشور را يک پروسه سيستماتيک برشمرد و اعلام کرد: «ورود داروي خارجي به کشور با صدور مجوز از سوي وزارت بهداشت صورت پذيرفته و اين مرجع، داروهاي ترخيص شده را تا مرحله توزيع، رصد مي‌کند،‌ بنابراين صادرات مجدد اين حجم دارو از مبادي رسمي، آن هم با ممنوعيت صدور دارو و کالاهاي اساسي و ضروري، دور از ذهن به‌نظر مي‌رسد و قطعا مي‌توان ابراز داشت خروج اين محموله از طريق گمرکات کشور به خارج از کشور صورت نپذيرفته است.»

او ادامه داد: «با توجه به اينکه در خبر منتشره اعلام شده است «رانندگان کاميون‌ها قصد داشته‌اند از دست گمرک فرار کنند»، منظور از گمرک، گمرکات داخلي کشور عراق است و ارتباطي به گمرکات مرزي کشور جمهوري اسلامي‌ايران ندارد. با توجه به کنترل‌هاي صورت گرفته از سوي گمرکات اجرايي به‌ويژه گمرکات مرزي، روز 23 مهر بيش از 53 هزار قوطي داروهاي مکمل و 90 کيلوگرم شيلد و پنج دستگاه photo polymer stap meker توسط پرسنل گمرک مهران کشف و پرونده به مراجع قضائي جهت رسيدگي ارسال شده است.»

ايران تنها مسير ترانزيت بوده
سازمان غذا و دارو نيز در اين باره واکنش نشان داده و گفته اين داروها ايراني نبوده و ايران تنها مسير ترانزيت آن بوده است. در اطلاعيه سازمان غذا و دارو آمده است: «در مقطعي که هموطنانمان با تحريم‌هاي شديد و ظالمانه آمريکا مواجه شده و اين کشور با ادعاي حقوق بشر سلامتي مردم ايران را نشانه گرفته است و به‌رغم شعارهايي عوام‌فريبانه مبني بر عدم تحريم غذا و دارو، عملا تامين و واردات برخي داروها و تجهيزات پزشکي حياتي را با مشکلات عديده مواجه کرده است، تمام توان و ظرفيت‌هاي داخلي به کار گرفته شده تا بيماران از بابت تامين داروهاي خود احساس کوچکترين نگراني نداشته باشند.

برهمين اساس و با توجه به اينکه بخشي از داروهاي مورد نياز بيماران با ارز دولتي تامين مي‌شود و امکان سوءاستفاده برخي افراد سودجو در حوزه قاچاق دارو وجود دارد، طي ماه‌هاي اخير و با دستور مقام عالي وزارت، سامانه تيتک جامع‌تر و کامل‌تر از گذشته علاوه بر فراهم کردن امکان رصد اصالت محصولات سلامت‌محور براي مصرف‌کنندگان داخلي، درصورت وقوع تخلف قاچاق به‌واسطه اجراي برچسب‌گذاري به روش TTAC امکان شناسايي منشا و مبدا تخلف در داخل کشور امکانپذير و در دسترس قرار گرفته است .

به اين ترتيب علاوه بر اعلام اينکه داروهاي مکشوفه در عراق به هيچ عنوان ايراني نبوده و تنها از مسير مرز ايران ترانزيت و وارد عراق شده است، به استحضار مردم شريف ايران مي‌رساند که با سوداگراني که نيت سودجويي در شرايط کنوني کشور، آن هم در حوزه سلامت مردم را دارند به جد برخورد خواهد شد.»


وزارت بهداشت چه مي‌گويد؟
مشاور وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکي در پاسخ به اين سوال که چگونه اين 19 کاميون دارو قاچاق شده است؟ گفت: «داروهايي که در ايران بدون نسخه و به صورت ورقي خريداري مي‌شود در کشورهاي ديگر با قيمت‌هاي بالايي خريداري مي‌شود.»

عليرضا وهاب‌زاده، در پاسخ به اين سوال که چطور مي‌توان 19 کاميون را با خريد ورقي پر کرد؟ افزود: «احتمالا اين داروها از داروخانه خريداري شده است.هنوز مشخص نيست که چه داروهايي قاچاق شده است، چراکه داروهاي خاص در ايران طبق پروتکل‌هاي خاص ارائه مي‌شود.»

او اضافه کرد: «قطعا اولين نهادي که روي پرونده کار مي‌کند و از آن مطلع مي‌شود، قوه قضائيه است. قطعا پرونده به قوه قضائيه ارسال شده تا مشخص شود اين داروها از کجا آمده و چه داروهايي در اين قاچاق وجود داشته است. پرونده بايد روند قضايي خود را طي کند. قاچاق شيرخشک و برخي از اقلام دارويي وجود دارد که وزارت بهداشت نيز به آن معترض است. قاچاق دارو سال‌هاي زيادي است که در ايران رخ مي‌دهد و ضرر ارزي بسيار شديدي به کشور وارد مي‌کند.»

پيش از اين نيز چندين بار نيروهاي امنيتي ايران مستقر در مرزهاي ايران و عراق از خنثي کردن عمليات قاچاق دارو به عراق و دستگيري عوامل آنها خبر داده بودند.

رئيس سازمان غذا و داروي ايران نيز قبلا در اين باره گفته بود: «قاچاق دارو از کشور به علت قيمت پايين آن در ايران و افت ارزش ريال نسبت به ارز کشورهاي همسايه به مراتب نسبت به قبل بيشتر شده است و قاچاقچيان با سوءاستفاده از اين فرصت با خروج دارو سودهاي سرشاري کسب مي‌کنند.»

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو