چرا «رامین» دوست دارد لاکچری باشد و پز بدهد؟

چرا «رامین» دوست دارد لاکچری باشد و پز بدهد؟


منبع: برترین ها

107

1399/7/27

14:04


استوری بازیکن تیم‌ملی فوتبال کشورمان که در کنار یک جمله انگیزشی، ساعت، کتانی، دستبند و انگشترش را هم به نمایش گذاشته از منظر روان‌شناسی پیام‌هایی دارد.

روزنامه خراسان - نرگس عزیزی: داستان به نمایش گذاشتن دارایی‌ها در شبکه‌های اجتماعی داستانی تکراری است. هر چند وقت یک بار به واسطه برخی عکس‌های به اشتراک گذاشته شده، موضوع دوباره مطرح می‌شود.

چرا «رامین» دوست دارد لاکچری باشد و پز بدهد؟

در یکی از آخرین موارد پر سر و صدا از این مجموعه، عکس یکی از فوتبالیست‌های ایرانی توجه بسیاری را به خود جلب کرده که در آن فرد با گرفتن یک عکس به ظاهر ساده در پی به نمایش گذاشتن کفش، دستبند، ساعت و انگشتر خود بر آمده است، اما چرا افراد گاهی حتی زمانی که در زندگی موفقیت‌های دیگری برای به نمایش گذاشتن دارند، باز سراغ به نمایش گذاشتن دارایی‌های خود می‌روند؟

چرا «رامین» دوست دارد لاکچری باشد و پز بدهد؟

تقویت احساس ارزشمندی در سه سوت

پست کردن عکس از لباس مارکدار، خانه زیبا و وسایل گران‌قیمت می‌تواند برای برخی افراد لذت‌بخش باشد چرا که آن‌ها می‌توانند با این موضوع توجه زیادی را به خود جلب کنند؛ توجهی که از نظر روانی برای آن‌ها لذت‌بخش است.

طبق مطالعه‌ای که چند سال پیش محققان دانشگاه آکسفورد انجام دادند افراد با به اشتراک گذاشتن تصویری مثبت از خود در شبکه‌های اجتماعی می‌توانند احساس ارزشمندی شان را تقویت کنند چرا که به مدد تعریف و تمجید‌ها یا حتی تعجب کردن‌ها در این فضا می‌توانند احساس کنند که موفقیتی کسب کرده‌اند و این ارضاکننده است. اما موضوعی که در این بین وجود دارد این است که چرا افراد به جای پست کردن عکس از لباس زیبا و ساعت لاکچری، موفقیت‌هایی، چون موفقیت در تحصیل و کار خود را کمتر به نمایش می‌گذارند؟

چرا «رامین» دوست دارد لاکچری باشد و پز بدهد؟

جامعه هم مشوق این احساس ارزشمندی است

چه ما خوش‌مان بیاید و چه نیاید در جامعه فعلی ما توجه به موفقیت مالی بیش از دیگر جنبه‌هاست. این روز‌ها کمتر از قبل موفقیت تحصیلی به خودی خود ارزش دارد و بیشتر زمانی مورد توجه قرار می‌گیرد که فرد نشان دهد با تحصیلات خود توانسته است پول قابل توجهی به دست بیاورد. حتی موفقیت ورزشکاران هم دیگر با میزان درآمد آن‌ها سنجیده می‌شود و صرف رکورد زدن یا کسب مدال چندان مورد توجه نیست.

در نتیجه این موضوع هم بسیاری از افرادی که از نظر احساس ارزشمندی در وضعیت چندان خوبی قرار ندارند، بیشتر به سمت نمایش دارایی‌های خود می‌روند؛ چرا که این کار به نوعی راه میانبر برای کسب احساس ارزشمندی است، اما اگر می‌شود با این کار احساس ارزشمندی کسب کرد، چرا دیدگاهی انتقادی درباره این موضوع وجود دارد؟

چرا «رامین» دوست دارد لاکچری باشد و پز بدهد؟

چرا این احساس ارزشمندی، ارزشمند نیست؟

کسب احساس ارزشمندی از شبکه‌های اجتماعی و به مدد عکس‌های لاکچری راهی میانبر، اما ناپایدار است چراکه احساس ارزشمندی تنها داشتن یک احساس مثبت نسبت به خود نیست بلکه در کنار این احساس مثبت، بخش شناختی هم وجود دارد. بعد از دریافت تعریف و تمجید در شبکه اجتماعی شما می‌توانید سرشار از احساس خوشی شوید، اما در پس ماجرا شما بهتر از هر کس دیگری می‌دانید هنوز بخش‌های دیگری در زندگی شما وجود دارد که به آن افتخار نمی‌کنید.

چرا «رامین» دوست دارد لاکچری باشد و پز بدهد؟

احساس ارزشمندی پایدار و عمیق زمانی ایجاد می‌شود که یا شما تغییری در بخش‌های نامطلوب زندگی خود ایجاد کنید یا این‌که آن‌ها را بپذیرید. بررسی‌ها نشان می‌دهد افراد با حضور بالا در شبکه‌های اجتماعی و نمایش مکرر دارایی‌های خود، زمان و انگیزه کمتری برای رسیدگی به نقاط ضعف خود دارند. به همین دلیل هم هست که متخصصان این سبک نمایش دادن دارایی‌ها را مخالف رشد شخصی و با عوارض روانی متعدد برای افراد در نظر می‌گیرند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو